Ahogyan a mesék szoktak kezdődni, egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy Contrapasso Historikus Táncegyüttes. Úgy alakult, hogy 7 évig velük töltöttem minden szabadidőmet, tanultuk a táncokat, készültünk a fellépésekre. Emlékezetes műsorokat, több önálló estet követően azonban a tánccsoport évekkel ezelőtt megszűnt, örökül hagyva rám a teljes ruhatárat.
Kukkantsunk most be együtt a ruhásszekrénybe, nézzük meg közelebbről, mit is rejt!
Fontos tudni, hogy ezek az öltözetek nem ruharekonstrukciók, mivel nem korhű anyagokból és technikával lettek előállítva. Nem is jelmezek, mert korabeli ábrázolások, festmények alapján készültek. Talán valahová a kettő közé tehetők. (A fenti képen: kiállítás a Diósgyőri Várban 2016.január-februárban.)
Bizánci stílusú uralkodói öltözetek:
A férfi és női viseletek a XII.századot idézik, mert az ebben a korban játszódó szertartásjátékokhoz készültek. Több részből állnak, egy-egy hímzett alsóruha, harisnya, cipő, felsőruházat, nyakdísz, pallium és korona tartozik hozzá. A ruhák megtervezéséhez III.Nikefor és felesége Mária, valamint I.Mánuel komnénosz és neje, Antiochiai Mária ábrázolása adta az alapot. A férfi korona fém. A női korona Aragóniai Konstancia (1172-1222) császárné és magyar királyné halotti koronája alapján készült, mert ez is bizánci stílusú és textil.
Kiállítás a veszprémi Agórában 2016-ban.
XII.századi középkori ruhák:
Ezeket a ruhákat viselték a tánccsoport tagjai, amikor szertartásjátékokban szerepeltek, vagy a középkori táncbemutatók alkalmával. A fiúk egyforma ruházatot kaptak annak érdekében, hogy további kiegészítőkkel (gambezon,láncing,lánc csuklya, sisak, fegyverzet stb.) szerep szerint akár egy királyi testőrséget is meg tudjanak jeleníteni. A lányok ruhái viszont színesek és változatosak voltak, hogy udvarhölgyekként a királynét körülvéve a színpadi látványt fokozzák. Fátylak, harisnyák, köpenyek és cipők tartoznak még az öltözetekhez. A ruhák fazonja korabeli ábrázolásokon alapszik.
Bibliotheque Valenciennes, ms512. XII.század
Kézirat rajz 1150-1200-ból.
Tours, ms0924, Tourraine vers 1100 (A képek forrása: hrafnheim.fr)
A képek a veszprémi, Agórában készültek, 2016. áprilisában.
Reneszánsz ruhák.
Reneszánsz táncbemutatókhoz készültek ezek az öltözetek, melyeket végül a legjobban tudtunk kihasználni. Alapjuk XV.század végi, XVI.század eleji festmények. A konkrét táncos alkatához és egyéniségéhez a leginkább passzoló fazonok készültek. A cél egyfajta színes színpadi összkép volt, változatos szabású és színű ruhákkal, annak érdekében, hogy a korabeli reneszánsz báli hangulatot jobban meg tudjuk idézni és a nézők tényleg úgy érezzék, visszarepültek az időben.
Fehérvárcsurgó, Károlyi kastély, 2015.február
Női ruhák:
A ruhák anyaga brokát, az alsó ruházaté pedig finom batiszt. A kor divatja szerint a női ruhák szoknyarésze a derék fölött, vagy a mell alatt szabott. A felső ruhákból gyakran kilátszik itt-ott az alsóruha. Az öltözeteket hónalj alatt cipzár és gombok helyett fűzés tartja össze. Kiegészítőnek gyöngyös fátylak, fonatok, hajhálók készültek. A tánc közben fel-fel libbenő szoknyák alatt a lányok fehér pamutharisnyát és kerek orrú, csatos, lapos sarkú bársonytopánkát viseltek. Ahhoz, hogy két fellépés között a zsebkendőket, mobilokat és egyéb apró tárgyakat el lehessen tüntetni, a ruhák anyagából, vagy ahhoz színben illő brokát szütyőket is kaptak.
Arany-ezüst ruha:
Ghirlandaio festményének, a Mária születésének központi nőalakja gyönyörű gránátalma mintás ruhát visel, mely eredetileg három rétegből állt.
A fotókat Megay Adrienne készítette.
Bordó ruha:
Ihletője Leonardo: La belle Feroniére c. képe. A szögletes nyakkivágást gyöngyös hímzés, a felső részt rávarrt bársonyszalagok díszítik. A ruhához erősített un. vendégujjak a könyök részt teljesen szabadon hagyják. Az alsó kart fűzött ruhaujj takarja. A hasítékok között itt is kilátszik a fehér alsóruha. Fejdíszként a hajat félig eltakaró fekete, aranydíszes muszlinfátyolt viselt a táncos.
Sötétkék ruha:
Carpaccio Az angol nagykövet fogadása c. festménye alapján tervezett ruha nyakkivágása többszörös fehér-ezüst gyöngysor hímzéssel lett kiemelve. A ruha érdekessége az ujja szabása. A könyök alatt félbe szabott arany brokát kis zsinórokkal rögzül az alkaron és a csuklónál.
Fotó: Megay Adrienne
Vörös ruha:
A ruha jellegzetes, dupla soros gombos felsőrésze árulkodik arról, hogy Raffaello: Maddalena Doni képmása alapján készült. A vörös ruha színét kiemeli a rávarrt fekete bársonyszalag. A festménytől eltérően a vendégujjak a kevésbé domináns óarany brokát anyagból készültek, melyeket kis fekete selyemszalagok rögzítenek a vállhoz.
Fotó: Megay Adrienne
Arany ruha:
Az ötletet Gentile Bellini A Szent kereszt csodája a San Lorenzo hídnál című festménye adta. A ruha mell alatt szabott, szoknyarésze kétféle anyagból készült. A felső szoknya, oldalt és elől hasított, hogy az alsó kilátszódjon. A ruhaujjból a kor divatjának megfelelően ki-kibuggyan a batiszt alsóruha. Nyakkivágásánál és a mell alatt aranygyöngyökkel hímzett. A ruhát kis aranyozott, hálós fejdísz egészítette ki.
Fotó: Megay Adrienne
Világoskék ruha:
Ezt a ruhát Ghirlandaio "A fiú feltámadása" című freskója ihlette. A képen szerényen, félig oldalhelyzetben egy fiatal nő áll megilletődötten. A krém színű ruhájának finom mintáit a barna ujja erősíti fel. Mivel a táncosnak, aki számára készült, ez a színkombináció nem állt volna jól, így a táncruha világoskék brokátból készült, sötétkék bársony ujjakkal. A masnikkal rögzíthető ujjakat könyöknél vízszintes zsinórok fogják össze. A ruha dereka és az ujja kézelője sűrű ezüst, világoskék és sötétkék gyöngyökkel hímzett.
Fotó: Megay Adrienne
Zöld ruha:
Ifj. Hans Holbein: Szent Borbála c.festményén találkozhatunk hasonló viselettel. A széles vállpántos ruha alatt bő, puffos ujjú alsóruha látszik. A ruha zöld színét kiemeli a nyakkivágás és a derékvonal körüli aranygyöngyös hímzés, az arany melltű és a szoknya alján lévő arany szalagdíszítés.
Férfi ruhák:
A fiúk brokát ruhái combközépig érnek. Hozzá fekete harisnyát és lapos talpú bőr bokacipőt húztak. A fejükre pedig a festményeken látható különböző, főleg barett sapkák készültek.
Fekete-piros ruha:
Raffaello Agnolo Doniról emlékezetes portrét festett. A piros ujjú fekete zeke igazán jellegzetes színkombináció.
Fotó: Piltz Péter
Fekete ruha:
Albrecht Dürer Frigyes választófejedelemről készített portréján legfőképpen a sűrűn hasított ujj feltűnő, így ezt igyekeztünk átörökíteni.
Zöld ruha:
Az ötletadó viselet Benozzo Gozzoli: Az iskola című festményén található. Hosszú, nagy szemű láncon lógó medál és egy fekete bársony chaperon (sapka) tette teljessé az öltözéket.
Fotó: Megay Adrienne
Sötétkék ruha:
Mivel ez a ruha egy vékony testalkatú fiúnak készült, így az volt a cél, hogy a ruha egyszerű legyen, és ne hívja fel magára a figyelmet egy különlegesebb szabásvonallal. Ezért az ujja és a zeke eleje kis hasítékokat kapott, apró rózsákat formázó fém gombokkal díszítve. Ehhez a modellhez Il Pordenone: Muzsikus portréja szolgált ötlet adóul.
Fotó: Megay Adrienne
Bordó ruha:
Albrecht Dürer egyik önarcképén az itáliai ifjakra jellemző elöl szinte teljesen nyitott, zsinórokkal lazán összefogott zekét visel. Ez alapján egy sűrűn fűzött ruha készült.
Barna ruha:
A táncos barna ruhát szeretett volna, így az ezen igénynek megfelelő modellt Perugino: Fiatal férfi című képe szolgáltatta. Az elöl teljesen zárt zekét apró masnik teszik izgalmassá. A vendégujjak szintén kis masnikkal rögzíthetők. A zeke alja rakott lett.
Padlizsán ruha:
Egy viszonylag magas táncos számára készült, melyhez az ideális modellt Raffaello Kettős portré című festményén találtuk meg. A hátsó alak, azaz maga a festő zekéje lett a minta, mely elöl szögletesen nyitott, és kilátszik a ráncolt bő alsóing, melynek a nyaka kis csipkével díszített.
Végezetül néhány, Dunaharasztiban,a Laffert kúriában 2016.októberében készült képet tettem ide.
Ha szeretnél divat- tánc- és zenetörténeti cikkeket olvasgatni, ebből a tartalomjegyzékből kedvedre válogathatsz.