Contrapasso

Divat- tánc- és zenetörténet

Divat a reneszánsz Itáliában

2018. március 05. 16:33 - Contrapasso

Előkelő viseletek a XVI.században

the-adoration-of-the-virgin-by-the-coccina-familyveronese.jpg

Itália a XVI.században nem volt egységes állam. (Területén számos kisebb-nagyobb hercegség, városállam, királyság és a pápai állam létezett.). A közöttük folyó diplomáciai és kereskedelmi kapcsolatokat olykor belháborúk tarkították. Még a német, francia és spanyol külső fenyegetettség és harci cselekmények sem okozták a gazdasági és társadalmi viszonyok jelentős hanyatlását. Általánosságban elmondható, hogy a virágzó gazdaság megfelelő alapot adott ahhoz, hogy a polgárok viszonylagos jólétben éljék életüket és a művészetek pártolására is legyen igényük. Minden idők legnagyszerűbb művészei alkottak ebben az időszakban Itáliában a képző- a zeneművészet, az irodalom, az építészet stb. terén, maradandót és követendő példát mutatva  az utókornak. Ez az évszázad a reneszánsz fénykora, mely egyben a látványosságok, a pompa, a ragyogás időszaka. Máig csodáljuk palotáikat, templomaikat és a festők által megörökített mindennapjaikat. Az évszázad meghatározó családja még mindig a bankár ősökkel bíró Medici család volt. Ekkorra már oly hatalmas vagyonnal rendelkeztek, hogy nemcsak Firenze teljhatalmú uraivá váltak, de számos európai uralkodó családba is beházasodtak. (A fenti képen: Paolo Veronese: A Szűzanya imádása a Coccino család részéről 1571)

bronzinoicosimodemedici.jpg

Agnolo Bronzino: I.Cosimo de Medici portréja (1519-1574)

 

A nemesi családok tagjai szerettek jól és divatosan öltözködni, így sok drága ruhájuk volt. Itália különböző területein elég jól elkülöníthető divatirányzatot követtek, de az idegen, főleg francia és spanyol hatások is érvényesülhettek. Azonban a felhasznált anyagokat, a színvilágot illetően mégis jellegzetes itáliai stílust alkottak. (Hogy hogyan öltözködtek az előző évszázadban, itt elolvashatod.)

Nézzük meg, hogyan is néztek ki ezek a színpompás ruhák, hogyan változott a szabásvonal egy évszázad során:

Női viseletek:

Általánosságban elmondható, hogy az 1500-as évek első évtizedeiben a szoknya fokozatosan a derékra került, a korábbi derék feletti részről. A sziluett is megváltozott. A karcsú, légies nőideált felváltotta a telt, gömbölyded idomok divatja. Így a ruha szabása is ehhez alakult, ezt hangsúlyozta.

A nők a hímzett, lábszárközépig, vagy földig érő, bő alsóruha alatt térdig érő buggyos alsónadrágot viseltek. Hozzá pamut harisnyát húztak, melyet térd alatt szalaggal erősítettek fel.

alsoingmet.jpg

 

trousers16thitalianmet.jpg

16thcitalianmet.jpg

A képek forrása: The Metropolitan Museum of Art

 

Ebben az évszázadban jelent meg a fűző a nők ruhatárában olyan sikerrel, hogy kisebb szünetekkel majd 400 éven keresztül általános viseletté vált.Kezdetben a felsőbe varrt különböző merevítőkkel érték el a megfelelő szoros tartást, később külön ruhadarab lett belőle. A fűzőhöz, hogy a szoknya bővebb esést kapjon, kis farpárnát kötöttek a derekukra. (A farpárnákról bővebben itt olvashatsz.)

paoloveronese1528-1588portraitofawomanholdinggloves1550s_masolata.jpg

 Paolo Veronese: Kesztyűt tartó nő portréja, részlet

 

A brokátból, bársonyból, készült felsőruházat szűk felsőrészből és bő, esetenként uszályos szoknya részből állt. Lehetett elől nyitott és fűzött, vagy zárt. Dekoltázsa lehetett négyzet alakú, kerek, vagy V kivágású és galléros vagy teljesen zárt. Az ujja is igen változatos volt, a puffos, a bő, a hasított, vagy a szűk és csipke mandzsettás egyaránt megtalálható volt kis vállpuffal vagy anélkül. Mély dekoltázshoz használtak mellkendőt is. A gallér díszítéséhez pedig különböző formájú és méretű csipke gallérokat.

Mivel a fantázia nem ismert határokat, nézzünk néhány példát a teljesség igénye nélkül a különböző szabásvonalakra, időrendben:

Velence:

800px-amor_sacro_e_amor_profano_02.jpg

Tiziano Vecellio: Égi és földi szerelem,1514. Részlet

 

parisbordonnokepmasa.jpg

Paris Bordone: Hölgy képmása kesztyűvel, 1530.

 

tiziano-vecellio-la-bella-retrato-de-isabella-dc2b4este-c-1536-palacio-pitti-florencia.jpg

Tiziano Vecellio: A szépség,1536 

 

 

veronese.jpg

Paolo Veronese: A szép Nani 1560

 

francesco-montemezzano-portrait-of-a-noblewoman.jpg

Francesco Montemezzano: Nemes hölgy portréja,1580-as évek

 

Firenze:

lucrecia-di-baccio.jpg

Andrea del Sarto(1486-1530) a művész felesége

 

bronzino_eleonora_di_toledo_col_figlio_giovanni_google_art_project.jpg

Agnolo Bronzino: Toledói Eleonóra (I. Cosimo de Medici hitvese) kisfiával 1540-44.

 

lucrezia_panciatichi_by_angelo_bronzino.jpg

Agnolo Bronzino: Lucretia Panciatichi portréja,1540

 

 

toledoieleonoraruhajapalazzopitti.jpg

Toledói Eleonóra (1522-1562) ruhája, Museo di Palazzo Reale,Pisa

 

 

jacopo_zucchi_portrait_of_a_lady1560.jpg

Jacopo Zucchi: Hölgy portréja

 

 

Ferrara:

peter_de_kempener_bildnis_einer_dame_anagoria.JPG

Peter de Kempeneer: Hölgy portréja, kb.1530 

 

Spanyol hatású ruhák. Ezek az öltözékek láthatóan sokkal zártabbak, merevebbek voltak, mint az imént látottak. A spanyol divatról bővebben itt olvashatsz.

alessandro_allori_mariademedici.jpg

Alessandro Allori: Maria de Medici, 1555

 

alessandroalloriweddingportraitofisabelledemedici.jpg

Alessandro Allori: Isabelle de Medici esküvői portréja,1558

 

laviniafontanaportraitofgrandduchesbianca_cappello_de_medici_with_her_son.jpg

Lavinia Fontana: Bianca Capello de Medici toszkán nagyhercegnő és fia portréja 

 

portrait-of-a-lady-withdoglaviniafonana1590.jpg

Lavinia Fontana: Hölgy portréja kutyával, 1590

 

A ruházatra hűvösebb időben egy bő szabású, széles prémes galléros kabátot vettek fel.

1551_countess_livia_da_porto_thiene_and_her_daughter_deidamia_by_paolo_caliari_veronese_walters_art_museum_baltimore_maryland_usa.jpeg

Paolo Veronese: Livia da Porto Thiene és kislánya Deidamia képmása. 

 

A hajukat nemcsak a leányok, hanem az asszonyok is szabadon hagyták és általában kontyba rendezték. Fonatokkal, gyöngyökkel, ékszerekkel, díszítették. A század második felében Velencében furcsa divatot követtek. A frizura kis szarvacskákat kapott.

bd297bef769372ef5645e180eea8e540_masolata.jpg

 

paoloveroneseportraitofawomanmuseedelachartreusedouaifrancaca1555_masolata.jpg

Paolo Veronese: Hölgy portréja, részlet

 

francesco-montemezzano-portrait-of-a-lady-said-to-be-of-the-contarini-family_-bust-length_-wearing-an-elaborate-dress-with.jpg

Francesco Montemezzano: Hölgy portréja,részlet

 

800px-santi_di_tito_portrait_of_the_young_maria_de_medici_wga22719_1.jpg

Santi di Tito: A fiatal Maria de Medici portréja, részlet

 

possibly_bianca_capello_de_medici_by_alessandro_allori_masolata.jpg

Alessandro Allori: Bianca Capello de Medici portréja, részlet

 

 

A cipő eleinte lapos talpú volt, majd az évszázad végére alacsony sarkot kapott. Bőrből, textilből készülhetett.

16thcshoesitalymet.jpg

A kép forrása: The Metropolitan Museum of Art

Az 1500-as évek második felében a velencei kurtizánoktól megirigyelve a nemes hölgyek is magasított talpú cipőkkel közlekedtek. Ez volt a chopine. Ennek a lábbelinek eleinte praktikus okai is voltak, hogy a szoknya ne érjen le a sárba, később a hóbort odáig fajult, hogy volt, aki 50 cm-es talpakon egyensúlyozott.

chopinethenytimes.jpg

 

chopine16thcenturyvenice.jpg

 

 

A nők szívesen viseltek gyöngy fülbevalókat, nyakláncokat, arany nyakékeket, drágakövekkel díszített öveket, gyűrűket.

aranyopal1550olaszmuseopoldimilano.jpg

Arany gyűrű opál kővel, 1550-ből. Museo Poldi Pezzoli, Milanó

caravelpendantlate16thcenturyitalianhermitagemuseum.jpg

Arany medál, Itália,késő XVI.század, Ermitázs.

 

olaszmedalrijksmuseum.jpg

Arany függő, Itália,XVI.század, Rijks Museum

 portraitofaladyinwhitedresslaviniafontana16th.jpg

 Lavinia Fontana: Hölgy fehér ruhában, részlet

bronzinoportraitofyounggirldetail1541-45.jpg

Agnolo Bronzino: Fiatal leány képmása, részlet. 1541-45.

Nagy melegben zászlócskát formázó legyezőt használtak:

portrait-of-a-lady-in-white-1555tizian.jpg

Tiziano Vecellio: Hölgy fehér ruhában legyezővel.

 

Hála az itáliai textilműhelyeknek, a ruhákhoz szükséges anyagokat könnyen be tudták szerezni.

met2.jpg

met_1.jpg

Textiltöredékek a The Metropolitan Museum of Art gyűjteményéből

 

 

Férfi viseletek:

A férfiak ruhatára is jelentőset változott az XV.század végi divathoz képest. A vékony, fiús testalkat divatját felváltotta a széles vállú, erőteljes, határozott férfi ideálja.

A férfiak combközépig érő inget és alsónadrágot viseltek. Az ing lehetett hímzett, kis fodorral a nyakán és a kézelőjén.

man_s_shirt_museo_del_tessuto_prato_c1560_1580_italian.jpg

Férfi ing ,b.1560-80. Museo del Tessuto, Prato

 

16thitalianunderwear.jpg

Forrás: ercc-glaison.blogspot.ca

Az öltözethez harisnyát húztak, mely igen gyakran fekete színű volt.

 

A felsőruha, a kamizol, az évszázad során sokat változott. A kezdetben térd fölé érő, bő szabású, bő ujjú, széles vállú zeke fokozatosan rövidült, szűkült, végül egy testhez álló, csípőig érő fazont kapott. A korábbi igen változatos (szögletes, hasított, kerek, egyszerűen záródó stb.) nyakrész és a gallérja is változott, idővel magasabb és zártabb lett, majd kerek csipke vagy spanyol gallért kapott. A fekete hivatali viselet mindig bővebb és hosszabb volt, mint amit egyébként viseltek.

Amint rövidülni kezdett a zeke, úgy vált fontossá a nadrág. Ez eleinte egy combközépig érő rövidnadrág volt, amely az 1560-as évekre már egy kerek labdához hasonlított a sok töméstől. Majd szára hosszabb és szűkebb lett, végül térd alá ért. Az 1500-as évek első felében mai szemmel igen különös kiegészítője született a férfi nadrágoknak. Az ágyék részhez kis tömést varrtak, amely jellegzetes formája révén a férfias erőt szimbolizálta. Erről bővebben itt olvashatsz.

tiziano_-young_man_with_cap_and_gloves_1512-15.jpg

Tiziano Vecellio:Fiatal férfi sapkával és kesztyűvel. 1512.

 

tizianokesztyusferfimanwithaglovec1520.jpg

Tiziano Vecellio: Férfi kesztyűvel. 1520.

 

moretto-da-brescia-retrato-del-conde-fortunato-martinengo-cesaresco.jpg

Moretto da Brescia: Fortunato Martinengo Cesaresco portréja, 1542

 

giovannibattistamoroninemesurportreja1555-56.jpg

Giovanni Battista Moroni: Nemes úr portréja,1555-56.

 

giovannibattistamoronithe-tailor1570-75.jpg

Giovanni Battista Moroni: A szabó. 1575-76.

 

clothingofgiuliofetriodellarovere1578galleria_nazionale_delle_marcheurbino.jpg

Giulio Feltrio Della Rovere(1533-1578) halotti ruhája. Galleria Nazionale delle Marche, Palazzo Ducale, Urbino

 

 

551267_557322407625943_1973727977_n_masolata.jpg

Itáliai iskola: Velencei bál külföldi vendégek tiszteletére.Részlet kb.1580.

 

A ruhát lapos talpú, könnyű bőr cipő egészítette ki.

mensshoes1590.jpg

Férfi cipő kb.1590-ből.

 

Az öltözék igen jellegzetes darabja a zimarra, azaz a felsőkabát volt. Hossza többször változott, bő ujjal, vagy ujj nélkül is készült, prém béléssel, vagy anélkül. Díszítése, szabása, a férfias alakot hangsúlyozta.

iseppo_da_porto_-veronese.jpg

Paolo Veronese: Iseppo (Giuseppe) da Porto gróf és kisfia, Adriano képmása

 

A ruházat kiegészítője lehetett még a combközépig érő köpeny, melyet magukra borítva,csavarva vagy felhajtva is viseltek.

veroneseferfiportre157678.jpg

Paolo Veronese: Férfi portré, 1576-78.

 

A férfiak rövid hajukhoz gondosan borotvált szakállt és bajuszt is viselhettek, de a sima, arcszőrzet nélküli férfi arc is sokszor visszaköszön a festményekről. Fejükre változatos fazonú, főleg barett formájú sapkát tettek, de divatos volt spanyol hatásra a bő, buggyos kalap is.

tizianovicenzomosti1526_masolata.jpg

Tiziano Vecellio: Vicenzo Mosti képmása, részlet. 1526.tizianokonyvettartoferfi1540_masolata.jpg

Tiziano Vecellio: Könyvet tartó férfi, részlet.1540.

giovannibattistamoroniferfikepmasa157078_masolata.jpg

Giuseppe Battista Moroni: Férfi képmása, részlet, 1570-78.

 

A ruházat fontos kiegészítője volt a kesztyű, és a bal oldalra erősített kard, és tőr. Ékszerként gyűrűket, és a zekén kívül hordott nagyobb szemű láncot hordták.

szurke_szemu_ferfi_tizianoc1545_1.jpg

Tiziano Vecellio: Szürke szemű férfi portréja

 

Marshall Herskovitz  által 1998-ban rendezett "A velencei kurtizán" (Dangerous Beauty) című film éppen a XVI.századi Velencében játszódik. A film számára Gabriella Pescucci tervezett gyönyörű kosztümöket.

thedangerousbeauty.jpg

dangerous-beautyveronicafranco.jpg

dangerous-beauty-dangerous-beauty-honest-courtesan-18249047-1200-784.jpg

dangerous-beauty-dangerous-beauty-honest-courtesan-18249023-1200-786.jpg

dangerous-beauty_85.jpg

 

Kapcsolódó cikkek, amelyek még érdekelhetnek: Itt a reneszánsz báli etikett szabályokról olvashatsz,itt pedig egy különleges reneszánsz táncról, a voltáról

Felhasznált irodalom. Képes divattörténet, Corvina kiadó, 1977, Domanovszky Endre:Korok ruhái, Corvina kiadó,1979 , The Realm of Venus-Fashion and Style in Renaissance Italy (realmofvenus.renesanceitaly.net)   

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://contrapasso2.blog.hu/api/trackback/id/tr913714754

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása