XIX.század első felében Európában a technikai vívmányok fejlődésével egyre szélesedett a fogyasztói, vásárlói réteg. Az egyedi kézműves munkák helyét szépen lassan elfoglalták a gyári tömegtermelésben létrehozott olcsóbb termékek.A polgárság megerősödött, határozottan hirdette egyenlőségi eszméit. Ennek hatására a divat Európa szerte hasonló volt, csekély nemzeti jelleggel, melyet Párizs és London polgársága diktált.( A fenti képen: Joseph Karl Stieler: Holstein grófnő képmása (1834)
A biedermeier is a polgárság diktálta átmeneti divatstílus volt, főleg Ausztriában, Németországban és Közép-Európában. Az empire és a klasszicista gazdag eleganciával szemben a romantika oldalszálaként beszélhetünk róla, mely hatással volt nemcsak a divatra,de többek között a lakáskultúrára is.
Biedermeier fogadószoba. Forrás: boldogsag.net
A férfiak ruhatárába a hosszú szárú pantalló végérvényesen beköltözött. Hozzá sötét színű kabátot, frakkot viseltek, alkalomtól függően, rövid mellénnyel. Az ing gallérja magas volt, hozzá sálat kötöttek csokorra. Fejükön cilindert hordtak.
Bőr férfi cipő az 1830-as évekből. A kép forrása: Pinterest
A női divat sokat változott. A ruha dereka egyre lejjebb került, s megtalálta természetes helyét. Ezzel együtt járt a karcsúság hangsúlyozásának divatja, így a fűzők ismét fontos szerephez jutottak az öltözködésben.
Divatkép 1820-as évekből.
Barabás Miklós: Női arckép (1831)
A kúp alakú szoknyát redőzéssel és sok alsószoknyával bővítették. A szoknya hossza eleinte bokáig ért, majd földig. A korszak végére divatba jöttek a csíkos és mintás anyagok annak érdekében, hogy a nagyobb ruhafelületeket élénkebbé tegyék.
Divatkép 1836-ból.
A ruhák ujja sonka formát vett, melyek mérete sokszor akkora volt, hogy tollpárnákkal tömték ki, vagy dróttal merevítették.
Francois-Josep Navez: Theodore Joseph Jonet és családja (1832)
A kép forrása: fashionmuseum.fitnyc.edu
Lábukon lapos talpú cipőket hordtak.
Selyemből, lenből és bőrből készült női cipők az 1830-as évekből. A kép forrása: V&A Museum
Fejükre kis főkötők, vagy puha kalapok kerültek.
Kalap 1830-ból. Museum of Fine Arts, Boston
A hajviselet is változott. A hajfonatok, tarkóra csavart kontyok, sütött, természetes és selyemloknik (festett nyersselyem fürtök, melyeket kétfelé szedve a homlokon viseltek) kora ez.
Joseph Karl Stieler: Habsburg Zsófia főhercegnő portréja 1832
Friedrich von Amerling: Julie von Woyna grófnő portréja (1832)
Végezetül itt van néhány igen jól sikerült mai próbálkozás a korszak divatjának felelevenítésére:
Igazi biedermeier frizuracsoda virágokkal, fonatokkal. Forrás: internet
A képek forrása: Walking Trough History with Jasper and Angela facebook oldala