A XVI-XVII.században még nem beszélhetünk gyermekdivatról. A gyerekek ugyanolyan szabású, fazonú és díszítettségű ruhákat hordtak, mint amilyeneket a szüleik. Így aztán, ahogy a divat egyre bonyolultabb lett – gondoljunk csak a spanyol öltözködésre - az egyre kényelmetlenebbé vált a gyerekek számára. Sajnos a szabad mozgást biztosító, játszásra alkalmas viseletekre a kicsiknek még várniuk kellett pár évszázadot. Csak a XIX.században indult el az a folyamat, amely eredményeként a XX.század fordulójára végre életkoruknak és mozgásigényüknek megfelelő levegős és praktikus öltözeteket kaptak.( A Századforduló gyermekdivatjáról itt olvashatsz)
Mivel kétszáz évet fogunk áttekinteni, engedjétek meg, hogy csak a legjellemzőbb ruhadarabokról tegyek említést.Nyilván a gyermekek ruházatát nagy mértékben befolyásolta szüleik társadalomban elfoglalt helye. Itt és most az előkelő gyermekek ruházatát nézzük át, a teljesség igénye nélkül. A kevésbé tehetős néprétegek és gyermekeik öltözködési szokásairól majd egy külön cikkben olvashattok.
Minden korban, így a reneszánsz és a kora barokk időszakban is a jómódú szülők nagy hangsúlyt fektettek gyermekeik öltözékére. Azt tartották, ha a gyermek drága és divatos ruhát visel, sok ékszerrel, az a család gazdagságát és jólétét mutatja. Ugyanakkor ezeket a kis ruhákat igyekeztek strapabíró, erős anyagból készíteni, mivel gyorsan kinőtték, így egymás után több gyerek is hordhatta. (Akkoriban természetes volt, hogy a ruhatár öröklődik.) A fenti képen: Jacob Seisenegger: Habsburg Eleonóra főhercegnő képmása 1536.
A csecsemőket születésük után szoros pólyába bugyolálták.
Ismeretlen mester: Ikrek portréja, 1617.
Pólya kb.1575-1600-ból. V&A Museum
A csecsemők elsősorban anyatejjel táplálkoztak, de cumisüvegből is ihattak mindenféle finomságot.
Német cumisüveg a XVII.századból.
A kisdedek fehér ruhácskát kaptak, mely általában hosszabb volt, mint amit a testmagasságuk kívánt. Fejükre babasapkát kötöttek, amely a fülüket is védte.

Juan Pantoja de la Cruz: Habsburg Anna Mauricia (1601-1666), később XIII.Lajos francia király felesége portréja 1602-ből.
Cornelis de Vos: Anya gyermekével című képének részlete, 1624.
A totyogós gyerekek a sapkára erős anyagból készült pántot is kaptak, ha elesnek ne üssék be a fejüket.
Cornelis de Vos: A festő és családja, 1630-35, részlet.
Nyakukba kis keresztet akasztottak. Korallból készült nyakláncokat, karpereceket adtak rájuk, hiszen már akkoriban is tudták, hogy a korall elszíneződik, ha a viselője testhőmérséklete megemelkedik, azaz a gyerek belázasodott.
Ismeretlen mester, holland-frízföldi iskola: Egy éves kislány portréja kutyával. 1622.
Ekkoriban legfontosabb játékuk a csörgő volt.
Jacob Seisenegger: Anya portréja 8 gyermekével, részlet.
Two in one, azaz csörgő és rágóka egyben. 1540. (Ezzel igyekeztek megelőzni a fogínygyulladást.)
Amikor már biztosan ültek, etetőszékbe, járókába ültették őket.
id.Lucas Cranach: Habsburg Katalin Renáta főhercegnő portréja, 1577. A kislány bordó bársony párnás kis székben üldögél.
Cornelis de Vos: A festő Susanna lánya 1627-ben. Cuki kislány fa etetőszékben.
I.Károly Emánuel savoyai herceg három gyermeke. A hercegi csemete bársonnyal bélelt, háttámlás járókában álldogál testvérei között.
Amint járni tudtak, felvehették az első, felnőttekéhez hasonló ruhácskáikat. Nyugat-Európában kb. 5 éves korig sokszor a kisfiúk is szoknyát kaptak, mely szokás még a XIX. században is jellemző volt.
Johan Baptista van Uther: A gyermek III. (Vasa) Zsigmond, 1568-ban két évesen.
Thomas de Keyser: Fiatal fiú portréja mint vadász, egy asztal mellett. 1620.
Lányka ruhák:
A kislányok alsóinget és harisnyát viseltek.
Hosszú, pamutfonalból készült gyermekharisnya kb.1600-ból.
Mivel úgy öltözködtek, mint az anyukájuk, zsenge korban megkapták az első merevített felsővel szabott ruhájukat, amit később a mini fűző váltott fel. E miatt nővé serdülve a bordák már könnyen idomultak és a szoros fűzést is bírták, karcsúbb derekat eredményezve.

Agnolo Bronzino: Bia de Medici portréja
Mai szemmel a legkényelmetlenebb a rendkívül zárt spanyol és a holland viselet lehetett számukra:

Sofonisba Anguissola: Isabella Klara Eugenia és Catalina Micaela infánsnők portréja
Ismeretlen mester: Gertrud és Conradus Kuve portréja,1630.
(A spanyol viseletekről bővebben itt olvashatsz, a holland divatról pedig itt
A mindössze 6 évet élt kis Katharina Lippe grófnő halotti ruhája 1600-ból. Lippisches Landesmuseum, Detmold
A hajviseletük is a felnőttekét utánozta.
Ismeretlen festő: Fiatal lány portréja a Prescott vagy Hewitt családból. XVI.század. Forrás: Christie's
A tehetős szülők kislányai ugyanúgy viseltek ékszereket, mint a felnőtt nőtársaik.

William Larkin tanítvány: Három fiatal lány portréja,kb.1620
Fiú ruhák:
A kisfiúk is megkapták első zekéjüket, nadrágjukat, melyhez harisnyát is húztak. Sapkájuk is az apukájukéhoz hasonlított.

ifj. Hans Holbein: Eduárd herceg, a későbbi VI.Eduárd angol király portréja 1539-ből.

Ismeretlen festő: I.Ferdinánd császár gyermekkorában
VI.Edward, Anglia királya kb.1550-ben.
Lavinia Fontana:Fiatal fiú portréja,1590
A lányok és a fiúk cipői bőrből, esetleg textilből készültek.
Itáliai gyermekcipő kb.1675-1725-ből.Museum of Fine Arts, Boston
A gyerekek azért gyerekek voltak, így különféle elfoglaltságokat találtak maguknak kint a szabadban is és bent a négy fal között is. Kint szaladgáltak, fogócskáztak, labdáztak, karikáztak, lovagoltak, és a fiúk már korán vívni tanultak.
Labdák Harborough Market templomából. Leicestershire, Anglia, XVI.század
Bent különféle fa játékokkal, kockákkal játszottak. A kislányok babáztak, a kisfiúk falovacskával szaladgáltak, vagy táblás játékokat játszottak.
Daniel van den Queborn: Orániai-Nassaui Lujza Julianna portréja babával.
Pandora baba kb.1600-ból.
Jacob Seisenegger: Anya portréja nyolc gyermekével, részlet.
Azért volt, aki már fegyvert is foghatott:
Jan Kraeck: Filip Emánuel savoyai hercet 5 évesen.
Végül nézzük meg, hogy a mai kor embere hogyan képzeli el ezeket a ruhákat:

Alexandra van den Berg: Bia de Medici ruhája. (Forrás: realmofvenus.renaissanceitaly.net)

Catherine Griffith firenzei stílusú ruhája. (Forrás:realmofvenus.renaissanceitaly.net)
Forrás:Bristol Renaissance Faire
Ebben a tartalomjegyzékben kedvedre böngészhetsz, hátha találsz még számodra érdekes olvasni valót.