Contrapasso

Divat- tánc- és zenetörténet

Holland viseletek a XVII.században

2017. szeptember 26. 21:14 - Contrapasso

peter_paul_rubens_peter_paul_rubens_the_artist_and_his_first_wife_isabella_brant_in_the_honeysuckle_bower.jpg

A XVI.század közepére Németalföld az egyik legfejlettebb legnépesebb városokkal bíró területe volt a Német-Római Birodalomnak. A reformáció megindulása után a protestantizmus gyorsan terjedt a helyi lakosok körében rendi hovatartozásra tekintet nélkül. V.Károly és később fia, II.Fülöp katolikus uralkodók igyekeztek ezt minden módon megfékezni, így az üldözések és megtorlások mindennaposakká váltak.

A Habsburg uralom alatt álló Németalföld 1568-ban 80 évig tartó háborút kezdett a függetlenségéért. Az első 50 éves időszakban Spanyolországgal háborúztak a tartományok, majd a következő 30 éves háború már Európa több országát is (köztük Erdélyt is) érintette. Az 1648-as vesztfáliai békekötés után több tartomány kivált a Német-Római birodalomból és kezdetét vette az a korszak, melyet szokás Hollandia aranykorának is nevezni. Hihetetlen méretű urbanizáció, iparosodottság és gazdagság jellemezte a gyarmatokat is szerző köztársaságot. Vajon mindezen történelmi események hogyan hatottak az öltözködési szokásokra? Ennek jártam utána. (A fenti képen: Peter Paul Rubens:A festő feleségével, Isabella Branttal, 1609.)

Férfi viseletek:

Mivel Németalföld az 1600-as évek elején spanyol fennhatóság alatt állt, természetes volt, hogy a spanyol udvar diktálta divatot követték itt is. A sötét színű zekéhez és térdnadrághoz, sokszor malomkeréknyi nagyságú spanyol gallér társult.(A spanyol viseletekről itt olvashatsz részletesebben: Malomkerék gallér és a merev spanyol divat.)

cornelis_de_vos.jpg

portrait_of_a_man.jpg

A képeken: Cornelis de Vos férfiportréi láthatók.

Azonban a régió gazdagsága megalapozta a függetlenedési törekvéseket. A megerősödött és meggazdagodott polgárság – a protestantizmus kifejezéseként is – egyre inkább elvetette ezt az igen kényelmetlen és katolikus gyökereken nyugvó divatot, s helyébe kényelmesebb szabásvonal került.

A férfi felsőkabát hosszabb és kényelmesebb lett, a tömések lassanként elmaradtak. A derékvonal magasabbra került. A malomkerék gallért felváltotta a széles fekvő,csipkés gallér. De csipke került a kézelőre is sőt a sálak szegélyére és a cipők záródásához is. A kabát ujjain még meg-megjelent a hasíték, a nadrág térd alá ért.

800px-cornelisdegraeff.jpg

A képen:Nicolaes Pickenoy:Cornelis de Graeff portréja

the-laughing-cavalier-1624franshals.jpg

A képen: Frans Hals: Nevető lovag portréja,1624.

Egy új lábbeli is divatba jött, a galléros csizma.

portrait_of_willem_van_heythuysen_by_frans_hals.jpg

A képen: Frans Hals: Villem van Heithuysen portréja

A divatos cipő így nézett ki: 

man_writing_a_letter_by_gabri_l_metsu.jpg

man_writing_a_letter_by_gabri_l_metsu_masolata.jpg

A képen: Gabriel Metsu: Levelet író férfi

A fekvő gallérhoz a férfiak ismét hosszú hajat növesztettek, melyet vagy leengedve, vagy selyemszalaggal tarkón átkötve viseltek.

johan_de_witt.jpg

Johan de Vitt politikus portréja.

Fejükre barettot vagy  széles karimájú kalapot tettek.

marriage_portrait_of_a_man_with_a_large_black_hat_by_rembrandt_s_workshop_formerly_thought_to_be_nicolaes_berchem_hendrik_sorgh_and_carel_fabricius_byhendricmertenszoons.jpg

A képen: Rembrandt Harmenszoon van Rijn műhelyében készült festmény: Esküvői portré, amelyről korábban úgy gondolták, hogy Hendrik Martenszoon Sorgh festő képmása

 

Női viseletek:

A nők a század első évtizedeiben főleg feketében jártak. A szorosan fűzött derékra kis derékpárna került, amely a sűrűn ráncolt szoknyát kitartotta. A spanyol gallér, a hófehér csipkés kézelő mind azt üzente, hogy viselője nem végez piszkos munkát. Hajukat szorosan hátrafogták és fehér csipkés főkötő alá rejtették.

cornelis_de_vos_hulst_circa_1584_1651_antwerp_portrait_of_a_lady_in_elegant_dress.jpg

A képen: Cornelis de Vos:Elegáns ruhás hölgy portréja 

Aki a spanyol gallér szorításából szabadulni akart, ruháját Stuart gallérral díszítette.

michieljanszoonvanmiereveltportraitofaladyofthevanbeijerenvanschagenfamily.jpg

A képen: Michiel Janszoon van Mierevelt: Theodora van Duvenvoorde portréja, 1620.

 

Lassacskán a női ruhákból eltűnt a párna és felváltotta a számos alsószoknya. A gallér továbbra is fontos kiegészítője volt az öltözéknek, és széles, vállra terülő, csipkével szegélyezetté változott. 

A nők egy része változatlanul a fekete zárt ruhákat részesítette előnyben (főleg a nagyon vallásos protestáns nők).

johannes_verspronck_portret_van_maria_strijp.jpg

A képen: Johannes Cornelisz Verspronck: Marija van Strijp portréja

 

Míg mások, francia mintára színesben jártak. Ez utóbbi ruháknak a dekoltázsa egyre nagyobb lett. A ruha ujjait is csipke és hasítékok díszítették.

gabriel_metsu_portrait_of_a_lady_google_art_project.jpg

tumblr_n3q5vswpl61rwahceo1_1280.jpg

Gabriel Metsu: Kék ruhás nő portréja.

Ha a dekoltázst mélynek találták, fehér kendővel takarták.

800px-johannes_vermeer_a_lady_and_two_gentlemen_wga24639.jpg

800px-johannes_vermeer_a_lady_and_two_gentlemen_wga24639_masolata.jpg

A képen. Johannes Vermeer: Egy hölgy két úrral, c.1659.

 

A világiasabb gondolkodású nőknél a barna haj volt a divat, ezért a szőkék speciális sötétítő színezéket használtak. Frizurájukat hátra fésülték, a haj egy részéből kis konty készült, a többi hullámosan omlott a vállukra.

 

mary-princess-royal-and-princess-of-orange-painting-by-bartholomeus-van-der-helst-1652.jpg

mary-princess-royal-and-princess-of-orange-painting-by-bartholomeus-van-der-helst-1652_masolata.jpg

A képen: Bartholomeus van der Helst: Orániai Mária hercegnő portréja

 

Lábukra kecses sarkú bőr, vagy textil cipőt húztak, de szerettek papucsban is járni.

wlanl_karinvogt_jan_steen_de_luitspeelster.jpg

wlanl_karinvogt_jan_steen_de_luitspeelster_masolata.jpg

A képen: Jan Steen: Lanton játszó nő.

Ékszerek:

A női portrékat nézegetve megállapíthattam, hogy nemcsak az arisztokrata, de a polgári származású nők is drága és értékes ékszereket viselnek. Az arany és gyöngy nyakláncok, fülbevalók, karkötők, gyűrűk, függők, hajdíszek, derékláncok mind a család anyagi jólétét hirdették. 

noportrejajohannescorneliszverspronck1641.jpg

A képen: Johannes Cornelisz Verspronck: Nő képmása, részlet.

 

rembrandtvanrijnlucretia.jpg

A képen: Rembrandt Harmenszoon van Rijn: Lucretia, részlet 1666.

 

cornelis_de_vos_hulst_circa_1584_1651_antwerp_portrait_of_a_lady_in_elegant_dress_masolata.jpg

A képen: Cornelis de Vos:Elegáns ruhás hölgy portréja, részlet. (A teljes képet lásd fentebb.)

 

 

motherandchilddetail.jpg

A képen: Cornelis de Vos: Anya gyermekével című kép részlete.

 

Végezetül nézzünk meg néhány szép, mai ruharekonstrukciót: 

 dutch_avercamp_dress_1620.jpg

 amalia_van_solms.jpg

 

 williempieterszoon.jpg

 13015630_1744818459087959_2078194812734547423_n.jpg

 A ruhákat Angela Mombers készítette. A képek a Walking Through History with Jasper and Angela facebook oldalról származnak.

Ha érdekel, hogy hogyan öltözködtek ugyanebben az időszakban Magyarországon, olvasd el ezt a cikket itt: Patyolat, vállfűző, dolmány és mente. 

Felhasznált irodalom: Képes divattörténet, Corvina kiadó 1977.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://contrapasso2.blog.hu/api/trackback/id/tr4212895816

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.