A XII. század Barbarossa Frigyes, Oroszlánszívű Richárd, III.Béla, Szalahaddin szultán, a II. és III.keresztes hadjárat évszázada. Vajon hogyan öltözködtek ebben a mozgalmas korban? Mik voltak a legjellemzőbb ruhadarabok?
Általánosan elmondható, hogy a korszak viseletei egyaránt magukon hordozták a bizánci, az antik és a helyi sajátos jegyeket. Mivel ez természetesen változatos öltözködést eredményezett Európa szerte, itt ebben a cikkben azokat a ruhadarabokat igyekeztem összegyűjteni, amelyeket mindenhol hordhattak. A lovagok katonai viseleteiről és a parasztok, kézművesek ruháiról pedig majd egy külön cikkben olvashattok. (A címlapkép forrása: Racaire's Workshop, </phttps://www.facebook.com/photo/?fbid=2326332534081983&set=a.2326322994082937> )
A feudális társadalomban fontos volt, hogy a nemesek és alattvalóik ruházata anyagában és díszítésében is eltérjen egymástól, míg a szabásban nem volt lényeges különbség. Szigorú előírások szabályozták , hogy a különböző társadalmi osztályokhoz tartozók milyen anyagból készült és milyen színű ruhákat hordhattak. Az antik viseletre utalt, hogy a ruhák bősége lazán követte a test vonalát, elfedve annak idomait. Az öltözék mindkét nem esetében két rétegből állt. Egy hosszú szűk ujjú alsóruhából és egy fölötte viselt felsőruházatból.
Férfi viseletek:
Az egyszerű szabású alsóruházat anyaga finom len volt, az igen gazdagoké selyemből is készülhetett. Gyakran sáfránnyal színezték, így a piszok kevésbé látszott meg rajta. (Ne felejtkezzünk el róla, hogy mások voltak a higiéniai szokások, mint manapság!)
A képen egy részlet. Kódex Dijon ms 0014, f.44v (forrás:www.hrafnheim.fr)
Az alsóruhát ágyékkötő és harisnyaszárak egészítették ki. A harisnyaszárakat az ágyékkötőhöz kötötték fel.
A képen jól látszik, amint a harisnyaszárak az ágyékkötő derék részéhez vannak erősítve. XII.századi miniatúra, forrása: german-hosieri.museum.de , Paula Saunders Pinterest.
A képen mintás harisnyaszárak, részlet kb. 1187-1200-ből.Epifania, Museo Episcopal de Vich
Ismerték a térdharisnyát is:
II. (Jóságos) Vilmos (uralkodott 1166-1189) térdharisnyája. Bécs, Kunsthistorisches Museum
A férfiak a bokáig érő alsó ruha felett övvel átfogott lábszárközépig érő tunikát viseltek, melyet a nyakánál, az ujján és sokszor az alján is körben hímzések díszítettek.
A kép forrása: Tours, ms0924 , Tourraine vers 1100 (forrás:www.hrafnheim.fr)
A kép forrása: Dijon ms 0014, Citeaux apátság (www.hrafnheim.fr)
A képen: Nemesi öltözet kb.1150-1200. Forrás: www.hrafnheim.fr
II.Vilmos szicíliai király (1153-1189) ránk maradt gyöngyhímzéses tunikája földig ért.(Bizonyos részei eredetiek, a nyak körvonala XIII.századi és a fehér selyem XVIII.századi)
Az öltözék kiegészítéseként otthon fejükre kis fehér, megkötős sapkát ("coif") tettek.
A képen részleteket láthattok a Fécamp zsoltároskönyvből. Forrása: Jenna Reece, Pinterest
Női viseletek:
A nők alsóruhája nem sokban különbözött a férfiakétól, és ők is ugyanúgy felhúzták hűvösebb időben a térdig vagy combig érő harisnyaszárakat, mint a férfiak.
A földig érő alsó ruha fölé gyakran attól rövidebb felső ruhát öltöttek, így az alsóruha kilátszódott. Természetesen hordtak földig érő felső ruhát is. A felső ruhát gazdagon hímezhették a nyakánál, ujján, vagy a ruha alján is arany-ezüst szálas hímzéssel, gyöngyökkel, esetleg drágakövekkel, de hordtak egészen egyszerű, hímzés nélkülieket is.
A kép forrása: Fécamp Psalter (zsoltároskönyv) kb.1180.
A felsőruha szabásaT alakú volt, amibe deréktól lefelé oldalt, vagy középen háromszög anyagbevarrással érték el a kellő bőséget.
A kép forrása: hemiole.com
Eleinte az ujjak a könyöknél végződtek, később a ruhaujj hosszabb lett. Szabása igen változatos volt, lehetett szűk, csüngő, harang alakú, stb.
A képen: freskó részlet a római Szent Kelemen bazilikából.
A kép forrása: Stuttgart WLB, cod.bibl.fol 56,f 30 Zwiefalten apátság 1125-1130
Aquitaniai Eleonóra királyné (1122-1204) sírja a Fontevraud apátságban. (Mellette férje, II.Henrik angol király nyugszik.)
Érdekességképpen meg kell említenem a főleg francia területeken a bliaut vagy bliaud nevű ruhadarab divatját, amely közvetítéssel angol és német vidékeken is elterjedt. Azt, hogy nálunk, Magyarországon viselték-e, ennek nyomát nem találtam. Az egyébként bő szabású felsőruha derék részét befűzésekkel testhez állóvá alakították. Az ujja pedig könyökből bővült, sokszor a földig is leért. A cikk legelső, nyitó képén egy bliaut rekonstrukciót láthattok. (A kép forrása:embroidery.racaire.at )
A képen: az Angers-i székesegyház egyik szobra.
A képen fiatal szerelmesek a Hortus Deliciarum-ból. (Az eredeti kéziratot 1175-1185 között készítette Odilienberg apátnője. A kézirat sajnálatosan 1870-ben Strassburg ostromakor megsemmisült, 1818-ban készült róla másolat, ez maradt fenn.)
A férjes asszonyokat a fátyol, vagy kendő különböztette meg a „hajadonfőtt” járó hajadonoktól, akik hosszú hajukat kibontva, copfba fogva, kontyba tekerve viselték fonatokkal, szalagokkal, pántokkal, virágokkal díszítve.
Cipők:
A sarok nélküli cipő lehetett félcipő, vagy bokacipő, mely bőrből, selyemből, brokátból, vagy más textilből készült. A fazont illetően lényeges különbség nem volt a két nem lábbelijei között.
A képen: női bőr cipő, kb.1200. Sshweizersches Nationalmuseum, Zürich
Kiegészítők:
Az öltözék elengedhetetlen kiegészítője volt, ha az otthonukat elhagyták, a félkör alakú palást, melyet elöl középen díszes csat fogott össze, vagy csak magukra terítettek. Hordtak, főleg hűvösebb, vagy szelesebb időben csuklyás köpenyt is.
Apostolok az Ourense katedrális oszlopán. (Spanyolország)
Mindkét nem szerette az ékszereket, a gyűrűket, karkötőket, brossokat, díszes övcsatokat.
Arany fibula a XII-XIII.századból. Magyar Nemzeti Múzeum
A képen: díszesen megmunkált XII-XIII.századi övcsat, Magyar Nemzeti Múzeum. Mindkét kép forrása: Kotomi_flickr.com
Felhasznált textilek:
A ruhák vászonból, gyapjúból, az uralkodó osztálynak pedig finom posztóból, lenből, selyemből készültek. A nők maguk varrták ruháikat és a család ruhatárát is ők készítették társadalmi rangtól függetlenül.
A képen: késő XII.századi festett len textiltöredék a Rajna vidékéről. The Metropolitan Museum of Art
Végezetül nézzünk néhány szép, a korszakot idéző ruharekonstrukciót:
A képek forrása: Marionzetta flickr.com
A fenti férfi és női ruhákat a Palio di Legnano évente megrendezésre kerülő történelmi játékokon viselik.Az utolsó két kép forrása: guantletgoddess Flickr.com
Felhasznált irodalom: Képes Divattörténet, Corvina kiadó 1977, Hrafnheim XII.századi nemesi férfi és női viseleteiről írott cikkei (www.hrafnheim.hu )