Az évszázadok során a divat sok furcsaságot produkált, amit mai szemmel megmosolyogtatónak, vagy éppen meghökkentőnek találunk. Általában olyan öltözékekre csodálkozunk rá, amelyeket mi magunk kényelmetlennek találnánk, pedig jóllehet, ha a ma divatos ruhadarabokat látná a régi kor embere, ugyanúgy értetlenül nézné. Divattörténeti furcsaságokról szóló sorozatom mostani fejezetében az 1850-80-as évek szoknya divatját veszem górcső alá alaposabban. (A fenti képen: korabeli karikatúra a krinolinról. Forrás:aufeminin)
A krinolin
Az 1850-1860-es években a párizsi udvarban Eugénia császárné ismét pompázatos divatot teremtett. Mivel a külsőségek a rokokó korszakot idézték, ezért ezt az időszakot második rokokónak is nevezik. A bő, krinolinos szoknya a XIX.században az alátét anyagáról elnevezve- már harmadszor bukkant fel a divat történetében. A ruha szoknya része hála a krinolinnak egy óriási harangra hasonlított, mely sokszor akkora volt, hogy az ajtón is alig lehetett vele átjutni. A fűzővel összeszorított darázsderék és a bő szoknya sajátos sziluettet adott a hölgyeknek.
Ezen a korabeli fényképen egy fiatal nőt öltöztetnek krinolinos ruhába. Nem csoda, ha segítői voltak, egyedül lehetetlen ezt az öltözéket felvenni. (A kép forrása: google)
A krinolinhoz elképesztő mennyiségű anyagra volt szükség, főleg, ha valaki az igen divatos, sok fodorból álló szoknyát szeretett volna. (1860-as évekbeli divatlap egy képe.Forrás: Pinterest)
Aki igazán adott magára, az ruháját selyemből, fénylő taftból, brokátból, moaréból varratta. Ez itt egy 1862-es modell. (The Metropolitan Museum of Art)
A képen: Pamut és gyapjú ruha 1865. The Metropolitan Museum of Art.
Érdekesség, hogy ez a drága, pénztárcát nem kímélő divat pont akkor dívott, miután Európa kiheverte az 1831-es (Magyarországon 1848-49-es, majd 1854-55-ös) nagy kolerajárványt, amikor forradalmak söpörtek végig Közép-Európában, 1853-56 között a Krími háború zajlott,1861-65 között dúlt az amerikai polgárháború.
Korabeli karikatúrák az extrém méretű krinolinról (A képek forrása: google és Holly Poe Durbin)
A turnűr
Az 1870-es évekre a krinolin, azaz a dróttal merevített szoknya jelentős átalakuláson ment át. A korábbi évek nagy, harang alakját elvesztette. Az új divat, a turnűr, és a „Cul de Paris”, mely nemcsak kényelmetlen, de természetellenes viselet is volt.
A kép forrása: Pinterest
A képen:selyem esküvői ruha 1872. The Metropolitan Museum of Art
Az elől szűk, hátul uszályos szabás, a szoknya alá a fenék részre helyezett lószőr párnák és az alsószoknyába varrt pántok miatt a nők nem tudtak kényelmesen sem ülni, sem járni. A turnűr magyar elnevezése, a fardagály igazán találónak bizonyult. A képeken különböző merevítőket, farpárnákat láthattok amelyek a megfelelő turnűr eléréséhez voltak szükségesek:
A képen: Jelenet Az Anna Karenina c.2012-es filmből. Keira Knightley fűzője.
Ráadásul a túlfűzött derék felfelé nyomta a mellett, ettől a női viseletek oldalnézetből elég érdekesen hatottak, mint ahogy azt a mellékelt karikatúra jól példázza.(Kép "az Ulk" című berlini élclapból 1883. "Adalék a fajok eredetéhez: A turnűr származása."
Amikor a fardagály tárolásra is alkalmas. Karikatúra.
Azért azt megállapíthatjuk, hogy ezek a viseletek, habár kényelmetlenek lehettek, de főleg az aprólékos kivitelezésnek és a felhasznált anyagmennyiségnek köszönhetően, igen látványos megjelenést biztosítottak a nők számára.
További divattörténeti furcsaságokról olvashatsz az "Ágyékpárna, libamell és farpárna" című cikkben.
Felhasznált irodalom: Képes Divattörténet az ókortól napjainkig. Corvina Kiadó, 1977.