Manapság divat a céges bulikat ’20-as évek stílusában megrendezni, de a farsangi vagy évadzáró bálokat is szívesen szervezik e korszak hangulatában. Sorra alakulnak az 1920-as éveket idéző klubok, tánccsoportok is. Mostanában több levelet és megkeresést is kaptam, melyben érdeklődtek, hogyan öltözzenek fel egy ilyen rendezvényre.(A fenti képen: Lilyan Tashman színésznő Fred Hartsook fotóján.)
Nézzük meg először, mik befolyásolták ennek az évtizednek a divatját a teljesség igénye nélkül:
Az I.világháborút követő években a divat is új irányzatokat vett. A Századfordulótól kezdve erősödtek a női emancipációs törekvések, illetve a háború szűkös évei alatt számos munkakörben kellet helyt állniuk a nőknek a férfiak helyett. (pl. egészségügy, ipari termelés, mezőgazdaság) Így társadalmilag az 1920-as évekre elfogadottá vált, ha egy egyedülálló nő munkát vállalt és a keresményével maga gazdálkodott. Mivel egyre több fiatal nő helyezkedett el a munkaerő piacon, érthető, hogy a divatipar elsősorban őket célozta meg. Megjelentek a dolgos hétköznapokra és a mozgással együtt járó szabadidős tevékenységekre tekintettel lévő kényelmes és célszerű ruhadarabok. ( A sportruhákról a téma terjedelme miatt majd egy másik blogban olvashattok. )
A konfekció ipar gyártotta termékektől az egyedi, méretre szabott ruhákig széles volt a paletta. A tehetősebbek finomabb, a kevésbé gazdagok egyszerűbb anyagokból készült ruhákat hordtak, de ez alapvetően a fazonon nem változtatott.
Az 1920-as évek a szecesszió egyik ágának az art deco irányzatnak is az évtizede, mely funkcionalista stílusával a divatra is nagy hatást gyakorolt. Erről részletesebben itt olvashattok: Az art deco és a divat.
Art deco ruhák 1926-ból.
Az évtized leghíresebb képviselője Coco Chanel, aki meghökkentően új ötleteivel teljesen megreformálta a női öltözködést.
Az első világháború végét követően az emberek emiatti felszabadultságukat hihetetlen táncőrületben fejezték ki. Egyre szaporodtak a táncos lokálok, bárok, tánciskolák, mert mindenki az új koreográfiákat – a charlestont, swinget, tangót, fox trotot akarta megtanulni és táncolni. Ezekhez a lendületes táncokhoz pedig megfelelően alkalmas ruhára volt szükség.
A flapper lányoknak, azaz a független, szórakozást kedvelő, modern fiatal nőknek köszönhették a „flapper stílusú” laza vonalú ruhákat.
A kép forrása: modahistorica.blogspot.com
A dinamikusan fejlődő film is erősen befolyásolta a divatot. Az egyik leghíresebb divatot teremtő ikon, a szőke, magas, karcsú, ugyanakkor kissé szögletes alkatú Greta Garbo volt.
Greta Garbo 1929-ben.
Női viseletek:
Az évtized legnagyobb vívmánya, hogy a hosszú szoknya végképp eltűnt a nappali ruhatárból. Beköszöntött a praktikus ruhák időszaka, mely azonban a bakfis alkatú vékony nőknek kedvezett elsősorban.
A fűzőnek már híre hamva sem volt, helyette az évtized elején pár évig egy feszes trikót viseltek, amely a mellet leszorítva fiús alakot kölcsönzött viselőjének. Később ezt felváltotta a melltartó és bugyi felett viselt vékony vállpántos kombiné. A pénztárca tömöttsége határozta meg az alsónemű anyagát. Selyemből, pamutból, lenből készültek.
Ahogy rövidült a szoknya, egyre nagyobb figyelmet kapott az alóla kivillanó láb és a rajta lévő harisnya. 1925-ben történt meg először a divattörténetben, hogy a szoknya olyan rövid lett, ami a térdet is szabadon hagyta. A gyártók felismerve a lehetőséget, selyemből készült test színű harisnyákat dobtak piacra igen nagy sikerrel. Ezek harisnyaszárak voltak, melyeket harisnyatartóval erősítettek fel. A nylon harisnya megjelenéséig még 1939-ig várni kellett.
1920-22-ben még a zártabb, derékban övvel díszített, bokáig érő ruhák voltak divatosak.
A kép forrása: Iowa State University Library
Aztán pár év múlva a ruhák a kamaszos külső érdekében - egy kis túlzással mondhatjuk – úgy néztek mi, mintha csövekből állnának. Egy cső, amibe belebújtak és két cső a karoknak. A derekat már nem szorította öv, mivel azt a csípőre helyezték át. Divatos volt az egybe ruha, a szoknya valamilyen felsővel is, a lényeg, hogy eltakarja a nőies idomokat.
Mindemellett a férfias elemek is megjelentek, mint pl. az öltöny nőiesebb fazonja, vagy a hétköznapi viseletekben a nadrág blúzzal, bár ezek általánosan majd csak a következő évtizedben lesznek igazán divatosak hála Marlene Dietrichnek.
Philipsborn 1925 tavasz-nyár katalógus. Forrás:www.thevintagetraveler.wordpress.com
Coco Chanel máig ható nagy újítása, a „kis fekete”, ekkor foglalt helyet a nők ruhásszekrényében, melyet változatosan, különböző kiegészítőkkel, lehetett színházba, családi eseményre, estére is hordani.
Az alkalmi ruhák között felbukkantak a térdig érő flapper stílusú koktélruhák a nagyestélyik mellett. A vállpántos, mélyen dekoltált ruhákat flitterekkel, gyöngyökkel, rojtokkal díszítették.
Flapper táncosok. Forrás: vintagedancer.com
Forrás: Augusta Auctions
Az estélyi ruhák sokszor hosszú uszályban végződtek ezzel is hangsúlyozva a karcsú alakot. Sajnos ez a divat nem kedvezett a rubensi alkatú molettebb hölgyeknek.
Estélyi ruha 1928-29-ből. Victoria & Albert Museum, London
A cipők közepes méretű sarkakkal biztosították a kényelmet. Lehetett gombos, fűzős, csatos.
A kép forrása: vintagedancer.com
A rövidítési láz nemcsak a szoknyákat kurtította meg, hanem a frizurákat is. 1920-23 között még divatosak voltak a hátul kis kontyba fogott laza frizurák, aztán a fodrászok nagy örömére egyre több hölgy vágatta fiúsan rövidre a haját. Ez volt a bubi frizura.
A kép forrása: style and design
A bubi frizurára kis, a homlokba egészen behúzott kalapok kerültek, melyek a fület is takarták.
Forrás:glamourdazze
Kiegészítőként az egyszerűség jegyében viseltek kisebb fülbevalókat, karkötőket, gyöngysorokat. Ez utóbbit Coco Chanel ötlete nyomán egészen hosszú változatban is.
Férfi viseletek:
A férfiak ruhatárában jelentős változás a korábbi évekhez képest nem történt. A már jól bevált ing, nyakkendő, öltöny együttes volt az általános viselet. Divatos öltöny színek a barna, a szürke, a sötétkék árnyalatai voltak. A hivatalnokok fekete öltönyben jártak dolgozni.
A kép forrása: mensfashionmagazine.com
Estére szmokingot, frakkot öltöttek fehér keményített elejű inggel, csokornyakkendővel.
Charlie Chaplin (1889-1977)
A cipő színe igazodott a felsőruházat színéhez.
A kép forrása:vintagedancer.com
Rövid hajukat hátrasimították és pomádéval rögzítették. Esetleg kis bajuszt növesztettek, de a szakáll nem volt divat.
Rudolf Valentino (1895-1926)
Különböző alkalmakhoz és ruházathoz különböző fazonú fejfedő dukált.
A kép forrása:vintagedancer.com
A Nagy Gatsby című, Baz Luhrmann által 2013-ban rendezett filmhez Catherine Martin tervezett gyönyörű kosztümöket, melyekért Oscar díjat kapott. Nézzünk meg pár kockát a filmből:
Kapcsolódó témák: Bukjel szoknya, óriás kalapok, uniformisok (Az 1910-1918 közötti időszak divatja.
A nőies nők és férfias férfiak divatja. (1930-as évek.)
Ha pedig további cikkeket szeretnél olvasni, ebben a tartalomjegyzékben kedvedre válogathatsz.
Felhasznált irodalom: Képes Divattörténet, Corvina kiadó, 1977.