Contrapasso

Divat- tánc- és zenetörténet

Divat az 1850-es években

2019. október 27. 17:24 - Contrapasso

princessannavonhessen.jpg

Az 1850-es évek igen mozgalmasan teltek. Európa ekkorra már túl volt az  Európán végig söprő forradalmakon, és a kolerajárványokon, dúlt a Krími háború, miközben Észak-Amerikában  készülődött a polgárháború. Nálunk Magyarországon pedig a Bach-korszak időszakát élték. A brit birodalomban Viktória királynő uralkodott (1837-1901). Franciaországban pedig 1852-ben a korábbi köztársasági elnök, Charles-Louis Napoléon Bonaparte III.Napóleon néven császár lett (uralkodott:1852-1870). (A fenti képen: Franz Xaver Winterhalter: Anna porosz hercegnő portréja,1858.) 

A francia császár hitvese, Eugenia de Montijo (1826-1920) híresen szép nő volt, aki eleganciájával, biztos stílusérzékével divatot teremtett. Így ezekben a sorsfordító időkben a divatvilág ismét Párizsra figyelt. Az ifjú császárné élen járt az újabb és újabb kreációk viselésében. Európa nemes asszonyai pedig örömmel követték a friss trendeket. A pompát és ragyogást kedvelő 1850-70 közötti divatirányzatot – mivel külsőségeiben nagyon hasonlított a rokokóhoz, második rokokó korszaknak is szokás nevezni.

empress_eugenie_by_studio_of_franz-xaver_winterhalter_1.jpg

Franz Xaver Winterhalter: Eugénia császárné portréja, 1857.

 

Erre az időszakra is elmondhatjuk, hogy az öltözködést befolyásolta a társadalmi hovatartozás, az, hogy milyen napszakban és milyen alkalomra kívántak felöltözni. Most itt, ebben a cikkben, a felsőbb társadalmi rétegek általános öltözködési szokásait igyekeztem összegyűjteni. A nemzetiségtől függő sajátosságokat – így a magyar vonatkozású sajátos jegyekkel bíró divatot is, valamint az alsóbb társadalmi rétegek ruházkodási szokásait majd egy másik írásban olvashatjátok.

Biztos vagyok benne, hogy több nőtársamat is ugyanúgy elragad az „ilyet én is szeretnék érzés” egy-egy kosztümös film láttán ,mint engem, amikor pl. a női szereplő kecsesen vonul át egyik szobából a másikba, miközben óvatosan lavíroz földet söprő, nagy szoknyájában. Milyen is volt valójában ennek a korszaknak a divatja? Biztosan olyan irigylésre méltóak voltak ezek a viseletek?

Női viseletek:

A hölgyek finom len anyagú alsóingére szoros fűző került. A fűző igazán karcsú alakot kölcsönzött viselőjének, azonban árnyoldalai is voltak. 1859-ben egy párizsi lap arról számolt be, hogy egy fiatal nő, akit a darázs derekáért irigyeltek a barátnői, hirtelen, egy bált követően meghalt. A boncolás során derült ki, hogy három bordája átfúrta a máját.

208c58ceb3b744326b62b8d7d06dc378.jpg

The Metropolitan Museum of Art

 

0a92463b3c3ba1d468aa2f7ad192ce77.jpg

Augusta Auctions 

  

Alsóneműként térdnadrágot viseltek, amit még egy pár harisnya egészített ki.

9123ba54f46183b271b540b34a37b20b.jpg

The Metropolitan Museum of Art

 

noiharisnyathemet.jpg

d1999d515b4ba1b3b464b7d1192ae07c.jpg

Harisnyák a The Metropolitan Museum of Art gyűjteményéből. (1 , 2 )

 

Ezután következett az alsószoknya.

73cdd72c86e3df59c0468e31f0e3cfa7.jpg

The Metropolitan Museum of Art

  

Az évtized első egy-két évében még nem volt általános viselet a fűzőre erősített, szoknyát kitartó, harang alakú abroncs, a krinolin.

898968094d6e57b1388d968886d6d261.jpg

Estélyi ruha 1850-ből. Iparművészeti Múzeum, Budapest

 

A fáma szerint a krinolin harmadik virágzása ( hiszen már nem először bukkant fel a divattörténetben) annak volt köszönhető, hogy Eugénia császárné rajongott Marie Antoinette-ért és koráért, valamint 1855-ben várandós lett és szerette volna növekedő pocakját eltakarni. Hogy ez igaz-e, nem tudni. 

 6d394a2781fc372b9f0ac541eb48fe91.jpg

Krinolin a Godey's Lady's Book and Magazine 1859-es kiadásából.

  

Az abroncsra egy újabb alsószoknya került, majd esetenként még egy, fodros alsószoknya következett a szebb tartás eléréséért. Az évek során a szoknya mérete egyre terebélyesebb lett, amely tekintélyes anyagmennyiséget követelt az abroncs előállításához is. Egyetlen darabhoz 90 rőf drótra volt szükség. Az extrém méretű krinolinokról ebben a cikkben olvashattok részletesebben:A krinolin és a turnűr

A krinolin formája is változott a húsz év alatt. Eleinte harang formájú volt, majd az 1860-as évek közepe tájékán a felső, deréknál körbefutó drótvázakat kivették, így a szoknya esése alulra terebélyesedővé vált. Az évtized végére pedig – szintén Eugénia császárné „divatdiktátornak” és állandó tervezőjének, Charles Frederick Worthnak köszönhetően a krinolin vesztett bőségéből, karcsúvá vált és a hangsúly a szoknya hátsó részére került.

A felső ruházat igen változatos volt mind anyagában, mind szabásában. Délelőttre inkább az egyszerűbb szabású ruhákat, míg délutánra az élénkebb színű, nagyobb mintás öltözeteket viselték. Mást illett felvenni pl. ha vendégségbe készült valaki és mást, ha vendégeket várt, vagy csak korzózni készült.

Hűvösebb időben zárt fazonú, hosszú ujjú ruhákat, nyáron nagyobb dekoltázsú, rövid ujjú felsőket hordtak. A ruhákat díszítették fodrokkal, rojtokkal, masnikkal, csipkével. A felhasznált textil lehetett selyem, atlasz, finom szövet. Mindenesetre mire egy hölgy minden ruhadarabot magára vett mondjuk egy délutáni sétához, több kilót cipelhetett magán.

4206785fd0b299d6f7658cd5367115bb.jpg

A Les Modes Parisiennes 1855 novemberi számából

 

392a44d8f13bea56c1896d922aba589d.jpg

Journal des Demoiselles 1850-es számából

 

 

met_afternoon_dress_52.jpg

 

Délutáni ruha 1852-ből. The Metropolitan Museum of Art

 

elizabethwetheredbarringerdonfedericodemadrazoykuntz1852.jpg

Federico de Madrazo y Kuntz ( 1815-1894): Elizabeth Wethered Barringer portréja 1852.

 

 

jeanaugustedominique_ingres_mme_moitessier1856.jpg

Jean Auguste Dominique Ingres (1780-1867): Mme Moitessier portréja 1856. 

 

Láthatjuk, hogy a több rétegű ruha viselése természetes volt az 1850-es évek női divatjában, azonban ahol lehetett, könnyítettek. Pl. ha a ruha nyakkivágása megengedte, ilyen szépen hímzett, kis csipkével díszített áttetszően finom anyagú blúzbetéteket, vagy más néven ingmelleket, chemisette-ket viseltek. Praktikus volt, mert nem kellett egy teljes blúzt magukra ölteni.

ba8f7501a9a9d6ea8f973db14f4d8d64.jpg

The Metropolitan Museum of Art

 

 

Ha pedig a ruha ujja könyökig ért,  csipkés,hímzett  ál ujjakkal toldották meg.

829b741810b3fea9c1234e505ff78f41.jpg

The Metropolitan Museum of Art

 

 

Az összhatás pedig egy kellemesen konszolidált öltözet lett.

 8660980e4c284037ebff644c3d8983d0.jpg

Nasjonalmuseet, Oslo

 

 

A báli ruhák anyagukban is és díszítettségükben is messze felülmúlták a hétköznapi viseleteket. A taft, ripszselyem, brokát, moaré, krepp, tüll, muszlin anyagok felhasználásával varrt ruhákra hímzés, gyöngy, fodor, művirág, selyemrojt és egyéb díszítések kerültek. Mély dekoltázzsal készültek, szabadon hagyva a mell egy részét, a vállat és a kart. Feljegyezték például, hogy Eugénia császárné 1859-ben egy bál alkalmával fehér atlasz ruhát viselt 103 fodorral.

 

a7fe0e6b6c9ebef587952f6189e42c0f_1.jpg

Báli ruha 1856-59-ből. The Metropolitan Museum of Art

 

 

Aki pedig a császári vagy királyi udvarba volt hivatalos egy estélyre vagy bálba, uszályos ruhát illett felvennie:

main-image.jpg

Udvari viselet 1857-60-ból. The Metropolitan Museum of Art

 

 

Otthon, reggelizéshez vagy egy délutáni teához kényelmes, lazább szabású háziruhát viseltek, amit tekinthetünk a pongyola ősének is. 

wrapperthemet.jpg

Otthoni háziruha kb.1855-ből. The Metropolitan Museum of Ar

 

 

Lábukra bőrből, textilből készült lapos, vagy alacsony sarkú félcipőt, bokacipőt húztak az évszaknak megfelelően, otthon pedig papucsot is viseltek.

selyemlenborcipo1850metmuseum.jpg

Selyem bokacipő, The Metropolitan Museum of Art

vamuseum.jpg

 Bőr bokacipő, 1850-es évek. V&A Museum

 

 

A hölgyek hosszú hajukat különböző kontyokba, fonatokba, csigákba rendezték, azonban sosem érte el a száz évvel korábbi rokokó frizura méreteit.

28b0c99ed5e90f31fd7646c75b8c31f8.jpg

vk.com/blosh

 

.A ruha kiegészítői nemcsak a gyöngy és nemesfém ékszerek, legyezők voltak, de pl. az utcai viselethez hozzátartozott a napernyő, kesztyű, a kalap, vagy főkötő is.

mfaorgmid19thc.jpg

Selyem-tüll főkötő,XIX.század közepe, MFA Boston

 

 

e50b3b27ffd2ff84e302557d9e8c98f4.jpg

Bárkakalap vagy más néven bonnet, kb.1851. The Metropolitan Museum of Art 

 

 

Hűvösebb időben meleg vállkendőt, pelerint,bolerót,köpenyt, vagy a krinolin méretéhez szabályozható un. zuávkát vettek fel.

143a727035199c3e5e16b9f46c5d466c.jpg

1857. The Metropolitan Museum of Art 

 

bf6e4cd94f9af473cc3e60aa3ce6c2e5.jpg

Court Magazine, 1850

 

Viselettörténeti érdekesség, hogy 1851-ben néhány reformer hangot adott ama nézetének, miszerint a fentebb ismertetett öltözködés mennyire káros a nők egészségére. Elsősorban a szoros fűzőre és a hosszú, súlyos, krinolinos szoknyákra gondoltak. Amerikában Amelia Bloomer és barátnői ezért egy új stílust kívántak meghonosítani. Az ötletet a török nők bő  bugyogói adták, és megszületett a rövid szoknyás, bő nadrágos viselet, a Bloomer kosztüm, amelyet a vállalkozó szellemű nők bátran viseltek nyilvános helyeken is. Természetesen a közfelháborodás nem maradt el, így ez a kezdeményezés néhány év után elhalt. 

ddb187216f05c80d3329c6c608fd644c.jpg 

Férfi viseletek:

A férfidivat nem követte a női öltözködés túlzásait, sőt ha lehet, még tovább egyszerűsödött. Végképp eltűntek a színpompás ruhadarabok, átadva helyüket a sötét színű, egyszerűbb szabású öltözeteknek. Az alsónadrág térdig vagy bokáig ért, az ing pedig általában comb középig. 

fd07d22869161776d489b762317c724f.jpg

National Trust Collection

 

2006am6178_jpg_l.jpg

V&A Museum

 Térdzoknit hordtak.

mens_stocking1840-59themet.jpg

The Metropolitan Museum of Art

 

 

A kemény galléros fehér inghez hosszú, egyenes szárú nadrágot viseltek. Az ing felett mellényt hordtak, és megjelent a ruhatárukban a praktikus zakó, mely gyakran más színű volt, mint a nadrág. Rendkívül divatos volt a kockás nadrág. A korábban bonyolult nyakravalók is egyszerűsödtek. Kabátjaik gallérja és esetenként az ujja, atlasz- vagy prémborítást kapott.

1aa26a422329853a19ab5b318581c863.jpg

LACMA 

 

1b95d8a404c0587e506296b1a470d0d0.jpg

18898e49733bcd804c8e1ee87f32c7b4.jpg

 

mensuitforrasthemuseumafit.jpg

The Museum at FIT 

 

 

c6b2237de1d6b9bdeee9632c32e3919a.jpg

V&A Museum 

 

Lábukon sötét színű, lapos sarkú, bőrből, textilből készült fél- vagy bokacipőt viseltek,

vamuseum1851.jpg

V&A Museum

 

 

Egy elegáns úr a bálban a fehér inghez fekete frakkot viselt fekete nadrággal, mint itt a kép jobb oldalán cilinderét szorongató fiatalember.

ffd473a3360ccb644c312ae26c6067fb.jpg

Gentlemans Magazine

 

A férfiak frizurája rövid volt, hozzá bajuszt, szakállt, barkót növesztettek. 

5bd11aaad3ebec3309aec268049e7bb8.jpg

vk.com/blosh

 

Az utcai ruházat kötelező kiegészítője volt a cilinder, de már divatba jött ekkorra az alacsonyabb keménykalap is.

tophatc_1850metmuseum.jpg

The Metropolitan Museum of Art

 

Otthoni ejtőzéshez, újság olvasgatáshoz, szivarozáshoz, pipázáshoz, kényelmes házikabátba bújtak, lábukra hímzett, puha papucsot húztak és a fejükre kis kerek, hímzett, bojtos sapkát tettek. 

default.jpg

L'Eligant,1854. Digital Collections The Metropolitan Museum of Art

 401ee9000945c94c3a6b10d16649ea79.jpg

Házikabát. Manchester Art Gallery. 

 

 

Az 1850-es évekből szerencsénkre már számos fotográfia maradt ránk. Befejezésül ezekből válogattam néhány különlegeset: 

bebe8f90a5826ddbb87a383d2d4e52ea.jpg

Sissi, azaz Wittelsbach Erzsébet, Ausztria császárnéja és Magyarország királynéja, 1857-ben.

 

viktoriaesalbert.jpg

 Viktória brit királynő és Albert herceg az 1850-es években. (Wikipedia)

 

eugenie_de_montijo_empress_consort_of_the_french1856.jpg

Eugénia francia császárné 1856-ban. (Wikipedia)

 

 Kapcsolódó cikkek: Az 1840-49 közötti divatról itt olvashatsz. Ha pedig további divattörténeti érdekességeket keresel, ebben a tartalomjegyzékben kedvedre válogathatsz.

Felhasznált irodalom: Képes Divattörténet, Corvina kiadó 1977.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://contrapasso2.blog.hu/api/trackback/id/tr7815264888

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Almandin 2019.10.28. 17:24:57

Ez érdekes volt. Tény, hogy szépek voltak az akkori ruhák, de valóban sok egészségi problémát okozhattak. Most nemcsak a fűző káros hatásaira gondolok, hanem a több rétegű ruházat viselése kánikulában súlyos rosszullétek, sőt, halálesetek okozója is lehetett. Olyan rétegesen öltöztek csupán esztétikai okokból, hogy télen se fáztak volna benne.
Másrészt az akkori szokások jól tükrözték a korabeli társadalom szélsőséges viszonyait. Szerintem azért írta elő az etikett a napszakonként és alkalmanként eltérő ruha viselését, hogy ezzel is demonstrálja a viselő jómódját. Akkoriban a szegényeknél még az se volt ritka, hogy valakinek egy ruhája volt, az is toldozott-foltozott. Másrészt egy úrinőnek a naponkénti többszöri átöltözés sok idejét is elrabolta, ami az úri néprétegek dologtalanságát is kifejezte. Ráadásul a bonyolult viselet sokszor nem vagy csak nehezen volt egyedül felvehető, emiatt a hölgyeknek öltöztetőnőre is szükségük volt, aki szintén státusszimbólum volt.