Contrapasso

Divat- tánc- és zenetörténet

A krinolin és a turnűr

2017. augusztus 05. 19:51 - Contrapasso

Divattörténeti furcsaságok a XIX.század második felében

forrasaufeminin.jpg

Az évszázadok során a divat sok furcsaságot produkált, amit mai szemmel megmosolyogtatónak, vagy éppen meghökkentőnek találunk. Általában olyan öltözékekre csodálkozunk rá, amelyeket mi magunk kényelmetlennek találnánk, pedig jóllehet, ha a ma divatos ruhadarabokat látná a régi kor embere, ugyanúgy értetlenül nézné. Divattörténeti furcsaságokról szóló sorozatom mostani fejezetében az 1850-80-as évek szoknya divatját veszem górcső alá alaposabban. (A fenti képen: korabeli karikatúra a krinolinról. Forrás:aufeminin) 

 

A krinolin

Az 1850-1860-es években a párizsi udvarban Eugénia császárné ismét pompázatos divatot teremtett. Mivel a külsőségek a rokokó korszakot idézték, ezért ezt az időszakot második rokokónak is nevezik. A bő, krinolinos szoknya a XIX.században az alátét anyagáról elnevezve- már harmadszor bukkant fel a divat történetében. A ruha szoknya része hála a krinolinnak egy óriási harangra hasonlított, mely sokszor akkora volt, hogy az ajtón is alig lehetett vele átjutni. A fűzővel összeszorított darázsderék és a bő szoknya sajátos sziluettet adott a hölgyeknek.

Ezen a korabeli fényképen egy fiatal nőt öltöztetnek krinolinos ruhába. Nem csoda, ha segítői voltak, egyedül lehetetlen ezt az öltözéket felvenni. (A kép forrása: google)

az_oltozkodes_1860.jpg

 

A krinolinhoz elképesztő mennyiségű anyagra volt szükség, főleg, ha valaki az igen divatos, sok fodorból álló szoknyát szeretett volna. (1860-as évekbeli divatlap egy képe.Forrás: Pinterest)

1860godey_oct_b.jpg

 

 

Aki igazán adott magára, az ruháját selyemből, fénylő taftból, brokátból, moaréból varratta. Ez itt egy 1862-es modell. (The Metropolitan Museum of Art)

1862met.jpg

 pamutesgyapjuruha1865metropolitanm.jpg

A képen: Pamut és gyapjú ruha 1865. The Metropolitan Museum of Art.

Érdekesség, hogy ez a drága, pénztárcát nem kímélő divat pont akkor dívott, miután Európa kiheverte az 1831-es (Magyarországon 1848-49-es, majd 1854-55-ös) nagy kolerajárványt, amikor forradalmak söpörtek végig Közép-Európában, 1853-56 között a Krími háború zajlott,1861-65 között dúlt az amerikai polgárháború.

Korabeli karikatúrák az extrém méretű krinolinról (A képek forrása: google és Holly Poe Durbin)

yubki-6.jpg

 forrashollypoedurbin.jpg

 

A turnűr

victorian.jpg

 

Az 1870-es évekre a krinolin, azaz a dróttal merevített szoknya jelentős átalakuláson ment át. A korábbi évek nagy, harang alakját elvesztette. Az új divat, a turnűr, és a „Cul de Paris”, mely nemcsak kényelmetlen, de természetellenes viselet is volt. 

1aedd938ab546972a52c2f9d559a2aa9.jpg

A kép forrása: Pinterest

selyemeskuvoiruhac1872metmuseum.jpg

A képen:selyem esküvői ruha 1872. The Metropolitan Museum of Art

Az elől szűk, hátul uszályos szabás, a szoknya alá a fenék részre helyezett lószőr párnák és az alsószoknyába varrt pántok miatt a nők nem tudtak kényelmesen sem ülni, sem járni. A turnűr magyar elnevezése, a fardagály igazán találónak bizonyult. A képeken különböző merevítőket, farpárnákat láthattok amelyek a megfelelő turnűr eléréséhez voltak szükségesek:

1870.jpg

1873.jpg

annakareninafilm.jpg

A képen: Jelenet Az Anna Karenina c.2012-es filmből. Keira Knightley fűzője.

462682_339062052832914_266744644_o.jpg

 

Ráadásul a túlfűzött derék felfelé nyomta a mellett, ettől a női viseletek oldalnézetből elég érdekesen hatottak, mint ahogy azt a mellékelt karikatúra jól példázza.(Kép "az Ulk" című berlini élclapból 1883. "Adalék a fajok eredetéhez: A turnűr származása."

82593684_4634571_000442.jpg

Amikor a fardagály tárolásra is alkalmas. Karikatúra.

turnur-3.jpg

Azért azt megállapíthatjuk, hogy ezek a viseletek, habár kényelmetlenek lehettek, de főleg az aprólékos kivitelezésnek és a felhasznált anyagmennyiségnek köszönhetően, igen látványos megjelenést biztosítottak a nők számára.

További divattörténeti furcsaságokról olvashatsz az "Ágyékpárna, libamell és farpárna" című cikkben.  

 Felhasznált irodalom: Képes Divattörténet az ókortól napjainkig. Corvina Kiadó, 1977.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://contrapasso2.blog.hu/api/trackback/id/tr3112720786

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2017.08.09. 13:19:26

Z abroncsos ruhanak es fuzonek praktikus szempontja is volt: a korabeli nok sokat szenvedtek a tapizastol. A divat segitett illedelmes tavolsagot tartani a tanc kozben dorgolozni vagy tapizni probalo uraktol. Persze a fenti kepeken mar extremitasok szerepelnek, de mar a kozepkortol kezdve probaltak a nok parnakkal, merevitokkel tavolsagot tartani. Valamelyest a legyezo is ezt szolgalta: segitett kitagitani a test hatarait.

Contrapasso 2017.08.09. 17:35:37

@Kishableany: A korabeli urakat nemcsak a fűző és az abroncs tartotta távol a "tapizástól", ahogy írod. Az etikett sem tette lehetővé. Tánc közben szintén nem a szoknya mérete és a fűzött derék óvta a hölgyeket az illetlen férfi kezektől, hanem az illemszabályok. Egy bálban megengedhetetlen viselkedés volt, ha a kellő távolságot az úr nem tartotta be, vagy a hölgy kezét nem illendően tartotta. Az urak nem is próbálkoztak egy tisztességes hölgynél. :)