Az esküvő minden korban kiemelkedő eseménynek számított, amely nemcsak egy családjogi aktus volt, hanem két ember fogadalma is, hogy kitartanak egymás mellett jóban rosszban egy életen át. (A képen:Ilona waldeck-pyrmonti hercegnő,amikor 1882-ben hozzáment Lipót brit királyi herceghez.)
Kétségtelen, hogy a menyegző főszereplője a menyasszony. Elsősorban őrá kíváncsi mindenki. Szép-e? Csinos-e? Nézik, milyen a frizurája, milyen a virágcsokra és nem utolsó sorban, milyen a ruhája. Manapság a fehér menyasszonyi ruha a legdivatosabb. Nem volt ez mindig így, volt idő, amikor a menyasszonyok a legszebb -de nem feltétlenül fehér- ruhájukban álltak az oltár elé.
Francesco Bianchi Buonavita: Medici Katalin és Orleans-i Henrik herceg (a későbbi II.Henrik francia király) házasságkötése 1533-ban.
Viktória királynőben nemcsak a britek uralkodóját tisztelhetjük, hanem a fehér menyasszonyi ruha divatját is neki köszönhetjük. Ő volt az, aki 1840-ben hófehér ruhában mondta ki a boldogító igent szeretett Albert hercegének.
George Hayter: Viktória királynő házassága, 1840.
Innentől kezdve a fehér színű menyasszonyi ruha - mivel a tisztaság és ártatlanság üzenetével is bírt – általános viseletté vált eme jeles alkalmakkor.
Tegyünk egy kis időutazást, és nézzük meg, hogy a XIX.században, évtizedről évtizedre, hogyan hatottak az aktuális divattrendek a menyasszonyi ruha divatra, mi volt az igazán népszerű fazon a polgári és magasabb társadalmi réteg körében. A cikkben - annak terjedelmi okai miatt - nem esik szó a nemzeti, helyi szokások alakította esküvői divatról.
1810-es évek:
A XIX.század első évtizedeiben a mell alól enyhén bővülő fazonú, ún. empire stílusú ruhák voltak divatban, így a menyasszonyi ruhákat is e szerint készítették.
Halvány barack színű menyasszonyi ruha 1812-ből. Rijksmuseum
1820-as évek:
Menyasszonyi ruha,1823. The Metropolitan Museum of Art
1830-as évek:
Az 1830-as évekre a szoknyarész a mell alól a derékra került, melyet széles övvel hangsúlyoztak. A ruhákat hatalmas - sokszor drótvázzal merevített puffos ujjak uralták. Ez volt a biedermeier időszaka.
Brokát menyasszonyi ruha, 1830-as évek. Augusta Auctions
1840-es évek:
Már az előző évtized vége felé elkezdődött az a folyamat, melynek eredményeként a női ruhák egyszerűsödni kezdtek. A nagy puffos ujjak divatjára már csak néhány nyári vagy alkalmi ruha rövid, kis puffos ujja emlékeztetett. A nyakkivágás és a derékvonal "V" alakja a karcsú alakot hangsúlyozta. A szoknyarész szép tartását sok ránccal és esetenként lószőrrel merevített alsószoknyával érték el.
Viktória királynő hófehér menyasszonyi ruhája. Kensington Palace
Menyasszonyi ruha 1844-ből és a ruha ujjának részlete.The Metropolitan Museum of Art
1850-es évek:
Az 1850-es években a divattörténetbe egy nagyon szép és elegáns időszak köszöntött be, melyet szokás második rokokó korszaknak is nevezni.. Eugénia, III.Napóleon francia császár (uralkodott:1852-1870) hitvese nemcsak szépségéről és eszességéről volt híres, hanem a divat, illetve Marie Antoinette iránti olthatatlan rajongásáról is. Ő hozta divatba a drótmerevítéses, azaz krinolinos szoknyákat, melyek harangként terültek szét. (A drótmerevítéses szoknya egyébként nem először bukkan fel a női ruhatárban, más-más alakú szoknyamerevítővel már a XVI.századtól több alkalommal is találkozhattunk.)
1856-59-es menyasszonyi ruha modell.
1858-59-es menyasszonyi ruha modell. The Metropolitan Museum of Art
1860-as évek:
A krinolinos szoknyák mérete bővült, esetenként extrém méreteket is öltött. Ez volt az igazi nagy, több méternyi ruhaanyagot is felemésztő szoknyák időszaka. Majd az évtized végére a harang alakból kissé nyújtott, uszályos fazon lett.
1865-ös menyasszonyi ruha modell. Museum of Applied Arts & Sciences
1870-es évek:
Az 1870-es években a női divat óriásit változott. Charles Frederick Worth divattervező újítása volt az, hogy az addig harang alakú krinolint szűkre szabta, és a hangsúlyt hátra tette, így megszületett a turnűr. Ezt a szerkezetet - egyébként igen találóan - Czuczor Gergely(1800-1866) nyelvtudós "A magyar nyelv szótára" című munkájában csak "fardagálynak" nevezte. A turnűr, kisebb megszakítással, és némi változtatással, de az 1880-as évek végéig tartotta magát.
1872-74-es menyasszonyi ruha modell. V&A Museum
1873-as menyasszonyi ruha modell. The Metropolitan Museum of Art
1880-as évek:
Az 1870-es évek végén, 1880-as évek elején egy-két évig a nők megszabadultak a drótvázas turnűr kényelmetlenségeitől, cserébe a szoknyák igen szűkre szabottak lettek. A derekat pedig a korábbinál is szorosabb fűzővel karcsúsították.
1880-as menyasszonyi ruha modell. The Metropolitan Museum of Art
Majd ismét visszaköszönt a turnűr:
1889-es menyasszonyi ruha modell. V&A Museum
1890-es évek:
Ebben az évtizedben a turnűr teljesen elvesztette népszerűségét, és kis farpárnává zsugorodott. A női ruhák új sziluettet kaptak. Ismét visszatértek az 1830-as években olyan divatos nagy sonkaujjak. A derék karcsúságát lágyan bővülő szoknyákkal hangsúlyozták. Ez már a La Belle Epoque, a Boldog Békeidők korszaka volt.
1896-os menyasszonyi ruha modell. Tervező: House of Worth. The Metropolitan Museum of Art
1893-as menyasszonyi ruha modell. Indianapolis Museum of Art
Ha tetszett ez a kis időutazás és még szeretnél divattörténeti témában olvasgatni, ennek a tartalomjegyzéknek a segítségével kedvedre böngészhetsz.