Az első világháborút követően a húszas évek a divattörténet szempontjából is mozgalmas évek voltak. Az 1929-33 közötti nagy gazdasági világválságot követő évek azonban viszonylag nyugalmat hoztak a divat fejlődésében. Ekkorra már kialakultak a főbb stílusirányzatok is és a tömegtermelés révén a kevésbé tehetős rétegek is olcsón juthattak divatos ruhadarabokhoz. Az olcsóbb és megfizethetőbb konfekció ruhák mellett természetesen a szabóságokban készített egyedileg, méretre varratott ruháknak is kereslete volt, bár ez utóbbiakat inkább a tehetősebbek engedhették meg maguknak. A nagy divatcégek szebbnél szebb kreációkkal kápráztatták el az érdeklődőket. A divat terjedését nagymértékben elősegítette a filmipar, hiszen a híres színészek álomruháira vágyott mindenki. (A fenti kép forrása: Glamourdaze.com)
Még mindig fontos volt, hogy betartsák azt az etikett szabályt, miszerint más színű és anyagú ruhát vettek fel délelőtt, délután és esti alkalmakra. Mivel a sportos szabadidős tevékenységek is általánosan elterjedtek, így külön iparág szerveződött a sportruhák tervezésére és kivitelezésére is. (Ezekről majd egy másik cikkben olvashattok.) Általánosságban elmondható, hogy ez a korszak volt a XX.század egyik legelegánsabb időszaka. Nézzük is meg mindezt egy kicsit részletesebben!
Női viseletek:
A harmincas évek elején a szabásvonal követte a női test természetes vonalait és a visszafogott stílus volt a jellemző. Az évtized végére aztán angol hatásra egy rövid időre ismét megteltek a divatházak szalonjai a drága anyagokból, hímzésekkel elárasztott kreációkkal. Ugyanakkor a férfias szabású, nagy válltöméses ruhák is felbukkantak, azonban ezek igazi divatja majd a következő évtizedben jön el.
A melltartó és csipkés kombiné eleinte selyemből készült, majd az évtized végén megjelentek a piacon a nejlon szálas alsóneműk is. Mivel még mindig a karcsú, légies sziluett volt a divat, így - a fűző egyfajta utóéleteként - sokan viseltek rugalmas anyagból készült alakformálókat is.
Lábukon testszínű, matt selyemharisnyát viseltek, ezek tulajdonképpen inkább csak harisnya szárak voltak, melyeket a derékra erősített harisnyatartóval rögzítettek. Az évtized, de talán az évszázad egyik legnagyobb újítása volt, hogy 1939-ben a DuPont cég gyártani kezdte a nejlonharisnyáit, mellyel a drágább selyemharisnyákat kiszorította a piacról.
Az a bizonyos harisnyatartó. A kép forrása: ebayco.uk
A felsőruházat igen változatos lett. A blúz-szoknya kombináció és az egybe szabott ruha egyaránt a hétköznapi viselet részét képezte. A váll puffos ujjakkal, válltömésekkel eleinte enyhén, az évtized végére pedig férfiasan markáns hangsúlyt kapott. A nyakrészt zsabóval, masnival, rátétekkel, hímzett vagy csipkés gallérokkal igen változatosan díszítették.
A kép forrása: Montgomery Wards Catalog, 1939.
Változatos ruhaujjak. A kép forrása: ebayco.uk
A szűk szabás és az enyhén bővülő harang alakú szoknyák térd alá, vagy lábszárközépig értek.
A kép forrása: modagid.ru
Marlene Dietrichnek köszönhetően a nadrág helyet foglalhatott a nők ruhásszekrényében is. Különösen divatos volt a bő szárú nadrág.
A képen Joan Bennett amerikai színésznő nadrágban. A kép forrása: bloglovin.com
A ruha színéhez passzoló középmagas sarkú cipők, szandálok, csizmák bőrből készültek.
A kép forrása: vintagedancer.com
Hidegben szűk szabású kabátot hordtak.
A kép forrása: 1930s40s fashion
Az alkalmi ruhák visszafogottan nőiesek és elegánsak voltak.
A kép forrása: ladydokiszoszi.blogspot.com
Az estélyi ruhák között találunk egészen merész dekoltázsúakat, mély hátkivágásúakat, spagetti pántosakat, vagy éppen fodros ujjúakat is.
Chanel modell 1932-ből. A kép forrása: V&A Museum, London
A frizura rövid, vagy félhosszú volt, hullámokba ondolált.
Az utcai viseletekhez a nők változatos fazonú kalapokat, kesztyűt és a cipő színéhez passzoló kis retikült viseltek.
A kép forrása: vintagepatterns.wikia.com
Férfi viseletek:
A férfiak ruhatárában jelentős változás a két világháború között nem történt. A zakó és felsőkabát hol hosszabb, hol rövidebb lett némileg. A zakó és nadrág bősége, a gallér és nadrág felhajtójának szélessége is kis mértékben változott, de alapvetően a fazont ez nem érintette. A fehér inghez nyakkendő is dukált, mely már tényleg teljesen olyan volt, mint a mostani nyakkendők.
A kép forrása:vintagedancer.com
Robert Montgomery amerikai színész.
Az alacsony sarkú, fűzős bőrcipőket a nadrághoz passzoló színben választották ki.
A kép forrása: A.J.Kenneally, Flickr.com
Hidegben széles válltöméses egyenes fazonú kabátot viseltek kalappal, kesztyűvel.
Rövid frizurájukat zselével tették fényessé. Volt, aki kis bajuszt viselt, de a szakáll nem volt divatos.
Cary Grant amerikai színész.
Páger Antal színész.
Alkalomra szmokingot, estélyre frakkot vettek fel, hozzá illő fehér inggel és mellénnyel.
A kép forrása: blacktieguide.com
Végezetül nézegessünk régi képeket!
A Hyppolit a lakáj című, 1931-ben bemutatott második magyar hangosfilm ma is jó szórakozást nyújt. Miközben peregnek az események, bepillantást nyerhetünk a kor divatjába is. A filmet Székely István rendezte, a főbb szerepekben Csortos Gyula, Kabos Gyula, Jávor Pál, Fenyvessy Éva és Haraszty Mici láthatók.