Contrapasso

Divat- tánc- és zenetörténet

Milyen volt a divat Madame Récamier és Jane Austen korában?

2018. június 05. 12:15 - Contrapasso

Az 1795-1820 közötti időszak francia és angol divatja

jacques-louis_david_madamerecamier.jpg

 A francia forradalom (1789-1799) nemcsak Európa történelmét alakította jelentős mértékben, de a divatra is nagy hatást gyakorolt. Évszázadokon át a francia királyi udvar volt a divat irányítója, s a forradalom nemcsak a királyság intézményét söpörte el, hanem az udvarhoz köthető divatirányzatokat is.Idővel aztán a forradalom vihara csitult, és az Ancient Regime időszakának tébolyult öltözködési szokásai is letűnőben voltak (erről majd egy későbbi cikkben olvashattok). Milyen volt a divat ebben az időben? Ennek igyekeztem utána járni. (A fenti képen: Jacques-Louis David: Madame Récamier)

 

Női viseletek:

A francia Direktórium (1795-1799) idején – mivel az ókori görög demokráciában és a római köztársaságban látták példaképüket, valamint a Pompeii-ben zajló ásatások hírére - a női divat ezen eszmények alapján gyökeresen megváltozott. Ebben úttörő szerepe volt Madame Juliette Récamiernek (1777-1849) és Madame Talliennek (1773-1835) akik a korabeli irodalmi és politikai körök meghatározó egyéniségei voltak.

francoisgerardmadamerecamier.jpg

Francois Gérard: Mme Récamier

 

theresa_cabarrustallien.JPG

Mme Theresa Tallien

 

A divatos nők "chemise"-t öltöttek. Mondhatnánk úgyis, hogy a korábbi díszes, több rétegű rokokó öltözékekhez képest alsóingben jártak. Ugyanis ezek a ruhák nagyon kevés és átlátszó, lágyan omló, főleg fehér színű, muszlin és tüll anyagból készültek, mély dekoltázzsal, rövid ujjal vagy ujjatlanul, és a mellrész alatti övvel.

portrait-of-madame-raymond-de-verninac-1799byjacques-louis_david.jpg

Jacques-Louis David: Madame Raymond de Verninac portréja 1799.

 

Télen a ruha alatt trikót viseltek. A hosszú fűzőt teljesen száműzték a ruhatárból. Helyette a melltartó elődjének is tekinthető alsóneműt vettek fel, így a hölgyek egy időre megszabadultak a melltől-csípőig tartó kényelmetlen és egészségtelen páncéltól.

corset_1800-20centraal_museum_utrecht.jpg

Fűző 1800-1820-ból. Centraal Museum Utrecht

 

Hozzá antik szandál vagy lapos, sarok nélküli cipő illett.

1805-1815met.jpg

1805-1815-ből való cipő, The Metropolitan Museum of Art

 

Az öltözetet a görögös fürtökbe csavart, szalagokkal, gyöngyökkel díszített frizura egészítette ki. Néhány merészebb hölgy rövid un. Titus frizurát nyíratott magának.

louise_reine_de_prusse_d_apr_s_elisabeth_vigee_le_brun_par_marie_heuer_in_1802.jpg

Elisabeth Vigée Le Brun:Lujza, porosz királyné képmása

 

madame_fouler_henriette_victoire_elisabeth_d_avrange_comtesse_de_relingue_with_coiffure_la_titus_by_louis_leopold_boilly_1810.jpg

Léopold Boilly: Madame de Fouler képmása Titus frizurával

 

Ezek miatt a vékony directoire stílusú ruhák miatt – főleg télen – sok nő lelte halálát, mert nem voltak az időjárási viszonyoknak megfelelően felöltözve. Ezért ezt a betegséget akkoriban „muszlinbetegségnek” is hívták.

 round_gown_1798_the_metropolitan_museum_of_art.jpg

Ruha, un. " Round gown" 1798-ból. The Metropolitan Museum of Art

 

Pár év elteltével rá kellett ébredni, hogy bizony ezek az öltözékek nem alkalmasak a párizsi időjárási viszonyokhoz. Közben Napóleon 1804-ben császár lett, aki kereskedelempolitikai okokból betiltotta az indiai muszlin behozatalát, hogy a hazai textilgyártást fellendítse. A divat pedig ismét alkalmazkodott az újonnan kialakult helyzethez, és a legfrissebb trendekhez a melegebb anyagokat, a taftot, a bársonyt, a brokátot használták. Ennek az időszaknak a divatját empire divatnak hívják a divattörténészek, Napóleon császárságára utalva (1804-1815).

Angliában III.György király kiújult elmebaja miatt a parlament döntése értelmében helyette a régens – a mindenkori walesi herceg, esetünkben a későbbi IV.György - kormányozta az országot 1811-től egészen az uralkodó haláláig, 1820-ig. Ezt a korszakot az angol történelemben régens korszaknak hívják, ami látható, hogy bizonyos mértékben egybe esik Napóleon uralkodásának idejével. Ebben az időszakban játszódnak Jane Austen híres regényei, mint pl. a Büszkeség és balítélet, vagy az Értelem és érzelem.

A francia és az angol divat folytonos kölcsönhatásban voltak egymással, és irányt mutattak Európa többi divatrajongójának is.

1810 körül a ruhák dekoltázsa vesztett mélységükből és hosszuk is már csak bokáig ért. Az antik fazon még mindig tartotta magát, és a fehér szín is még mindig dominált, de már megjelentek ismét a színes öltözetek is.

the_mollien_sisters_by_rouget1811.jpg

Georges Rouget: A Mollien nővérek.1811.

 

A francia uralkodó pár hatalmának kifejezéseként az udvari tervezők díszes, arannyal, ezüsttel hímzett, uszályos ruhákat terveztek a császárnénak, akinek eleganciáját persze az udvar hölgytagjai lelkesen igyekeztek utánozni. Kötelező is volt, mert aki kétszer ugyanabban a ruhában jelent meg a császár színe előtt, utána jó darabig nélkülözték a társaságát és otthon gondolkodhatott azon, hogy mit rontott el.

forrasdamesalamodetumblrcom_1.jpg

b53c9260217e5a46014a81e7e59eef93.jpg

 

Ez a luxus azonban az udvari öltözködésen kívül nem nagyon vált népszerűvé, leginkább a napóleoni háborúk okozta anyagi nehézségek miatt. 1815 után a bokáig érő ruhákon megjelentek a fodrok, tűzések és egyéb díszítések és a hétköznapi viseletből teljesen kiszorult az uszály. A rövid puffos ujjat hosszú kézelővel egészült ki, ha pedig mégis rövid ujja volt a ruhának, akkor hosszú kesztyűt vettek fel hozzá. A derékvonal a mell alatt, vagy attól kissé lejjebbre került, de még mindig nem a derékra. 

9ca62b12ee6f9628398918bcf425ba5e.jpg

 

 regencydress1817-1821museumbath.jpg

1817-21. The Fashion Museum Bath

 

silk_dress1820_met_museum_of_art.jpg

1820.The Metropolitan Museum of Art

 

 

A ruha alatt len, batiszt alsóruhát viseltek. A melltől-csípőig érő fűző ismét az alsó ruházat tartozéka lett.

themetearly19thclinenpetticoat_1.jpg

Alsóruha 1800-as évek eleje. The Metropolitan Museum of Art

 

 

1815-25_corset_the_metropolitan_museum_of_art.jpg

Fűző 1815-25. The Metropolitan Museum of Art

 

A lábbeli még mindig lapos talpú, kényelmes papucs cipő.

shoes_1800-1815_manchester_city_galleries.jpg

Cipő 1815-ből. Manchester City Galleries

 

A ruha fontos kiegészítője volt a kalap, vagy főkötő. Az úgynevezett bárka kalap, vagy ernyős kalap még az 1700-as évek végén lett közkedvelt, és tartotta magát az 1840-es évekig.

forrasjenniferrosbrughpinterest.jpg

 

Amikor a kalap ernyője túlzott méreteket öltött, a karikaturisták sem hagyhatták megjegyzés nélkül:

forrassabrinajeffriescom.jpg

 

 

Hűvösebb időben rövid, un. Spencer kabátkát, télen hosszú kabátot öltöttek. 

spencermuseumoflondon.jpg

Spencer kabát. Museum of London

 

 

americancoatc1815wadsworthatheneumcollection.jpg

Hosszú kabát (pelisse) ca. 1815. Wadsworth Atheneum Collection

Összességében elmondható, hogy ennek az időszaknak a divatja mai szemmel sokkal kényelmesebb lehetett, mint elődje, a rokokó viselet, vagy utódja a biedermeier öltözet. (Ezekről bővebben itt és itt olvashatsz.)

 

Férfiak ruhatára:

Már a francia forradalom alatt elhagyták a sok csipkés, színes öltözékeket, mert ez az arisztokrácia öltözködési szokásaira emlékeztette az embereket. Nem is volt tanácsos ilyen holmikat viselni, mivel azt hihették, hogy a gyűlölt kaszthoz tartozik és könnyen a vesztőhelyen találhatta magát az, aki ezzel nem volt tisztában.

A férfiak a bő ujjú inghez szűk, világos nadrágot vettek fel (általában sárga színűt) csizmával. A hozzá illő sötét színű (főleg sötétkék) frakk elég furcsán hatott kurta vállával és széles kihajtójával. A szárnyai sokszor a földig értek, ugyanakkor elöl sokszor olyan rövid volt, hogy épp a hasát takarta viselőjének. Mindezt tetézték még az állig érő fatermörder gallérral és a hozzá megkötött kisebb abrosz méretű, többször a nyakra tekert sállal.

1795.jpg

Az 1800-as évek elejére tehető a dandy-k fénykora. Ők voltak azok a ficsúrok, akik kínosan ügyeltek arra, hogy mindig tökéletes és friss divat szerinti legyen az öltözékük. A férfidivat egyik meghatározója ekkoriban (Beau) George Bryan Brummel volt (1778-1840)

georgebryanbrummel1805.jpg

 George Bryen Brummel 

 

A szűk, csizmával viselt nadrág mellett felbukkant az egyenes szárú, a maihoz hasonló nadrág is, amelyhez frakkot vagy redingot kabátot és lapos sarkú félcipőt hordtak.

journaldesdamesetmodes1819.jpg

Journal des Dames et Modes 1819

 

pair_of_men_s_leather_riding_boots_1790-1800_lacma.jpg

A korszak divatos lovagló csizmája.1790-1800 LACMA

1800-49englandforrasvamuseum.jpg

Cipő az 1800-as évek elejéről. V&A Museum

 

I.Napóleon kezdeményezésére lett udvari viselet a katonai egyenruha díszesebb változata, amely egyrészt férfias külsőt kölcsönzött viselőjének, másrészt az uralkodó tekintélyét növelte, ha a környezetében lévők is is ilyen pompás uniformisokban jelentek meg.

1200px-jacques-louis_david_the_emperor_napoleon_in_his_study_at_the_tuileries_google_art_project.jpg

 Bonaparte Napoleon

 

A frizura teljesen megrövidült, amelyet gondosan kócosnak ható fürtökbe rendeztek. Ez volt a Titus frizura, utalva az ókori előd hajviseletére. Arcukat simára borotválták, legfeljebb oldalt egy széles pofaszakáll maradhatott. 

potraitofagentlemaninalandscapegrancoisgerard.jpg

Francois Gerard: Férfi portréja tájképpel. forrás: Wikigallery.org

 

Az öltözéket időnként egy széles galléros köpeny egészítette ki, illetve a cilinder és a sétabot.

1812.jpg

 

Érdekesség, hogy ennek a korszaknak a ruhatárát egyedül a fekete frakk élte túl, de olyan sikeresen, hogy még manapság is a white tie dress code kötelező darabja.

 

Jane Austen regényeit számos alkalommal vitték filmre. Talán a legnépszerűbb ezek közül Büszkeség és balítélet című regény 1995-ös adaptációja, melyet Simon Langton rendezett. A főbb szerepeket Jennifer Ehle és Colin Firth játszották. A jelmezeket Dinah Collin tervezte, melyekért BAFTA jelölést és Emmy díjat kapott.

bbc-1995-pride-and-prejudice_1.jpg

 

colinfirthasmrdarcy.jpg

f204a31eedc93a098b0dc77081d7170d.jpg

 

Kapcsolódó témák, amelyek még érdekelhetnek: A rokokó divatról itt, a régens korszak divatjáról egy rövidebb tanulmányt itt  olvashatsz. Ha a biedermeier divat érdekel, arról pedig itt találsz cikket.

Felhasznált irodalom: Képes Divattörténet, Corvina kiadó,1977, A magyar divat 1116 éve,Absolut Media Zrt 2012

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://contrapasso2.blog.hu/api/trackback/id/tr9714021292

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása