Contrapasso

Divat- tánc- és zenetörténet

Eugénia, a divatdiktátor császárné trendjei

2017. október 19. 18:04 - Contrapasso

Az 1850-1870 közötti időszak divatja

f_x_winterhaltereugeniacsaszarneholgyekkoreben1855.jpg

A XIX.század közepének divatját ismét Párizs határozta meg. Eugénia császárné, III.Napóleon felesége, élen járt az újabb és újabb kreációk viselésében. Európa nemes asszonyai pedig örömmel követték a friss trendeket. A pompát és ragyogást kedvelő 1850-70 közötti divatirányzatot – mivel külsőségeiben nagyon hasonlított a rokokóhoz, második rokokó korszaknak is szokás nevezni. Érdekes, hogy ez a drága divat pont a Közép-Európán végig söprő forradalmakat és a Krími háborút követően, a kolerajárványok után, valamint az amerikai polgárháború időszakában dívott. (A fenti képen: Franz Xaver Winterhalter:Eugénia császárné hölgyek körében,1855.

empress_eugenie_by_studio_of_franz-xaver_winterhalter.jpg

A képen: Franz Xaver Winterhalter: Eugénia császárné portréja

Erre az időszakra is elmondhatjuk, hogy az öltözködést befolyásolta a társadalmi hovatartozás, az, hogy milyen napszakban és milyen alkalomra kívántak felöltözni. Most itt, ebben a cikkben, a felsőbb társadalmi rétegek általános öltözködési szokásait igyekeztem összegyűjteni. A nemzetiségtől függő sajátosságokat – így a magyar vonatkozású sajátos jegyekkel bíró divatot is, valamint az alsóbb társadalmi rétegek ruházkodási szokásait majd egy másik írásban olvashatjátok.

Biztos vagyok benne, hogy több nőtársamat is ugyanúgy elragad az „ilyet én is szeretnék érzés” egy-egy kosztümös film láttán mint engem, amikor pl. a női szereplő kecsesen vonul át egyik szobából a másikba, miközben óvatosan lavíroz földet söprő, nagy szoknyájában. Milyen is volt valójában ennek a korszaknak a divatja? Biztosan olyan irigylésre méltóak voltak ezek a viseletek? 

Női viseletek:

A hölgyek finom len anyagú alsóingére, szoros fűző került. A fűző igazán karcsú alakot kölcsönzött viselőjének, azonban árnyoldalai is voltak. 1859-ben egy párizsi lap arról számolt be, hogy egy fiatal nő, akit a darázs derekáért irigyeltek a barátnői, hirtelen, egy bált követően meghalt. A boncolás során derült ki, hogy három bordája átfúrta a máját. 

Alsóneműként térdnadrágot viseltek, amit még egy pár térdharisnya egészített ki.

60s-corset-sde.jpg

A kép forrása: lavendersgreen.com

A fűzőre egy harang alakú abroncsot, krinolint kötöttek, ami kitartotta a szoknyát. A fáma szerint a krinolin harmadik virágzása ( hiszen már nem először bukkant fel a divattörténetben) annak volt köszönhető, hogy Eugénia császárné rajongott Marie Antoinette-ért és koráért, valamint 1855-ben várandós lett és szerette volna növekedő pocakját eltakarni.

Az abroncsra alsószoknya került, majd esetenként újabb, fodros alsószoknya következett a szebb tartás eléréséért. Az évek során a szoknya mérete egyre terebélyesebb lett, amely tekintélyes anyagmennyiséget követelt az abroncs előállításához is. Egyetlen darabhoz 90 rőf drótra volt szükség. Az extrém méretű krinolinokról ebben a cikkben olvashattok részletesebben:A krinolin és a turnűr

A krinolin formája változott a húsz év alatt.Eleinte harang formájú volt, majd az 1860-as évek közepe tájékán a felső, deréknál körbefutó drótvázakat kivették, így a szoknya esése alulra terebélyesedővé vált. Az évtized végére pedig – szintén Eugénia császárné „divatdiktátornak” köszönhetően a krinolin vesztett bőségéből, karcsúvá vált és a hangsúly a szoknya hátsó részére került.

www_tvn_hu_1859229eb49ed5324fe77d35ee452ff5.jpg

forrasmfa.jpg

A kép forrása: MFA Boston

A felső ruházat igen változatos volt mind anyagában, mind szabásában. Délelőttre inkább az egyszerűbb szabású ruhákat, míg délutánra az élénkebb színű, nagyobb mintás öltözeteket viselték. Mást illett felvenni pl. ha vendégségbe készült valaki és mást, ha vendégeket várt, vagy csak korzózni készült. 

Hűvösebb időben zárt fazonú, hosszú ujjú ruhákat, nyáron nagyobb dekoltázsú, rövid ujjú felsőket hordtak. A ruhákat díszítették fodrokkal, rojtokkal, masnikkal, csipkével. A felhasznált textil lehetett selyem, atlasz, finom szövet. Mindenesetre mire egy hölgy minden ruhadarabot magára vett mondjuk egy délutáni sétához, több kilót cipelhetett magán. 

afternoondressca1860plaidsilktaffetatrimmedwithblacksilkfringeembroideredwithjetbeadstasselsforrasrhondaflorianonpinterest.jpg

A képen: délutáni ruha 1860-as évekből. Rhonda Floriana, Pinterest

A báli ruhák anyagukban is és díszítettségükben is messze felülmúlták a hétköznapi viseleteket. A taft, ripszselyem, brokát, moaré, krepp, tüll, muszlin anyagok felhasználásával varrt ruhákra hímzés, gyöngy, fodor, művirág, selyemrojt és egyéb díszítések kerültek. Mély dekoltázzsal készültek, szabadon hagyva a mell egy részét, a vállat és a kart. Feljegyezték például, hogy Eugénia császárné 1859-ben egy bál alkalmával fehér atlasz ruhát viselt 103 fodorral.

met.jpg

A képen: selyem estélyi ruha 1866-68-ból. The Metropolitan Museum of Art

A hölgyek hosszú hajukat különböző kontyokba, fonatokba, csigákba rendezték, azonban sosem érte el a száz évvel korábbi rokokó frizura méreteit.

1855-80fotografiasdahistoria.jpg

 Lábukra bőrből, textilből készült alacsony sarkú félcipőt, bokacipőt húztak az évszaknak megfelelően, otthon papucsot is viseltek.

june1861derbazarillustrirtedamenzeitung.jpg

A képen: a Damen Zeitung 1861-es számának egy lapja.

A ruha kiegészítői nemcsak a gyöngy és nemesfém ékszerek, legyezők voltak, de pl. az utcai viselethez hozzátartozott a napernyő, kesztyű és a kalap is. Kabátot, pelerint,bolerót, a krinolin méretéhez szabályozható un. zuávkát vettek fel hűvösebb időben.

005.jpg

 Ez a kisfilm megmutatja, hogyan lehetett egy krinolinos ruhát felölteni:

 

 

Férfi viseletek

A férfidivat nem követte a női öltözködés túlzásait, sőt ha lehet, még tovább egyszerűsödött. Végképp eltűntek a színpompás ruhadarabok, átadva helyüket a sötét színű, egyszerűbb szabású öltözeteknek. A kemény galléros fehér inghez hosszú, egyenes szárú nadrágot viseltek. Az ing felett mellényt hordtak, és megjelent a ruhatárukban a praktikus zakó, mely gyakran más színű volt, mint a nadrág. A korábban bonyolult nyakravalók is egyszerűsödtek. Kabátjaik gallérja és esetenként az ujja, atlasz- vagy prémborítást kapott. Lábukon sötét színű, lapos sarkú, bőrből készült fél- vagy bokacipőt viseltek,

fashionplate1862vamuseum.jpg

A képen: Divatkép 1862-ből. V&A Museum, London

Egy elegáns úr a bálban a fehér inghez fekete frakkot viselt fekete nadrággal.

2930a4111288de43a021fd3dc4958f56.jpg

A kép forrása: vestuarioescenico.wordpress.com

A férfiak frizurája rövid volt, hozzá bajuszt, szakállt, barkót növesztettek.A ruházat kötelező kiegészítője volt a cilinder, de már divatba jött ekkorra az alacsonyabb keménykalap is.

1853-journal-des-dames-et-des-modes.jpg

A képen: Divatkép a Journal des Dames et des Modes 1853-as számából

Az alábbi képek Luchino Visconti " A párduc" című filmjéből azt hiszem, hogy jól visszaadják a korszak hangulatát.  A jelmeztervező  Piero Tosi  ezekért a gyönyörű ruhákért Oscar díj jelölést kapott.

10985307_606720556130790_639522862308423471_n.jpg

48803-99200.jpg

a-parduc-kozepen-burt-lancaster-es-claudia-cardinale.jpg

11243916_606720632797449_4599942493010733167_o_1.jpg

224904_800x600.jpg

Felhasznált irodalom: Képes Divattörténet, Corvina kiadó 1977.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://contrapasso2.blog.hu/api/trackback/id/tr7913017114

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.