Az angol történelemben az utókor Tudor-kort VII.Henrik uralkodásának kezdetétől, 1485-től számítja egészen I. Erzsébet haláláig, 1603-ig. Ez alatt az időszak alatt Angliának öt uralkodója volt, a nagyapa, a fia és annak három gyermeke, VII.Henrik,VIII.Henrik, VI.Edvárd,Mária és I. Erzsébet. A képen ifj. Hans Holbein:VIII.Henrik király portréja.
A Tudor-ház
Uralkodásuk 118 éve alatt jelentős történelmi események zajlottak, gondoljunk csak arra, hogy VIII.Henrik 1531-ben önhatalmúlag megszüntette a pápa hatalmát az angol egyházak fölött és magát tette meg az anglikán egyház fejének. Vagy az ezután megindult katolikus üldözésekre, a skótok és angolok közötti belviszályokra, vagy a franciákkal és spanyolokkal vívott csatákra. Ez az időszak az, amikor az ország tengeri és kereskedelmi nagyhatalommá vált.
Nicholas Hilliard: I.Erzsébet
Így természetes, ha érdekelt, ezek a nagy formátumú uralkodók hogyan alakították a divatot.
Mind a nők, mind a férfiak egy lábszárközépig érő finom vászon, hosszú ujjú alsóruhát viseltek, melyet a nyakánál és a kézelőjénél zsinórok fogtak össze és gyakran szép virág, vagy geometriai mintás hímzést is kapott.
Férfi (1580-90) és női (1610) alsóruha a Fashion Museum in Bath gyűjteményéből.
Női ruhák
A nők lábukra harisnyát húztak, melyet térd fölött szalaggal rögzítettek. I.Erzsébet selyemharisnyát is hordott, mely akkoriban egy kisebb vagyonba került. Az udvarhölgyeket az a "megtiszteltetés" érhette, hogy a levetett harisnyáit ajándékba kaphatták.
I.Erzsébet selyem harisnyája. A kép forrása: Quno Spotter, Flickr.com
A királynő szerette a kényelmes, lapos sarkú cipőket. Valószínűleg ezzel nem lehetett egyedül:
Az alsóruhára esetenként egy újabb, vállpántos alsóruha kerülhetett.
No és itt jön a "kardinális kérdés", hordtak-e fűzőt, vagy sem a kor asszonyai. Az 1500-as évek elején az alsóruhák egyike volt varrásokkal merevítve, ekkoriban külön fűzőt még nem viseltek. Majd egy sűrű varrásokkal több rétegből készült „mellény” szerűség jött divatba, amitől lassacskán eljutottak a nők a belevarrt pántokkal merevített fűzőig. Erzsébet királynő már egészen szoros fűzőket is hordott.
A fűzőre a század elején még egy kúp alakú, pántokkal merevített alsószoknya következett.Ez volt a farthingale.
A kép forrása Pinterest
Később ez kiegészült egy kis ,henger alakú farpárnával.
A kép forrása:etsy.com
Majd Erzsébet királynő, és az őt utánzó nemes hölgyek már olyan ruhákat hordtak, amelyek alatt a fűzőhöz erősített farpárnán még egy korong alakú merevítő is körbeölelte a derekát vagy a merevített szoknya egy csonkakúpra emlékeztetett.
A kép forrása:Pinterest
A felsőruházat igen változatosan alakult száz év alatt, mely során természetesen külföldi hatások is érvényesültek.
Lássuk a két legjellemzőbb angol női viseletet:
Az 1500-as évek első felében a felsőruházat két rétegből állt, mert a szoknya elöl szétnyílt. A szögletes dekoltázs és a felül szűk, alul pedig bő – sokszor prémes – ujja igen jellemző szabása volt a korszak öltözeteinek.
Ezt még kiegészítették a jellegzetes főkötőikkel. A zártabb, sátortetőre emlékeztető szögletes merevített fazonú fejdíszt Gable hood-nak hívták. Ez a hajat egészen eltakarta. Oldalt fekete lelógó "füleket" flappets"-nek nevezték. Később pedig fekete fátyolban végződő párta lett belőle. A másik fajta főkötő a French hood, egy nyitottabb, elöl a hajat szabadon hagyó, pártás változat volt, amihez fekete fátyol tartozott.
Ezt az öltözetet együttesen nevezik Tudor -stílusú ruhának, a főkötőt pedig Tudor főkötőnek.
Aragóniai Katalin (VIII.Henrik első felesége) portréja
Jane Seymour (VIII.Henrik harmadik felesége) portréja
Parr Katalin, VIII.Henrik hatodik, egyben utolsó felesége
A fiatal Erzsébet portréja
Boleyn Anna (VIII.Henrik második felesége) portréja
Itt megnézhetitek, hogyan öltözött fel (pontosabban vetkőzött le) Boleyn Anna, hány rétegből állt egy Tudor stílusú öltözet:
A század második felében pedig a egyre inkább egy merev zárt ruházat lett a divatos, amin a spanyol módi hatása is érződött. Erzsébet királynő a saját ízlésére formálta, az udvaroncok pedig lelkesen utánozták őt.(a spanyol divatról itt olvashattok). Jellemzője volt a bő puffos ujj szűk mandzsettával, sokszor még egy plusz, levehető ujjal is gazdagítva. A szűk, szorosan fűzött felsőrész és a terebélyes, bokáig vagy földig érő szoknya, csonkakúp alakjával, a széles csípőt volt hivatott erősíteni. A nyakánál nem volt annyira zárt, mint spanyol társaié. Sokszor a fodros körgallért az un. Stuart -gallérral helyettesítették, mely egy drótokkal merevített nagy legyezőre hasonlított. Ez utóbbit Stuart Máriáról nevezték el valamilyen oknál fogva, holott ő ilyen gallért nem viselt. A ruházatot gyöngyökkel, ékkövekkel díszítették, nyakukba gyöngysorok, medálok, nyakláncok kerültek.
Két portré I.Erzsébet királynőről
Marcus Gheeraerts iskolája: Hölgy portréja, Elisabeth Throckmorton.
Marcus Gheeraerts: Barbara Gamage hat gyermekével.
A ruhához elöl és oldalt rövid göndör fürtökbe rendezett, hátul kis kontyba fogott haj illett, gyöngy és ékkő díszítéssel, vagy pártával.
Férfi viseletek:
VIII.Henrik uralkodásának idején (1509-1547) az ideális férfi széles vállú, erőt, magabiztosságot sugárzó, megnyerő megjelenésű. Ezt a képet az akkori divat is igyekezett erősíteni. Az alsóingre felvett zeke hatalmas válltöméssel készült, s ujja is puffos volt, s combközépig ért. Díszíthették hasítékokkal is. S ha ez még nem volt elég, a zekére egy bő, elöl nyitott, széles sálgallérján többnyire prémborítással néha prémbéléssel és terjedelmes ujjakkal készült kabátot vettek fel (a németeknél ez volt a Schaube). A hivatalnokok fekete schaube-ja bokáig ért.
ifj.Hans Holbein: Morus Tamás portréja
Ifj. Hans Holbein: Charles de Solier, Sieur de Morette
ifj. Hans Holbein: VIII.Henrik portréja
A hozzá való nadrág szintén comb középig ért, a zeke általában takarta is. A nadrág ágyék részére a férfiasság szimbólumaként kis tömést varrtak. (erről bővebben itt olvashatsz) A szűk harisnyához széles szájú cipő illett.
"Tehénszájú" cipő, XVI.század. The Metropolitan Museum of Art
Félhosszú frizurájukhoz általában barett sapkát hordtak. Divatos volt a szakáll és a kis bajusz is, de a borotvált arcú férfiakat sem szólták meg.
Ifj. Hans Holbein: Muzsikus portréja
A század második felére az angol nemesek is a spanyol módi szerint öltöztek, csak nem ragaszkodtak annyira a fekete színhez. (Mára már megfejthetetlen, hogy ez a merev és kényelmetlen divat hogyan befolyásolhatta ennyire Európa öltözködési szokásait.) A zárt magas nyakú rövid zekéhez kis combközépig érő, kerekre tömött nadrág illett harisnyával és lapos sarkú cipővel. A gallért és a kézelőt is fodrok borították. A ruházatot a rövid, bő selyem vállgallér és merev kalap vagy magas barett sapka és kesztyű tette teljessé. Oldalukról nem hiányozhatott a tőr vagy kard sem.
Robert Dudley, Leicester grófjának portréja.
Marcus Gheeraerts:Robert Devereux portréja
I.Erzsébet legendás volt gazdag ruhatáráról. Uralkodói nagyságát öltözékével is reprezentálta. Számos film készült az életéről, melyekben igyekeztek divatteremtő öltözködési stílusát is bemutatni. Az Elizabeth című ,1998-ban készült és az Elizabeth: az Aranykor című ,2007-es filmben Cate Blanchett alakította igen meggyőzően a királynőt. A Shekhar Kapur rendezte filmekhez Alexandra Byrne tervezett gyönyörű kosztümöket, melyekért két Oscar jelölést és egy Oscar díjat is kapott.
Kapcsolódó témák, amelyek érdekelhetnek: Itt arról olvashattok, milyen volt a divat ugyanebben az időben Itáliában és a német nyelvterületeken.
Ebben a tartalomjegyzékben pedig kedvetekre böngészhettek, hátha találtok még számotokra érdekes olvasni valót.
Felhasznált irodalom: Képes divattörténet, Corvina kiadó 1977