Contrapasso

Tánc-divat- és zenetörténet

Divat az Ókori Egyiptomban

2017. november 10. 08:35 - Contrapasso

tutanhamonaranyhalottimaszkja.jpg

Az Ókori Egyiptom több ezer éves kultúrája, művészete, a ránk maradt alkotások ámulatba ejtenek minket. Csodáljuk az évezredeken át felhalmozott tudásukat, technikai ismereteiket, a fáraók mérhetetlen gazdagságát.Vajon hogyan öltözködtek? Mik voltak a kedvenc ruhadarabjaik? Divattörténeti kalandozásaink következő állomásaként látogassunk el a fáraók földjére.(A képen Tutanhamon fáraó halotti maszkja.)

Az Ókori Egyiptom több ezer éves történetét több korszakra bontják a tudósok:

- az ún. Archaikus kor Kr. e.IV.évezred, az I. és II. dinasztia időszaka,

- az Óbirodalom időszaka Kr.e.III.évezred első fele, a III.-X.dinasztia időszaka,

- a Középbirodalom kora, Kr.e. III.évezred végétől a II.évezred közepéig, a XI.-XII.dinasztia időszaka,

- Az Újbirodalom időszakát a Kr.e.XVIII.-XVI.század, a XVIII.-XXIV.dinasztia kora és a

- Késői birodalom kora, mely Kr.e.VII.századtól Kr.e.30-ig tartott, amíg Kleopátra királynő meg nem halt és a a rómaiak elfoglalták az országot.

A társadalmi ranglétra csúcsán a fáraó foglalt helyet. Őt követték a nemesek, papok, magas rangú közhivatalnokok. Utánuk következtek a közhivatalnokok és az írnokok. A ranglétra következő fokán a kézművesek, földművesek álltak, míg legalul a szolgák és rabszolgák.

Szerencsére a ránk maradt régészeti leletek oly bőségesek, hogy minden társadalmi réteg öltözködési szokásait megismerhetjük. A képek és domborművek sematikus ábrázolásai miatt a ruházatokat csak szemből, vagy oldalról figyelhetjük meg, azonban a szobrok némileg több információval bírnak e tekintetben.

Az öltözködési szokások jelentősen nem változtak az évezredek alatt, inkább csak a dekoltázs mélysége, a vállpántok elhelyezkedése, vagy a textilek testre csavarásának módja utal arra, melyik korszak öltözeteiről is van szó. A topográfiai és éghajlati adottságok folytán az időjárás igen meleg volt, ezért a vastag, télies ruhadarabok teljességgel hiányoztak a ruhatárukból. A ruhákhoz felhasznált textilek főként lenből, pamutból készültek. A gyapjú  tisztátalannak számított, mivel állati eredetű. A halottak mellé ilyen anyagú tárgyakat nem temettek. A kelmét eleinte meghagyták természetes világos színében, de később kék, sárga, piros festékkel festették meg azokat.

Ágyékkötő

Ezt a ruhadarabot már az archaikus kortól kezdve viselték a nők is és a férfiak is, rangra tekintet nélkül. Még Iulius Caesar idejében is ez volt az egyiptomi  parasztok, katonák és rabszolgák öltözete. A társadalmi különbségek a ruhadarab anyagában és díszítettségében mutatkoztak meg. A nők ágyékköténye kicsit hosszabb volt, mint a férfiaké.

kulonbozo_tarsadalmi_ranguak_viseleteifrom_the_tomb_of_nakht_18th_dynasty_thebes.jpg

A képen különböző társadalmi rangú emberek láthatók. Nakht írnok sírja Thébában, a XVIII.dinasztia idejéből.

 

Kalaszirisz

A felsőbb osztályokban mindkét nem általános viselete volt a könnyű, ingszerű  kalaszirisz. Találtam feljegyzést, ahol „nehéz ruhaként” emlegetik.

A nők ruhadarabja kezdetben vállpántos szoknyaféle volt, mely a mellet szabadon hagyva, az alól, lefelé az alsótestet fedte el. A nők ugyanis nem tartották szükségesnek, hogy kebleiket elfedjék. A ruha későbbi formája inghez hasonló volt, és nyakig fedte a felsőtestet is. Lehetett ujjatlan, vagy rövid vagy hosszú ujjú is, melyet önállóan, vagy köténnyel, övvel kombináltak redőzve vagy anélkül. A nők testhez álló inge hosszabb volt a férfiakénál. A textíliát szabták és két oldalt összevarrták. Készülhetett egy darabban is, elasztikusan szőve vagy hurkolva, bár így leginkább egy szűk zsákhoz hasonlított, ami azonban tökéletesen idomult a testhez. Ilyen ingszerűséget a férfiak is viseltek.

23316341_1502270266547294_392503528427914545_n.jpg

 

nefertari-hathorisziszistennoatulviagrakisesri.jpg

A képen Ízisz istennő a túlvilágra kíséri Nefertiti királynét. Stukkófestmény Nefertiti királyné thébai sírjában. XIX.dinasztia. A királynét fehér kalasziriszben, arany nyakékkel, vállán fátyollal, fején a királyi hatalom jelvényeivel ábrázolták, míg Ízisz istennő testhez álló, mintás ruhát visel.

 ramoszefaraosirjabantalalhatofrizxviiidinasztia.jpg

A képen Ramosze vezír sírjában talált fríz látható. XVIII.dinasztia.

 6-11dinasztialentunika.jpg

Rakott len tunika a VI.-XI.dinasztia idejéből. A kép forrása: Pierre Bergé & Associés 

 

Gallér

Az előkelő nők és férfiak viselték ezt a drága anyagból készült, mellényszerű, dekoratív gallért, melyet sokszor ásványokkal, drágakövekkel is díszítettek.A gyöngyökből készült gallért uszeh-gallérnak is nevezi az utókor.

320-necklace-belonging-to-princess-neferuptah.jpg

A képen: Neferuptah hercegnő arany, földpát és karneolból készült uszeh-gallérja. XII.dinasztia.

gallermultkormagazinbol.jpg

 A képen: 2300 éves gallér Luxorból. A kép forrása: Múlt-kor magazin 2013.11.06.száma

 

Átalvető

Az előkelő férfiak ruhadarabja volt ez a prémből készült, inkább a társadalmi rangot mutató, mintsem öltöztető ruhadarab. A papok szertartásruhájukhoz leopárd bőrből készült átalvetőt vettek fel.

anenszobra.jpg

A képen Anen főpap általvetőben. A főpap egyúttal III.Amenhotep fáraó sógora is volt.Torinó, Museo Egizio

 

Köntös

A Középbirodalom időszakában jelent meg az öltözködésben egy vékony anyagú, övvel rögzíthető köntös féle. Eleinte fehér színű volt, majd később a színes változat is felbukkant mind a nők, mind a férfiak ruhatárában.

holtakkonyvereszlet.jpg

A képen a Holtak könyvének egy ábrája.XVIII.dinasztia.

 Különlegesség

A régészek több ehhez hasonló, gyöngyökből szőtt ruhát találtak különböző sírokban. Nézzétek, milyen fantasztikus, ahogy összefűzték a gyöngyszemeket!

2684.jpg

ec5e519222263329d2a659df176aec38.jpg

A  gyöngyök színe mára már megkopott, eredetileg lapis lazurit és a türkiz színekben pompázott. A kép forrása: Museum of Fine Arts, Boston

Haj és szakáll viseletek

A nők az Óbirodalom idején rövid frizurát hordtak. Az Újbirodalomban már a hajukat megnövesztették és fonatokkal, csigákkal, pántokkal díszítették. Ünnepi alkalmakkor koszorúkat, színes hajszalagokat is használtak.

egpytian_museum_cairo_2041nofret.jpg

A képen Nofret, Rahotep herceg hitvese. A hercegnő az Óbirodalomra jellemző parókát visel.

 

A kisfiúk fejét kopaszra nyírták, csupán hátul hagytak meg egy kis fonatot, ez volt az ifjúság fürtje. Később, férfivá érve fejüket teljesen leborotválták, vagy hasonló varkocsot hagytak maguknak. Találtam a rövid frizurára is példát.

rahotep_statue.jpg

A képen a rövid hajú Rahotep herceg látható csinos kis bajuszkával. A két kép egyébként részlet egy kettős szoborról.Medum, IV.dinasztia

Már az egyiptomiak is ismerték a parókát. Hordták nők, férfiak, előkelők és szolgák is, ez utóbbiak rövid változatban. A paróka nemcsak divatos volt, de védett a tűző napsugarak ellen is. Ismerték a póthajat is, amivel a sajátjukat dúsították.

tutmosesiii.jpg

A  képen III.Thotmesz díszes parókája.XVIII.dinasztia.

A férfiak növesztettek bajuszt is, illetve kecskeszakállt. Az áll szélességével megegyező hosszú szakállukat befonták. A fáraók ünnepi alkalmakra műszakállt ragasztottak az állukra, ha nem volt saját. A teljes körszakáll nem volt divatban. A testszőrzeteiket is borotválták.

mukerinoszkiralyszobra_masolata.jpg

A képen Menkauré fáraó szobrának részlete. IV.dinasztia

 

Fejdíszek

A fejdíszek általában az uralkodók és uralkodónők viseletéhez tartoztak. Felső-Egyiptom koronája fehér volt, Alsó-Egyiptomé vörös. Egyiptom egyesítését követően Kr.e.2800-tól az uralkodók kettős koronát viseltek, mindkét Egyiptom színeivel. Ezen kívül igen változatosan, pl. fejpánttal, kúp alakú díszes sisakkal is kiegészíthették uralkodói öltözetüket.

nofertiti.jpg

A képen Nofertiti királynő mellszobra, XVIII.dinasztia. Neues Museum, Berlin

ramessesiii-khonsutemple-karnak.png

A képen III.Ramszesz fáraó, uralkodói fejdíszben. (XX.dinasztia)

tutanhamondiademja.jpg

A képen Tutanhamon fáraó diadémja. XVIII.dinasztia.

 

Lábbelik

Az ókori Egyiptomban nem nagyon viseltek lábbelit, még a nagyon gazdagok is csak ritkán húztak papucsot, szandált, esetleg sarut. Cipőt egyáltalán nem hordtak. A fáraónak volt külön szandálhordozója, sokszor az vitte utána díszes párnán saruját, míg az uralkodó mezítláb közlekedett.

tutanhamonssandals.jpg

A képen Tutanhamon fáraó papucsa.XVIII.dinasztia

 

Kozmetikumok

Az egyiptomiak sokat adtak a testi higiéniára, legalábbis erről árulkodnak a szépítő szeres üvegcsék, melyeket igen szép számban találtak a régészek.

decorated_box_of_cosmetics_18th_dynasty_1386-1349_bc_museo_egizio_turin_ancient_egypt.jpg

Kozmetikai készlet a XVIII.dinasztia idejéből. A kép forrása: Werner Forman Archive

Testüket, hajukat illatos olajokkal, kenőcsökkel kenték. A parókájukba vagy hajukba balzsamkúpot rejtettek, ami aztán egész nap illatozott, amint szépen lassan olvadozva csurgott szét a hajszálak között. A nők szemüket, szemöldöküket feketével húzták ki, körmüket narancsvörös hennával festették meg.

nefertariimadkozik.jpg

A képen az imádkozó Neferarti királyné. Falfestmény az uralkodónő sírjában, Théba, XIX.dinasztia. 

 

Ékszerek

A sírokban talált ámulatba ejtően finom technikával, díszítéssel készített kar- és lábperecek, gyűrűk, fülbevalók és egyéb ékszerek arról tanúskodnak, hogy az öltözködés mindennapi részei lehettek. Férfiak és nők egyaránt viselték.

aranykarperecii_ramszeszsirjabol.jpg

A képen arany karperec II.Ramszesz sírjából.XIX.dinasztia

egypte_louvreii_ramszeszgyuruje.jpg

A képen II.Ramszesz fáraó aranygyűrűje. XIX.dinasztia

 

Kleopátra története 1963-ban nagyszabású filmben került bemutatásra Joseph L. Mankiewitz rendezésében. A fő szerepekben Elisabeth Taylor, Richard Burton, Rex Harrison és Martin Landau voltak láthatók. A fantasztikus kosztümöket Vittorio Nino Novarese álmodta meg. Végezetül nézzünk meg néhány kockát ebből a filmből:

cleopatra-cleopatra-1963-30461269-498-750.jpg

 cleopatra-cleopatra-1963-30460762-500-532.jpg

 cleopatra-1963-elizabeth-taylor-16282231-1503-1016.jpg

 cleopatra-1963-elizabeth-taylor-16282265-1662-1107.jpg

 cleopatra-1963-elizabeth-taylor-16282209-895-1079.jpg

 cleopatra-1963-elizabeth-taylor-16282208-894-1124.jpg

  Felhasznált irodalom: Képes divattörténet, Corvina kiadó, 1977. 

3 komment

A nőies nők és férfias férfiak divatja

2017. október 29. 15:21 - Contrapasso

Az 1930-as évek ruhatára

1930s-fashion-hollywood-evening-dress-1934_masolata.jpg

Az első világháborút követően a húszas évek a divattörténet szempontjából is mozgalmas évek voltak. Az 1929-33 közötti nagy gazdasági világválságot követő évek azonban viszonylag nyugalmat hoztak a divat fejlődésében. Ekkorra már kialakultak a főbb stílusirányzatok is és a tömegtermelés révén a kevésbé tehetős rétegek is olcsón juthattak divatos ruhadarabokhoz. Az olcsóbb és megfizethetőbb konfekció ruhák mellett természetesen a szabóságokban készített egyedileg, méretre varratott ruháknak is kereslete volt, bár ez utóbbiakat inkább a tehetősebbek engedhették meg maguknak. A nagy divatcégek szebbnél szebb kreációkkal kápráztatták el az érdeklődőket. A divat terjedését nagymértékben elősegítette a filmipar, hiszen a híres színészek álomruháira vágyott mindenki. (A fenti kép forrása: Glamourdaze.com)

Még mindig fontos volt, hogy betartsák azt az etikett szabályt, miszerint más színű és anyagú ruhát vettek fel délelőtt, délután és esti alkalmakra. Mivel a sportos szabadidős tevékenységek is általánosan elterjedtek, így külön iparág szerveződött a sportruhák tervezésére és kivitelezésére is. (Ezekről majd egy másik cikkben olvashattok.) Általánosságban elmondható, hogy ez a korszak volt a XX.század egyik legelegánsabb időszaka. Nézzük is meg mindezt egy kicsit részletesebben!

Női viseletek:

A harmincas évek elején a szabásvonal követte a női test természetes vonalait és a visszafogott stílus volt a jellemző. Az évtized végére aztán angol hatásra egy rövid időre ismét megteltek a divatházak szalonjai a drága anyagokból, hímzésekkel elárasztott kreációkkal. Ugyanakkor a férfias szabású, nagy válltöméses ruhák is felbukkantak, azonban ezek igazi divatja majd a következő évtizedben jön el.

6502dd1a55177fcdb4fcb6577f3f922c.jpg

 

A melltartó és csipkés kombiné eleinte selyemből készült, majd az évtized végén megjelentek a piacon a nejlon szálas alsóneműk is. Mivel még mindig a karcsú, légies sziluett volt a divat, így - a fűző egyfajta utóéleteként - sokan viseltek rugalmas anyagból készült alakformálókat is.

1930s-lingerie-sears.jpg

 

1930s-corsetry-for-christmas-sears.jpg

 

Lábukon testszínű, matt selyemharisnyát viseltek, ezek tulajdonképpen inkább csak harisnya szárak voltak, melyeket a derékra erősített harisnyatartóval rögzítettek. Az évtized, de talán az évszázad egyik legnagyobb újítása volt, hogy 1939-ben a DuPont cég gyártani kezdte a nejlonharisnyáit, mellyel a drágább selyemharisnyákat kiszorította a piacról.

1930s-hosiery-sears-christmas.jpg

 

forrasebayco_uk.jpg

Az a bizonyos harisnyatartó. A kép forrása: ebayco.uk

A felsőruházat igen változatos lett. A blúz-szoknya kombináció és az egybe szabott ruha egyaránt a hétköznapi viselet részét képezte. A váll puffos ujjakkal, válltömésekkel eleinte enyhén, az évtized végére pedig férfiasan markáns hangsúlyt kapott. A nyakrészt zsabóval, masnival, rátétekkel, hímzett vagy csipkés gallérokkal igen változatosan díszítették.

montgomerywardscatalog1939.jpg

A kép forrása: Montgomery Wards Catalog, 1939.

forrasebaycouk.jpg

Változatos ruhaujjak. A kép forrása: ebayco.uk

A szűk szabás és az enyhén bővülő harang alakú szoknyák térd alá, vagy lábszárközépig értek.

forrasmodagidru.jpg

A kép forrása: modagid.ru

Marlene Dietrichnek köszönhetően a nadrág helyet foglalhatott a nők ruhásszekrényében is. Különösen divatos volt a bő szárú nadrág.

joanbennet30sforrasbloglovin.jpg

A képen Joan Bennett amerikai színésznő nadrágban. A kép forrása: bloglovin.com

 

A ruha színéhez passzoló középmagas sarkú cipők, szandálok, csizmák bőrből készültek.

22555096_1488799221227732_1300250075585483750_n.jpg

A kép forrása: vintagedancer.com

 

Hidegben szűk szabású kabátot hordtak.

forras1930s40sfashion.jpg

A kép forrása: 1930s40s fashion

 

Az alkalmi ruhák visszafogottan nőiesek és elegánsak voltak.

forrasladydokiszosziblogspotcom.jpg

A kép forrása: ladydokiszoszi.blogspot.com

Az estélyi ruhák között találunk egészen merész dekoltázsúakat, mély hátkivágásúakat, spagetti pántosakat, vagy éppen fodros ujjúakat is.

1932victoriaandalbertmuseum.jpg

Chanel modell 1932-ből. A kép forrása: V&A Museum, London

A frizura rövid, vagy félhosszú volt, hullámokba ondolált.

22555050_1490642894376698_3275012713516135806_n.jpg

 

Az utcai viseletekhez a nők változatos fazonú kalapokat, kesztyűt és a cipő színéhez passzoló kis retikült viseltek.

forrasvintagepatternswikiacom.jpg

A kép forrása: vintagepatterns.wikia.com

 

Férfi viseletek:

A férfiak ruhatárában jelentős változás a két világháború között nem történt. A zakó és felsőkabát hol hosszabb, hol rövidebb lett némileg. A zakó és nadrág bősége, a gallér és nadrág felhajtójának szélessége is kis mértékben változott, de alapvetően a fazont ez nem érintette. A fehér inghez nyakkendő is dukált, mely már tényleg teljesen olyan volt, mint a mostani nyakkendők.

forasvintagedancercom.jpg

A kép forrása:vintagedancer.com

robertmontgomery30s.jpg

Robert Montgomery amerikai színész.

Az alacsony sarkú, fűzős bőrcipőket a nadrághoz passzoló színben választották ki.

forrasa_j_kenneally_flickr_com.jpg

A kép forrása: A.J.Kenneally, Flickr.com

 

Hidegben széles válltöméses egyenes fazonú kabátot viseltek kalappal, kesztyűvel.

1933-mens-coats-ad-01.jpg

 

 

Rövid frizurájukat zselével tették fényessé. Volt, aki kis bajuszt viselt, de a szakáll nem volt divatos.

carygrant.jpg

Cary Grant amerikai színész.

pager_1931.jpg

Páger Antal színész.

Alkalomra szmokingot, estélyre frakkot vettek fel, hozzá illő fehér inggel és mellénnyel.

blacktieguidecom.jpg

A kép forrása: blacktieguide.com

 

Végezetül nézegessünk régi képeket!

A Hyppolit a lakáj című, 1931-ben bemutatott második magyar hangosfilm ma is jó szórakozást nyújt. Miközben peregnek az események, bepillantást nyerhetünk a kor divatjába is. A filmet Székely István rendezte, a főbb szerepekben Csortos Gyula, Kabos Gyula, Jávor Pál, Fenyvessy Éva és Haraszty Mici láthatók.

54592_31.jpg

54592_29.jpg

54592_28.jpg

3275845.jpg

12624639cb7e.jpg

hyppolit_a_lakaj_720p_1931_bluray_ac3_x264_mkv_snapshot_00_44_31_2011_07_01_13_13_50.jpg

hyppolit_a_lakaj.jpg

 

Szólj hozzá!

Eugénia, a divatdiktátor császárné trendjei

2017. október 19. 18:04 - Contrapasso

Az 1850-1870 közötti időszak divatja

f_x_winterhaltereugeniacsaszarneholgyekkoreben1855.jpg

A XIX.század közepének divatját ismét Párizs határozta meg. Eugénia császárné, III.Napóleon felesége, élen járt az újabb és újabb kreációk viselésében. Európa nemes asszonyai pedig örömmel követték a friss trendeket. A pompát és ragyogást kedvelő 1850-70 közötti divatirányzatot – mivel külsőségeiben nagyon hasonlított a rokokóhoz, második rokokó korszaknak is szokás nevezni. Érdekes, hogy ez a drága divat pont a Közép-Európán végig söprő forradalmakat és a Krími háborút követően, a kolerajárványok után, valamint az amerikai polgárháború időszakában dívott. (A fenti képen: Franz Xaver Winterhalter:Eugénia császárné hölgyek körében,1855.

empress_eugenie_by_studio_of_franz-xaver_winterhalter.jpg

A képen: Franz Xaver Winterhalter: Eugénia császárné portréja

Erre az időszakra is elmondhatjuk, hogy az öltözködést befolyásolta a társadalmi hovatartozás, az, hogy milyen napszakban és milyen alkalomra kívántak felöltözni. Most itt, ebben a cikkben, a felsőbb társadalmi rétegek általános öltözködési szokásait igyekeztem összegyűjteni. A nemzetiségtől függő sajátosságokat – így a magyar vonatkozású sajátos jegyekkel bíró divatot is, valamint az alsóbb társadalmi rétegek ruházkodási szokásait majd egy másik írásban olvashatjátok.

Biztos vagyok benne, hogy több nőtársamat is ugyanúgy elragad az „ilyet én is szeretnék érzés” egy-egy kosztümös film láttán mint engem, amikor pl. a női szereplő kecsesen vonul át egyik szobából a másikba, miközben óvatosan lavíroz földet söprő, nagy szoknyájában. Milyen is volt valójában ennek a korszaknak a divatja? Biztosan olyan irigylésre méltóak voltak ezek a viseletek? 

Női viseletek:

A hölgyek finom len anyagú alsóingére, szoros fűző került. A fűző igazán karcsú alakot kölcsönzött viselőjének, azonban árnyoldalai is voltak. 1859-ben egy párizsi lap arról számolt be, hogy egy fiatal nő, akit a darázs derekáért irigyeltek a barátnői, hirtelen, egy bált követően meghalt. A boncolás során derült ki, hogy három bordája átfúrta a máját. 

Alsóneműként térdnadrágot viseltek, amit még egy pár térdharisnya egészített ki.

60s-corset-sde.jpg

A kép forrása: lavendersgreen.com

A fűzőre egy harang alakú abroncsot, krinolint kötöttek, ami kitartotta a szoknyát. A fáma szerint a krinolin harmadik virágzása ( hiszen már nem először bukkant fel a divattörténetben) annak volt köszönhető, hogy Eugénia császárné rajongott Marie Antoinette-ért és koráért, valamint 1855-ben várandós lett és szerette volna növekedő pocakját eltakarni.

Az abroncsra alsószoknya került, majd esetenként újabb, fodros alsószoknya következett a szebb tartás eléréséért. Az évek során a szoknya mérete egyre terebélyesebb lett, amely tekintélyes anyagmennyiséget követelt az abroncs előállításához is. Egyetlen darabhoz 90 rőf drótra volt szükség. Az extrém méretű krinolinokról ebben a cikkben olvashattok részletesebben:A krinolin és a turnűr

A krinolin formája változott a húsz év alatt.Eleinte harang formájú volt, majd az 1860-as évek közepe tájékán a felső, deréknál körbefutó drótvázakat kivették, így a szoknya esése alulra terebélyesedővé vált. Az évtized végére pedig – szintén Eugénia császárné „divatdiktátornak” köszönhetően a krinolin vesztett bőségéből, karcsúvá vált és a hangsúly a szoknya hátsó részére került.

www_tvn_hu_1859229eb49ed5324fe77d35ee452ff5.jpg

forrasmfa.jpg

A kép forrása: MFA Boston

A felső ruházat igen változatos volt mind anyagában, mind szabásában. Délelőttre inkább az egyszerűbb szabású ruhákat, míg délutánra az élénkebb színű, nagyobb mintás öltözeteket viselték. Mást illett felvenni pl. ha vendégségbe készült valaki és mást, ha vendégeket várt, vagy csak korzózni készült. 

Hűvösebb időben zárt fazonú, hosszú ujjú ruhákat, nyáron nagyobb dekoltázsú, rövid ujjú felsőket hordtak. A ruhákat díszítették fodrokkal, rojtokkal, masnikkal, csipkével. A felhasznált textil lehetett selyem, atlasz, finom szövet. Mindenesetre mire egy hölgy minden ruhadarabot magára vett mondjuk egy délutáni sétához, több kilót cipelhetett magán. 

afternoondressca1860plaidsilktaffetatrimmedwithblacksilkfringeembroideredwithjetbeadstasselsforrasrhondaflorianonpinterest.jpg

A képen: délutáni ruha 1860-as évekből. Rhonda Floriana, Pinterest

A báli ruhák anyagukban is és díszítettségükben is messze felülmúlták a hétköznapi viseleteket. A taft, ripszselyem, brokát, moaré, krepp, tüll, muszlin anyagok felhasználásával varrt ruhákra hímzés, gyöngy, fodor, művirág, selyemrojt és egyéb díszítések kerültek. Mély dekoltázzsal készültek, szabadon hagyva a mell egy részét, a vállat és a kart. Feljegyezték például, hogy Eugénia császárné 1859-ben egy bál alkalmával fehér atlasz ruhát viselt 103 fodorral.

met.jpg

A képen: selyem estélyi ruha 1866-68-ból. The Metropolitan Museum of Art

A hölgyek hosszú hajukat különböző kontyokba, fonatokba, csigákba rendezték, azonban sosem érte el a száz évvel korábbi rokokó frizura méreteit.

1855-80fotografiasdahistoria.jpg

 Lábukra bőrből, textilből készült alacsony sarkú félcipőt, bokacipőt húztak az évszaknak megfelelően, otthon papucsot is viseltek.

june1861derbazarillustrirtedamenzeitung.jpg

A képen: a Damen Zeitung 1861-es számának egy lapja.

A ruha kiegészítői nemcsak a gyöngy és nemesfém ékszerek, legyezők voltak, de pl. az utcai viselethez hozzátartozott a napernyő, kesztyű és a kalap is. Kabátot, pelerint,bolerót, a krinolin méretéhez szabályozható un. zuávkát vettek fel hűvösebb időben.

005.jpg

 Ez a kisfilm megmutatja, hogyan lehetett egy krinolinos ruhát felölteni:

 

 

Férfi viseletek

A férfidivat nem követte a női öltözködés túlzásait, sőt ha lehet, még tovább egyszerűsödött. Végképp eltűntek a színpompás ruhadarabok, átadva helyüket a sötét színű, egyszerűbb szabású öltözeteknek. A kemény galléros fehér inghez hosszú, egyenes szárú nadrágot viseltek. Az ing felett mellényt hordtak, és megjelent a ruhatárukban a praktikus zakó, mely gyakran más színű volt, mint a nadrág. A korábban bonyolult nyakravalók is egyszerűsödtek. Kabátjaik gallérja és esetenként az ujja, atlasz- vagy prémborítást kapott. Lábukon sötét színű, lapos sarkú, bőrből készült fél- vagy bokacipőt viseltek,

fashionplate1862vamuseum.jpg

A képen: Divatkép 1862-ből. V&A Museum, London

Egy elegáns úr a bálban a fehér inghez fekete frakkot viselt fekete nadrággal.

2930a4111288de43a021fd3dc4958f56.jpg

A kép forrása: vestuarioescenico.wordpress.com

A férfiak frizurája rövid volt, hozzá bajuszt, szakállt, barkót növesztettek.A ruházat kötelező kiegészítője volt a cilinder, de már divatba jött ekkorra az alacsonyabb keménykalap is.

1853-journal-des-dames-et-des-modes.jpg

A képen: Divatkép a Journal des Dames et des Modes 1853-as számából

Az alábbi képek Luchino Visconti " A párduc" című filmjéből azt hiszem, hogy jól visszaadják a korszak hangulatát.  A jelmeztervező  Piero Tosi  ezekért a gyönyörű ruhákért Oscar díj jelölést kapott.

10985307_606720556130790_639522862308423471_n.jpg

48803-99200.jpg

a-parduc-kozepen-burt-lancaster-es-claudia-cardinale.jpg

11243916_606720632797449_4599942493010733167_o_1.jpg

224904_800x600.jpg

Felhasznált irodalom: Képes Divattörténet, Corvina kiadó 1977.

Szólj hozzá!

Rómeó és Júlia ruhatára

2017. október 07. 18:09 - Contrapasso

Előkelő viseletek a XV.századi Itáliában

58109f79650f586a00874f2f26b123f4.jpg

" Az aranykor újra napvilágra hozta a szabad művészeteket, amelyek előbb teljesen homályba vesztek: a helyes beszédet, az ékesszólást, a festészetet, a szobrászatot, a zenét. És mindezt Firenzében!" - írta  lelkesen Marsilio Ficino (1433-1499) orvos, filozófus és humanista valamikor 1450 körül.

Itália ekkoriban nem volt még egységes. Kisebb-nagyobb köztársaságokra, hercegségekre, városállamokra, a Nápolyi királyságra és a Pápai Államra tagolódott, melyek állandó kereskedelemben és olykor háborúban álltak egymással. Firenzében a Mediciek voltak a legbefolyásosabbak, hála a család hatalmát és gazdagságát megalapozó Cosimo de Medici bankárnak. A Mediciek széles műveltségűek, művészetkedvelők és műpártolók is voltak, ami elősegítette, hogy Firenzében telepedtek meg azok a humanista gondolkodók, művészek, akik aztán a Quattrocento legjelesebb képviselőivé váltak.  Leonardo, Michelangelo, Donatello, Dante és a többieknek köszönhetően, munkásságuk révén a reneszánsz eszmények gyorsan terjedtek Itália szerte, majd meghódították Európát is. 

Nem csoda, ha a száz évvel később élt Shakespeare ebbe az izgalmas korszakba repítette vissza olvasóit a két gyűlölködő gazdag veronai család sarjainak, Rómeónak és Júliának a megható szerelmi történetével. Persze felvetődött bennem a kérdés, hogyan öltözködtek Itáliában a kor gazdag családjainak tagjai? Mi volt számukra az igazán divatos? Ezt igyekeztem ebbe a cikkbe a teljesség igénye nélkül összegyűjteni.  

Női viseletek:

A nők a laza lenvászon alsó ruha felett viselt legfontosabb ruhadarabja a gamurra, vagy más néven cotta volt, kerek nyakkivágással, deréktól feljebb, vagy mell alatt kezdődő bő szoknyarésszel, a felső rész elől vagy oldalt fűzve. Ez a megoldás a teltebb hölgyeknek is előnyös megjelenést kölcsönzött. A mélyebb nyakkivágásra vékony anyagból készült kendőt terítettek.

francescodelcossaharomgraciareszlet_masolata.jpg

A képen: Francesco del Cossa: Vénusz diadala c. kép részlete

A gamurra felett gyakran viseltek cioppa-t, általában világos színekben. Elejét sokszor övvel a gamurrához erősítették, míg a hátulja uszályosan hullott alá.

ghirlandaiobirth_of_st_john_the_baptist.jpg

A képen: Domenico Ghirlandaio: Keresztelő Szent János születése, freskó részlet. 1486-90,Firenze, Santa Maria Novella

 

Rendkívül népszerű volt a sok-sok hasítékkal ellátott vendégujj, ami praktikus is volt egyben, hiszen cserélhető volta miatt a ruhatárat is változatosabbá tudták vele tenni és könnyebb volt tisztítani is.

giovanniambrogio_de_predis_girl_with_cherries.jpg

A képen: Giovanni Ambrogio de Predis: Lány cseresznyével, 1491-95

lorenzo_costa_1500.jpg

A képen: Lorenzo Costa:Hölgy ölebbel, kb.1500.

 

Városállamonként más-más volt a divatos, míg pl. Firenzében az egyszerűbb megoldásokat kedvelték, addig máshol a csüngő ujj, buzogány ujj stb. is népszerű volt.

isabella_of_naples_duchess_of_milan_wife_of_gian_galeazzo_by_raphael_1480-90.jpg

Raffaello Sanzio: Nápolyi Izabella, Milánó hercegnőjének portréja, 1480-90

 

Lábukra a világos harisnyára bőrből, különböző textilekből készült sarok nélküli, lapos talpú cipőt húztak.

carlocrivellichaterinaofalexandra.jpg

carlocrivellichaterinaofalexandra_masolata.jpg

 A képen: Carlo Crivelli:Alexandriai Szent Katalin. 1476

 

A hajviseletek minden eddiginél változatosabb képet mutattak. A lányok hosszú hajukat kiengedve hordták, vagy oldalt loknisan, hátul kis kontyba tekerték, vagy hátul tarkó alatt fátyolba burkolva összefogták, vagy gyöngyös hálót viseltek. Fonatokat, szalagokat, gyöngyöket használtak hajuk díszítésére. Az asszonyok sem viseltek már általánosságban, hajukat teljesen eltakaró fátylakat, kendőket. Eleinte még divatos volt a hennin egy kevésbé feltűnő változata, a sella, kisebb-nagyobb méretben, formában és díszítéssel. Sokszor azonban a férjes nők is különböző fonatokat, gyöngyöket használtak szabadon hagyott hajuk díszítésére.

domenico-ghirlandaio-woman.jpg

A képen: Domenico Ghirlandaio: Hölgy portréja

 

giovanniambrogiodepredisbiancamariasforza.jpg

A képen: Giovanni Ambrogio de Predis:Bianca Maria Sforza (Corvin János első felesége, később német-római császárné) képmása

 

boticelli_fiatal_no_portreja.jpg

A képen: Sandro Boticelli: Fiatal nő portréja, 1475

 

leonardo_da_vinci_holgy_hermelinnel.jpg

A képen: Leonardo da Vinci: Hölgy hermelinnel

 giovanniambrogiodepredisbeatricedeste.jpg

A képen: Giovanni Ambrogio de Predis: Beatrice d'Este képmása

Az a bizonyos sella nevű fejdísz:

early_15th_century_castle_of_princes_of_saluzzo_lady_in_oppelanda_with_sella_headress_international_gothic_style.jpg

Freskó részlet a XV.század elejéről. Castello della Manta, Olaszország

 fracarnevalethebirthofthevirgin.jpg

A képen: Fra Carnevale: Mária születése, részlet

 

Férfi viseletek:

A bő szabású, gallér nélküli ing felett hordott zeke fazonja nagyon változatos képet mutatott. A bő, derékban összefogott, a szűkre szabott felső egyaránt megtalálható volt a ruhatárukban. A hossza általában comb középig ért, de a fiatalok előszeretettel hordtak egészen rövid, csípőig érő zekét is.

andrea_mantegna_the_court_of_mantua_detail.JPG

A képen:Andrea Mantegna: Gonzaga udvar, 1475. Freskó, Palazzo Ducale, Mantova

 

andrea_mantegnaludovicogonzagamarkitalalkozasafiavalfresko1456-74palazzoducalemantova.jpg

A képen: Andrea Mantegna: Találkozás Francisco Gonzaga bíborossal. Freskó, 1472-74 Palazzo Ducale, Mantova

 

pesellino_martirio_san_cosma_e_damiano_1445_uffizi.jpg

Francesco Pesellino:Szent Kozma és Damián vértanúsága, részlet, 1445.

 A hivatalnokok, illetve az idősebb generáció képviselői hosszú, bokáig érő, bő ujjú kabátszerűséget viseltek, amelyet az utókor humanista köpenynek nevezett el.

lucasignorelliesfraangelicoazantikrisztuspredikaciojafreskonduomoorvieto.jpg

A képen: Luca Signorelli: Az Antikrisztus prédikációja c. freskó részlete, melyen maga a művész látható Fra Angelico társaságában.

  

A zeke ujja gyakran hasítékokkal szabdalt vendégujj volt.

fc6a92cd3016aa4ba5eff8c329024b8f.jpg

fc6a92cd3016aa4ba5eff8c329024b8f_masolata.jpg

Vittore Carpaccio: freskó részlet

 

A feszes, szűk, harisnyaszerű nadrághoz lapos talpú, kissé hegyes, vagy kerek orrú cipőt húztak. A Burgundiában hódító túlzó méretű csőrös cipő itt nem volt divatos. Viseltek bokacipőt és térd alá érő szűk szárú csizma félét is.

benozzo_gozzolithe_journey_of_the_magii_frescoes_in_florence.jpg

A képen: Benozzo Gozzoli: A Háromkirályok vonulása, részlet

 

signorelli_1480_calze.jpg

A képen: Luca Signorelli: Mózes végrendelete és halála c. freskó részlete

 

Fejükre igen változatos fazonú  sapkákat tettek.

antonello_da_messina_portrait_of_a_man_national_gallery_london.jpg

A képen:Antonello da Messina: Férfiportré

 

giovanni_bellini_feltetelezettonarckepekj.jpg

A képen: Giovanni Bellini feltételezett önarcképe

 

bellinipoayminred.jpg

A képen: Giovanni Bellini: Fiatal férfi portréja vörös ruhában. Ez a fess fiatalember az un. chaperon nevű sapkát viseli.

 

Textilek:

A ruhák lenből, selyembrokátból, bársonyból készültek. A drága anyagok használatát nagyban segítette a helyi textilipar fellendülése, így már nem kellett messzi földről beszerezni azokat.

15_sz_italiaibarsonymetmuseum.jpg

 

keso15_sz_olaszmetmuseum.jpg

A fenti két képen XV.század itáliai textiltöredékeket láthattok a The Metropolitan Museum of Art gyűjteményéből.

 

Kiegészítők:

A nők szívesen viseltek különböző nyakékeket gyöngyből, aranyból, vagy csak selyemszalagon függő aranymedált is. Szerették a mívesen megmunkált gyűrűket. Viszont a festményeket nézegetve megállapíthattam, hogy a fülbevaló nem nagyon volt divatban ekkoriban. A férfiak is szerették a gyűrűket, a díszes csatokat és olykor a zekét díszítő arany láncokat.

aranygyuruvamuseum.jpg

A képen: Aranygyűrű a Victoria & Albert Museum gyűjteményéből.

marriage_pendant_silvergiltniello_italian_florence_about_145565mfaboston.jpg

A képen egy különleges házassági medált láthattok, mely a  XV.században készült  Firenzében. Museum of Fine Arts, Boston

 vesamuzeumvelenceic1450.jpg

A képen: Velencei díszes csat kb.1450-ből. Victoria &Albert Museum

 

A Rómeó és Júlia című, 1968-ban Franco Zefirelli rendezésében bemutatott film jelmeztervezőjének nevét érdemes megemlítenünk. Danilo Donatinak köszönhetően ugyanis a XV.századi Itália hangulata autentikusan elevenedik meg a filmvásznon. A cikk befejezéseként nézzünk meg néhány képkockát a filmből:

1968-romeo-and-juliet-02.jpg

 romeo-and-juliet-romeo-and-juliet-1968-6633026-852-480.jpg

romeojuliet8.jpg

tybalt-r-j-1968-film-1968-romeo-and-juliet-by-franco-zeffirelli-28126770-320-240.jpg

 

Felhasznált irodalom: Képes divattörténet Corvina kiadó 1977, Domanovszky Endre Korok ruhái Corvina kiadó 1979.

Szólj hozzá!

Holland viseletek a XVII.században

2017. szeptember 26. 21:14 - Contrapasso

peter_paul_rubens_peter_paul_rubens_the_artist_and_his_first_wife_isabella_brant_in_the_honeysuckle_bower.jpg

A XVI.század közepére Németalföld az egyik legfejlettebb legnépesebb városokkal bíró területe volt a Német-Római Birodalomnak. A reformáció megindulása után a protestantizmus gyorsan terjedt a helyi lakosok körében rendi hovatartozásra tekintet nélkül. V.Károly és később fia, II.Fülöp katolikus uralkodók igyekeztek ezt minden módon megfékezni, így az üldözések és megtorlások mindennaposakká váltak.

A Habsburg uralom alatt álló Németalföld 1568-ban 80 évig tartó háborút kezdett a függetlenségéért. Az első 50 éves időszakban Spanyolországgal háborúztak a tartományok, majd a következő 30 éves háború már Európa több országát is (köztük Erdélyt is) érintette. Az 1648-as vesztfáliai békekötés után több tartomány kivált a Német-Római birodalomból és kezdetét vette az a korszak, melyet szokás Hollandia aranykorának is nevezni. Hihetetlen méretű urbanizáció, iparosodottság és gazdagság jellemezte a gyarmatokat is szerző köztársaságot. Vajon mindezen történelmi események hogyan hatottak az öltözködési szokásokra? Ennek jártam utána. (A fenti képen: Peter Paul Rubens:A festő feleségével, Isabella Branttal, 1609.)

Férfi viseletek:

Mivel Németalföld az 1600-as évek elején spanyol fennhatóság alatt állt, természetes volt, hogy a spanyol udvar diktálta divatot követték itt is. A sötét színű zekéhez és térdnadrághoz, sokszor malomkeréknyi nagyságú spanyol gallér társult.(A spanyol viseletekről itt olvashatsz részletesebben: Malomkerék gallér és a merev spanyol divat.)

cornelis_de_vos.jpg

portrait_of_a_man.jpg

A képeken: Cornelis de Vos férfiportréi láthatók.

Azonban a régió gazdagsága megalapozta a függetlenedési törekvéseket. A megerősödött és meggazdagodott polgárság – a protestantizmus kifejezéseként is – egyre inkább elvetette ezt az igen kényelmetlen és katolikus gyökereken nyugvó divatot, s helyébe kényelmesebb szabásvonal került.

A férfi felsőkabát hosszabb és kényelmesebb lett, a tömések lassanként elmaradtak. A derékvonal magasabbra került. A malomkerék gallért felváltotta a széles fekvő,csipkés gallér. De csipke került a kézelőre is sőt a sálak szegélyére és a cipők záródásához is. A kabát ujjain még meg-megjelent a hasíték, a nadrág térd alá ért.

800px-cornelisdegraeff.jpg

A képen:Nicolaes Pickenoy:Cornelis de Graeff portréja

the-laughing-cavalier-1624franshals.jpg

A képen: Frans Hals: Nevető lovag portréja,1624.

Egy új lábbeli is divatba jött, a galléros csizma.

portrait_of_willem_van_heythuysen_by_frans_hals.jpg

A képen: Frans Hals: Villem van Heithuysen portréja

A divatos cipő így nézett ki: 

man_writing_a_letter_by_gabri_l_metsu.jpg

man_writing_a_letter_by_gabri_l_metsu_masolata.jpg

A képen: Gabriel Metsu: Levelet író férfi

A fekvő gallérhoz a férfiak ismét hosszú hajat növesztettek, melyet vagy leengedve, vagy selyemszalaggal tarkón átkötve viseltek.

johan_de_witt.jpg

Johan de Vitt politikus portréja.

Fejükre barettot vagy  széles karimájú kalapot tettek.

marriage_portrait_of_a_man_with_a_large_black_hat_by_rembrandt_s_workshop_formerly_thought_to_be_nicolaes_berchem_hendrik_sorgh_and_carel_fabricius_byhendricmertenszoons.jpg

A képen: Rembrandt Harmenszoon van Rijn műhelyében készült festmény: Esküvői portré, amelyről korábban úgy gondolták, hogy Hendrik Martenszoon Sorgh festő képmása

 

Női viseletek:

A nők a század első évtizedeiben főleg feketében jártak. A szorosan fűzött derékra kis derékpárna került, amely a sűrűn ráncolt szoknyát kitartotta. A spanyol gallér, a hófehér csipkés kézelő mind azt üzente, hogy viselője nem végez piszkos munkát. Hajukat szorosan hátrafogták és fehér csipkés főkötő alá rejtették.

cornelis_de_vos_hulst_circa_1584_1651_antwerp_portrait_of_a_lady_in_elegant_dress.jpg

A képen: Cornelis de Vos:Elegáns ruhás hölgy portréja 

Aki a spanyol gallér szorításából szabadulni akart, ruháját Stuart gallérral díszítette.

michieljanszoonvanmiereveltportraitofaladyofthevanbeijerenvanschagenfamily.jpg

A képen: Michiel Janszoon van Mierevelt: Theodora van Duvenvoorde portréja, 1620.

 

Lassacskán a női ruhákból eltűnt a párna és felváltotta a számos alsószoknya. A gallér továbbra is fontos kiegészítője volt az öltözéknek, és széles, vállra terülő, csipkével szegélyezetté változott. 

A nők egy része változatlanul a fekete zárt ruhákat részesítette előnyben (főleg a nagyon vallásos protestáns nők).

johannes_verspronck_portret_van_maria_strijp.jpg

A képen: Johannes Cornelisz Verspronck: Marija van Strijp portréja

 

Míg mások, francia mintára színesben jártak. Ez utóbbi ruháknak a dekoltázsa egyre nagyobb lett. A ruha ujjait is csipke és hasítékok díszítették.

gabriel_metsu_portrait_of_a_lady_google_art_project.jpg

tumblr_n3q5vswpl61rwahceo1_1280.jpg

Gabriel Metsu: Kék ruhás nő portréja.

Ha a dekoltázst mélynek találták, fehér kendővel takarták.

800px-johannes_vermeer_a_lady_and_two_gentlemen_wga24639.jpg

800px-johannes_vermeer_a_lady_and_two_gentlemen_wga24639_masolata.jpg

A képen. Johannes Vermeer: Egy hölgy két úrral, c.1659.

 

A világiasabb gondolkodású nőknél a barna haj volt a divat, ezért a szőkék speciális sötétítő színezéket használtak. Frizurájukat hátra fésülték, a haj egy részéből kis konty készült, a többi hullámosan omlott a vállukra.

 

mary-princess-royal-and-princess-of-orange-painting-by-bartholomeus-van-der-helst-1652.jpg

mary-princess-royal-and-princess-of-orange-painting-by-bartholomeus-van-der-helst-1652_masolata.jpg

A képen: Bartholomeus van der Helst: Orániai Mária hercegnő portréja

 

Lábukra kecses sarkú bőr, vagy textil cipőt húztak, de szerettek papucsban is járni.

wlanl_karinvogt_jan_steen_de_luitspeelster.jpg

wlanl_karinvogt_jan_steen_de_luitspeelster_masolata.jpg

A képen: Jan Steen: Lanton játszó nő.

Ékszerek:

A női portrékat nézegetve megállapíthattam, hogy nemcsak az arisztokrata, de a polgári származású nők is drága és értékes ékszereket viselnek. Az arany és gyöngy nyakláncok, fülbevalók, karkötők, gyűrűk, függők, hajdíszek, derékláncok mind a család anyagi jólétét hirdették. 

noportrejajohannescorneliszverspronck1641.jpg

A képen: Johannes Cornelisz Verspronck: Nő képmása, részlet.

 

rembrandtvanrijnlucretia.jpg

A képen: Rembrandt Harmenszoon van Rijn: Lucretia, részlet 1666.

 

cornelis_de_vos_hulst_circa_1584_1651_antwerp_portrait_of_a_lady_in_elegant_dress_masolata.jpg

A képen: Cornelis de Vos:Elegáns ruhás hölgy portréja, részlet. (A teljes képet lásd fentebb.)

 

 

motherandchilddetail.jpg

A képen: Cornelis de Vos: Anya gyermekével című kép részlete.

 

Végezetül nézzünk meg néhány szép, mai ruharekonstrukciót: 

 dutch_avercamp_dress_1620.jpg

 amalia_van_solms.jpg

 

 williempieterszoon.jpg

 13015630_1744818459087959_2078194812734547423_n.jpg

 A ruhákat Angela Mombers készítette. A képek a Walking Through History with Jasper and Angela facebook oldalról származnak.

Ha érdekel, hogy hogyan öltözködtek ugyanebben az időszakban Magyarországon, olvasd el ezt a cikket itt: Patyolat, vállfűző, dolmány és mente. 

Felhasznált irodalom: Képes divattörténet, Corvina kiadó 1977.

Szólj hozzá!

Előkelő viseletek a XII.században.

2017. szeptember 17. 18:47 - Contrapasso

bliautforrasembroidery_racaire_at.jpg

A XII. század Barbarossa Frigyes, Oroszlánszívű Richárd, III.Béla, Szalahaddin szultán, a II. és III.keresztes hadjárat évszázada. Vajon hogyan öltözködtek ebben a mozgalmas korban? Mik voltak a legjellemzőbb ruhadarabok? 

Általánosan elmondható, hogy a korszak viseletei egyaránt magukon hordozták a bizánci, az antik és a helyi sajátos jegyeket. Mivel ez természetesen változatos öltözködést eredményezett Európa szerte, itt ebben a cikkben azokat a ruhadarabokat igyekeztem összegyűjteni, amelyeket mindenhol hordhattak. A lovagok katonai viseleteiről  és a parasztok, kézművesek ruháiról pedig majd egy külön cikkben olvashattok.

A feudális társadalomban fontos volt, hogy a nemesek és alattvalóik ruházata anyagában és díszítésében is eltérjen egymástól, míg a szabásban nem volt lényeges különbség. Szigorú előírások szabályozták , hogy a különböző társadalmi osztályokhoz tartozók milyen anyagból készült és milyen színű ruhákat hordhattak. Az antik viseletre utalt, hogy a ruhák bősége lazán követte a test vonalát, elfedve annak idomait. Az öltözék mindkét nem esetében két rétegből állt. Egy hosszú szűk ujjú alsóruhából és egy fölötte viselt felsőruházatból.

Férfi viseletek:

Az egyszerű szabású alsóruházat anyaga finom len volt, az igen gazdagoké selyemből is készülhetett. Gyakran sáfránnyal színezték, így a piszok kevésbé látszott meg rajta. (Ne felejtkezzünk el róla, hogy mások voltak a higiéniai szokások, mint manapság!)

dijon-ms0014-044v-detail-01.jpg

A képen egy részlet. Kódex Dijon ms 0014, f.44v (forrás:www.hrafnheim.fr) 

Az alsóruhát ágyékkötő és harisnyaszárak egészítették ki. A harisnyaszárakat az ágyékkötőhöz kötötték fel.

de4a1caa8f4769c9b8884ad705aaacbf.jpg

A képen jól látszik, amint a harisnyaszárak az ágyékkötő derék részéhez vannak erősítve. XII.századi miniatúra, forrása: german-hosieri.museum.de , Paula Saunders Pinterest. 

 

calzas_soladas_ornamentadas_y_atadas_con_ligas_hacia_1187-1200_epifania_talleres_de_vic_museo_episcopal_de_vic_barcelona.jpg

A képen mintás harisnyaszárak, részlet kb. 1187-1200-ből.Epifania, Museo Episcopal de Vich

 

Ismerték a térdharisnyát is:

kingwilliamiihoses.jpg

II. (Jóságos) Vilmos (uralkodott 1166-1189) térdharisnyája. Bécs, Kunsthistorisches Museum

 

A férfiak a bokáig érő alsó ruha felett övvel átfogott lábszárközépig érő tunikát viseltek, melyet a nyakánál, az ujján és sokszor az alján is körben hímzések díszítettek.

tours-ms0924-f74v-detail.jpg

A kép forrása: Tours, ms0924 , Tourraine vers 1100 (forrás:www.hrafnheim.fr)

 

dijon-ms0014-013-09-detail-01.jpg

A kép forrása: Dijon ms 0014,  Citeaux apátság (www.hrafnheim.fr)

 

noblemensautfitfromc1150-1200forrashrafnheimfr.jpg

A képen: Nemesi öltözet kb.1150-1200. Forrás: www.hrafnheim.fr

 

 II.Vilmos szicíliai király (1153-1189) ránk maradt gyöngyhímzéses tunikája földig ért.(Bizonyos részei eredetiek, a nyak körvonala XIII.századi és a fehér selyem XVIII.századi)

ii_vilmospalermoitunikaja12_sz.jpg

 

Az öltözék kiegészítéseként otthon fejükre kis fehér, megkötős sapkát tettek.

1180_coifsfecamppsalter.jpg

A képen részleteket láthattok a Fécamp zsoltároskönyvből. Forrása: Jenna Reece, Pinterest 

 

Női viseletek:

A nők alsóruhája nem sokban különbözött a férfiakétól, és ők is ugyanúgy felhúzták hűvösebb időben a térdig vagy combig érő harisnyaszárakat, mint a férfiak. 

A  földig érő alsó ruha fölé gyakran attól rövidebb felső ruhát öltöttek, így az alsóruha kilátszódott. Természetesen hordtak földig érő felső ruhát is. A felső ruhát gazdagon hímezhették a nyakánál, ujján, vagy a ruha alján is arany-ezüst szálas hímzéssel, gyöngyökkel, esetleg drágakövekkel, de hordtak egészen egyszerű, hímzés nélkülieket is.

fecamppsalternormandyc1180.jpg

A kép forrása: Fécamp Psalter (zsoltároskönyv) kb.1180.

 

A felsőruha szabásaT alakú volt, amibe deréktól lefelé oldalt, vagy középen háromszög anyagbevarrással érték el a kellő bőséget.

forrashemiolecom.jpg

A kép forrása: hemiole.com 

 

Eleinte az ujjak a könyöknél végződtek, később a ruhaujj hosszabb lett. Szabása igen változatos volt, lehetett szűk, csüngő, harang alakú, stb.

a_fresco_from_the_church_of_s_clemente_in_rome_12th_century.jpg

 A képen: freskó részlet a római Szent Kelemen bazilikából.

 

stuttgart_wlb_cod_bibl_fol_56_f_30_origine_abbaye_de_zwiefalten_1125-1130.jpg

A kép forrása: Stuttgart WLB, cod.bibl.fol 56,f 30 Zwiefalten apátság 1125-1130

 

eleanors-tomb-with-book.jpg

Aquitaniai Eleonóra királyné (1122-1204) sírja a Fontevraud apátságban. (Mellette férje, II.Henrik angol király nyugszik.)

 

Érdekességképpen meg kell említenem a főleg francia területeken a bliaut vagy bliaud nevű ruhadarab divatját, amely közvetítéssel  angol és német vidékeken is elterjedt. Azt, hogy nálunk, Magyarországon viselték-e, ennek nyomát nem találtam. Az egyébként bő szabású felsőruha derék részét befűzésekkel testhez állóvá alakították. Az ujja pedig könyökből bővült, sokszor a földig is leért. A cikk legelső, nyitó képén egy bliaut rekonstrukciót láthattok. (A kép forrása:embroidery.racaire.at )

angers_cathedral_sculpture_at_west_door_ttaylor_bliaut.jpg

A képen: az Angers-i székesegyház egyik szobra.

 

122149_900.jpg

 A képen fiatal szerelmesek a Hortus Deliciarum-ból. (Az eredeti kéziratot 1175-1185 között készítette Odilienberg apátnője. A kézirat sajnálatosan 1870-ben Strassburg ostromakor megsemmisült, 1818-ban készült róla másolat, ez maradt fenn.)

 

A férjes asszonyokat a fátyol, vagy kendő különböztette meg a „hajadonfőtt” járó hajadonoktól, akik hosszú hajukat kibontva, copfba fogva, kontyba tekerve viselték fonatokkal, szalagokkal, pántokkal, virágokkal díszítve.

a520433379840fda51e62a1a0bc8cba3.jpg

 

Cipők:

A sarok nélküli cipő lehetett félcipő, vagy bokacipő, mely bőrből, selyemből, brokátból, vagy más textilből készült. A fazont illetően lényeges különbség nem volt a két nem lábbelijei között.

noicipokb1200bolsvajcschweizerischesnationalmuseum.jpg

A képen: női bőr cipő, kb.1200. Sshweizersches Nationalmuseum, Zürich

 

Kiegészítők:

Az öltözék elengedhetetlen kiegészítője volt, ha az otthonukat elhagyták, a félkör alakú palást, melyet elöl középen díszes csat fogott össze, vagy csak magukra terítettek. Hordtak, főleg hűvösebb, vagy szelesebb időben csuklyás köpenyt is.

 ourensecathedralspain.jpg

 Apostolok az Ourense katedrális oszlopán. (Spanyolország)

 

Mindkét nem szerette az ékszereket, a gyűrűket, karkötőket, brossokat, díszes övcsatokat. 

 5688191092_08b019976b_b.jpg

Arany fibula a XII-XIII.századból. Magyar Nemzeti Múzeum

5688184228_6198ed6e0b_b.jpg

A képen: díszesen megmunkált XII-XIII.századi övcsat, Magyar Nemzeti Múzeum. Mindkét kép forrása: Kotomi_flickr.com

 

Felhasznált textilek:

A ruhák vászonból, gyapjúból, az uralkodó osztálynak pedig finom posztóból, lenből, selyemből készültek. A nők maguk varrták ruháikat és a család ruhatárát is ők készítették társadalmi rangtól függetlenül.

keso12_sz_festettlenrhinenemetorszagmetm.jpg

A képen: késő XII.századi festett len textiltöredék a Rajna vidékéről. The Metropolitan Museum of Art

 

Végezetül nézzünk néhány szép, a korszakot idéző ruharekonstrukciót:

 forrasmarionzettaflickr_com2.jpg

 

84b5422051f5afee45671ac66cf2947e.jpg

forrasmarionzettaflickrcom.jpg

A képek forrása: Marionzetta flickr.com

forrasguantletgoddesflickr_com2.jpg

forrasguantletgoddessflickrcom.JPG

A fenti férfi és női ruhákat a Palio di Legnano évente megrendezésre kerülő történelmi játékokon viselik.Az utolsó két kép forrása: guantletgoddess Flickr.com

 

Felhasznált irodalom: Képes Divattörténet, Corvina kiadó 1977, Hrafnheim XII.századi nemesi férfi és női viseleteiről írott cikkei (www.hrafnheim.hu )

11 komment

Bukjel szoknya, óriás kalapok, uniformisok

2017. szeptember 03. 18:22 - Contrapasso

Az 1910-1918 közötti időszak divatja

 kate-winslet-titanic.jpg

Az 1910-es évek említésekor biztosan Nektek is számos történelmi és társadalmi esemény vagy neves személyiség jut az eszetekbe. A Titanic elsüllyedése, a szüfrazsett mozgalom, az első világháború, IV.Károly megkoronázása, a cári család kivégzése és az orosz forradalom, Charlie Chaplin, Mary Pickford némafilmes munkássága, vagy Coco Chanel és Paul Poiret divat reformjai és még sorolhatnám. Milyenek voltak a divatos ruhák ebben az időszakban? Nézzünk néhány példát a teljesség igénye nélkül. ( A képen: Kate Winslet a Titanic című filmben)

Női viseletek:

A reformerek erőfeszítései a 10-es évekre meghozták gyümölcsüket és a női viseletek óriási változásokon mentek keresztül. A fűző egészségtelen divatja letűnőben volt, egyre több nő szabadult meg tőle. Eltűntek a puffos ujjak, a nagy csipkés, fodros ruhadíszek.

house-of-redfern-galerie-de-vente-paris-fashion-1910.jpg

A képen: A Redfern - divatház és galéria modelljei 1910-ből. Forrás: Gramouradze, Pinterest

A harang alakú szoknyák jócskán vesztettek bőségükből.

forrasdeadfred_sgenealogyphotoarchivefb.jpg

A képen: Egy másik divatos nap. Longchamp modell, Franciaország, 1911. A kép forrása: Dead Fred's Genealogy Photo Archive, facebook.

forraskellyrhodespinterest.jpg

A kép forása: Kelly Rhodes, Pinterest

Sőt, megirigyelve a férfiak öltönyét, a hölgyek angol szabású kosztümöket is elkezdtek hordani, melyek kabátja szabása sokban hasonlított a zakóéhoz. A hozzá viselt bokáig érő szoknyák olyan szűkre szabottak voltak, hogy csak apró lépésekkel lehetett bennük közlekedni,így méltán kapta a „bukjel szoknya” nevet. 

forrasfashionahundredyearsagocom.jpg

A képen: 1912 év divatja. Forrás:fashionahundredyearsago.com

Íme egy korabeli karikatúra az "Ulk" című berlini lapból 1910-ből. "Hogyan lehet egy modern szoknyát hordani és mégis előbbre jutni?" (A kép forrása: www.alamy.com) 

mode-1910er-jahre-sterben-engen-roecke-die-engen-rocken-zeichnung-von-hans-rewald-1886-1944-1945-von-ulk-berlin-de15mw.jpg

A hölgyek szekrényébe tehát kényelmesebb ruhák kerültek.

nappalinyaralosruhak1912forrasdovima_is_devine_ii_flickr.jpg

A képen: nappali nyaralós ruhák 1912-ből. A kép forrása:dovima_is_devine_II.flickr.com

cocoonthebeach1912.jpg

Coco Chanel 1912-ben a tengerparton a maga által tervezett ruhában. A kép forrása: google

Persze ennek a korszaknak is megvoltak a maga szélsőségei, pl. az óriási kalapok, szalagokkal, masnikkal, tollakkal ékesítve.

fashionattehreceslesmodesjuli1910photobyeditionforrasles-modestumblrcomdressfortheracesbymargarine-lacroixphotobyfelix_lesmodesjuly1910.jpg

A kép forrása: lesmodes.tumblr.com. 

Egy-két év múlva ezeket a kis, kecses, könnyű kalapok váltották fel, melyeket még össze is lehetett hajtani és a táskába tenni.

forraszeinerovablogspotcom.jpg

A kép forrása: zeinerova.blogspot.com

Az első világháború idején az öltözködésre általában az anyagtakarékosság és célszerűség volt a jellemző érthető okokból. Sok nő is szolgált a háborúban pl. egészségügyi  vagy irodai alkalmazottként. A civilek körében - talán szolidaritásból - katonai egyenruhákat idéző modellek is divatosak voltak.

forrasiwm_org_uk.jpg

Egyenruhás nők az első világháborúban. A kép forrása:wm.org.uk

Mivel a fronton szolgáló férfiak helyét a munkaerő piacon is a nők vették át, ez felgyorsította a korábban lassan folydogáló emancipációs folyamatokat. A háború végére a szoknyák megrövidültek és már csak bokáig értek.

1918forrasplaisantertumblr_com.jpg

A kép forrása: plaisanter.tumblr.com

Divattörténeti érdekesség, hogy az első világháború alatt, pont a nagy nélkülözések idején, furcsa, költséges divat jelent meg, amely azonban tiszavirág életűnek bizonyult. Ez pedig a rövid, krinolin szerű bő szoknya divatja volt a feltűnni vágyó, gazdag hölgyek körében. Az alábbi karikatúra a "Le Rire Rouge" című újságból való 1916-ból.

12133-le-rire-rouge-1916-n-hprints-com.jpg

A kép forrása: hprints.com

A hölgyek lábukra harisnyát és kényelmes, változatos fazonú cipőket húztak, amelyek különböző textilekből, vagy bőrből készültek. 

1914-19metmuseum.jpg

A kép forrása: The Metropolitan Museum of Art

 

Férfi viseletek:

A férfiak öltözködése nem sokban változott az előző évekhez képest, sem színükben, sem szabásukban. Nappal a megszokott sötét színű zakót, este fekete színű frakkot vettek fel. Keményített gallérú fehér inget, nyakkendőt viseltek.

1915.jpg

 

1912forrassuperpupsays_typepad_com.jpg

 

1910sfashionforrasweebly.jpg

 A kép forrása: Weebly

Nyáron pedig világos, vékonyabb vászonból készült öltönyt hordtak.

0c7b325be251e027aae3a462de1823c5.jpg

 

A különböző stílusú öltönyökhöz és a különböző alkalmakra kalapot, sapkát tettek a fejükre.

 forrasvillagehatshop.jpg

A kép forrása: Village Hat Shop, Pinterest

Lábukra általában sötét színű,barna, fekete cipőket húztak.A gombos bokacipők még mindig divatosnak számítottak.

metmuseum1910s.jpg

Bőr és gyapjúszövet cipő kb.1910-ből. Forrás: The Metropolitan Museum of Art

A divat újabb lendületet az első világháború után vett.

 

Végezetül itt van néhány, a korszakot idéző gyönyörű kosztüm a Downtown Abbey című angol tv sorozatból:

season-3-downton-abbey-32238709-3000-1957.jpg

 sis.jpg

 

 downton-abbey-pic-nick-briggs-937307012.jpg

 Felhasznált irodalom: Képes divattörténet, Corvina kiadó 1977.

  

2 komment

Malomkerék gallér és a merev spanyol divat

2017. augusztus 28. 20:43 - Contrapasso

Divatirányzat a XVI.században

 ausztriaiannaalonsosanchezcoello.JPG

Nézegetve a képet az első benyomása szerintem mindenkinek az, hogy milyen kényelmetlenül öltözött ez a nő. Ebben a szoros, zárt, merev ruházatban sem járni, sem ülni, sem étkezni biztosan nem tudott normálisan. Nézzük meg, miért alakult így a XVI.században a ma spanyol divatnak nevezett irányzat, és mik voltak a jellemzői! (A képen: Juan Pantoja de la Cruz: Ausztriai Anna portréja)

v_karoly_nemet-romai_csaszar_es_spanyol_kiraly.jpg

V.Károly (1500-1558, uralkodott: 1530-1556) német-római császár 1516-tól volt egyúttal Spanyolország királya is. 1526-ban elvette feleségül első unokatestvérét Izabella portugál infánsnőt, akivel birodalmi érdekek miatt házasodott össze. A kapcsolatuk azonban elmélyült és boldog házasságban éltek egészen az uralkodónő 1539-ben bekövetkezett haláláig. A hatodik gyermeke szülésébe belehalt királynét férje oly mélyen gyászolta, hogy élete hátralévő részében csak feketében járt. (A képen: V.Károly német-római császár portréja, részlet)

portrait_of_philip_ii_of_spain_by_sofonisba_anguissola_002b.jpg

A képen: Sofonisba Anguissola: II.Fülöp spanyol király portréja

II.Fülöp (1527-1598, uralkodott, 1556-1598) spanyol király uralkodása idején építtette az Escorialt, amely kolostor együttes ezután a spanyol uralkodók lakhelyéül is szolgált. A király itt szeretett a legjobban lenni, ritkán mozdult ki, az országát főként rendeletekkel kormányozta. Bigottan katolikus hírében állt, és minden haladó, reform törekvést igyekezett elnyomni. Környezetében olyan etikett szabályokat vezetett be, amelyeket később csak spanyol etikett néven illettek és leginkább az érzelemmentes hűvös távolságtartás, szigorúan merev viselkedés jellemzett. A reformáció híveit üldözte, és lelkes támogatója volt a középkori eredetű inkvizíciónak. Az udvari öltözködés az évek során teljesen eltávolodott a köznapi viseletektől. A sötét színű, merev, drága anyagokból, ékkövekkel díszített, magasan záródó, körgalléros ruhák a katolikus ellenreformáció kifejeződései is lettek egyben. II.Fülöp oly sikeres divatdiktátornak bizonyult, hogy hatására széles birodalmában hamar elterjedt az új módi, amelyet igen jól ötvöztek a helyi sajátosságokkal. Pl. sok helyen a viseleteket színesebbé, formáit változatosabbá tették. A francia és az angol nők egyebek közt kivágott ruhákat hordtak és a zárt gallért felváltotta a Stuart gallér, mely drótra erősített legyező alakú csipkegallér volt. A szoknya is szélesedett az idők folyamán, végül „vertugalle” különleges tartószerkezetű szoknya lett belőle. A német nyelvterületeken eleinte csak az ellenreformáció hívei hódoltak az új divatnak, míg Itáliában főleg a spanyol fennhatóságú területeken viselték, pl. a Nápolyi Királyságban, a többi városállamban megmaradtak az itáliai divatnál.

Női viseletek:

A sötét színű (legtöbbször fekete) ruha merev volt, a női test formája teljesen elveszett benne.

juanpantojadelacruhportraitofalady.jpg

A képen: Juan Pantoja de la Cruz: Hölgy portréja

A magasan záródó nyakrészből a fodros gallér kilátszott. Ehhez a gallérhoz felfelé fésült frizurákat viseltek, amelyeket gyöngyökkel, fonatokkal, kis kalapokkal díszítettek.

alonzosanchezcoello1.jpg

A képen: Alonso Sánchez Coello: Izabella Klára Eugénia infánsnő portréja, részlet.

A ruha ujja szűk volt, de általában vállban kitömött hengerforma dísszel, illetve hosszan csüngő álujjal egészült ki, kézelőjén csipke díszítéssel.

juanpantojadelacruzvaloiselisabethdetail.jpg

A képen: Juan Pantoja de la Cruz: Valois Erzsébet portréja, részlet.

juanpantojadelacruzausztriaimargitiiifulopneje1605.jpg

A képen: Juan Pantoja de la Cruz: Habsburg Margit portréja, részlet

A szintén merev, hosszított ruhaderékra arannyal, gyönggyel, drágakövekkel díszített csípőtől kúp alakban bővülő szoknya került. A sokszor középen nyitott szoknyarészből kilátszott a szintén hímzett alsószoknya, melyet szintén kúpos, kemény vászon alsószoknya tartott ki.

eugeniainfansnojpantojadelacruz.jpg

A képen: Juan Pantoja de la Cruz: Eugénia infánsnő portréja

alonsosanchezcoelloausztriaianna.jpg

A képen: Alonso Sánchez Coello: Habsburg Anna portréja

Férfiak viselete:

A férfiak kackiás bajuszt és szakállt hordtak, fejükre keményített kalapot vagy magas barettet tettek.

felipeiii-juanpantojadelacruz.jpg

Juan Pantoja de la Cruz: III.Fülöp spanyol király portréja

Ruhájuk szintén magasan záródó volt. Kis zekét hordtak, melyet kipárnáztak.A gallérral harmonizált a ruhaujj, vagy az ing díszítése, amely általában csipkéből készült. Kis rövid, tömött nadrágot viseltek. A zekére rövid, bő vállgallért terítettek, melyet általában nyitva viseltek.  Finom anyagú cipő, kesztyű, valamint vékony, hegyes tőr egészítette ki ezt a ránc nélküli, sok helyen drótokkal merevített öltözéket. (A ruhatömésekről bővebben itt olvashatsz: Ágyékpárna, libamell és farpárna )

01-retrato_del_mercader_y_banquero_simon_ruiz_hacia_1595_s.jpg

A képen: Juan Pantoja de la Cruz: Simón Ruíz kereskedő és bankár portréja

uan_pantoja_de_la_cruz_portrait_of_pedro_franqueza_y_esteve.jpg

A képen: Juan Pantoja de la Cruz: Pedro Franqueza y Esteve portréja 

A szigorú, merev és zárt viseletek elengedhetetlen tartozéka volt a magasan záródó nyakrészből kilátszó kis fodros gallér. Ez az idők folyamán oly mértékben terebélyesedett, hogy méltán kapta a „malomkerék” elnevezést. A nagyobb gallérokat drótvázzal kellett merevíteni a megfelelő tartás érdekében. Viselték nők, férfiak és gyermekek egyaránt.

portrait_de_do_a_ana_de_velasco_y_gironduchesse_de_bragance.jpeg

A képen: Juan Pantoja de la Cruz: Dona Ana de Velasco et Girón portréja, részlet.

margheritagonzagaduchessoflorrainebyfranspourbustheyounger.jpg

A képen: ifj. Frans Pourbus: Margerita Gonzaga hercegnő portréja, részlet

studio_of_frans_pourbus_ii_vincenzo_gonzaga_duke_of_mantua.jpg

A képen: ifj.Frans Pourbus: Vincenzo Gonzaga, Mantova hercegének portréja

bartolomegonzalezyserranothechildrenofphilipiiiofspain.jpg

A képen: Bartolomé Gonzalez y Serrano: III.Fülöp spanyol király gyermekei

Végezetül nézzünk meg néhány fantasztikus ruharekonstrukciót:

19477769_1940530002850136_6111035368844500101_o.jpg

A képen balra: Juan Pantoja de la Cruz: Izabella Klára Eugénia infánsnő portréja, jobbra: Angela Mombers ruha rekonstrukciója. A kép forrása: Walking Through History with Jasper and Angela, facebook.

forraskostymcz.jpg

 A kép forrása: kostym.cz

forrasetsycom1560-80.jpg

 A kép forrása: etsy.com 

Felhasznált irodalom: Képes divattörténet, Corvina kiadó 1977.

1 komment

A vikingek viselt dolgai

2017. augusztus 21. 15:13 - Contrapasso

66a75028369b863c8b705d336343ee97.jpg

A vikingek rabló hadjáratairól, kereskedelmi tevékenységéről, vallási szokásaikról, őseik tiszteletéről, az ellenséggel való kegyetlenkedéseikről vagy esetleg a szoros családi kapcsolataikról biztosan sokan hallottatok már. Különösen most, hogy egyfajta reneszánszát is élik az életüket, kalandjaikat megelevenítő kultuszfilmek. (A fenti kép forrása: Elisabeth Edwards, Pinterest)

A viking társadalmak a Kr.u. VIII.-XII.században élték fénykorukat. Ezek a skandináv népcsoportok ekkor vezették a legtöbb rabló hadjáratot, indultak el új kereskedelmi utakat felfedezni és vetődtek el a hazájuktól legtávolabbi vidékekre, még Észak-Amerikába és Bizáncba is. Szokás még őket varégoknak, normannoknak, ruszoknak is nevezni.

Nézzük meg, hogyan is öltözködtek, mi jellemezte leginkább viseleteiket. A ruházkodásukra a feltárt régészeti leletek, fennmaradt korabeli képi ábrázolások (pl. a bayeux-i falikárpit és az osebergi hajón talált kárpit) alapján lehet következtetni.A harci ruházatukra itt most nem térek ki, azt majd egy külön cikkben olvashatjátok.

flotte_normandebayeux-ikarpitrol.jpg

A képen: A Bayeux-i kárpit részlete, viking (normann) hajósok.

Bárhol is éltek, vagy telepedtek le, a társadalmuk alapvetően három rétegre oszlott: rabszolgákra (thrallok), szabadokra (karlok) és az előkelőkre (jarlok). Ruházatuk a társadalomban elfoglalt helyük szerint alakult.

Öltözékek:

A rabszolgák öltözéke lehetett a legszegényesebb. (Róluk tudunk a legkevesebbet, mivel a feltárt sírok főleg előkelők temetkezési helyei.) Azonban feltehető, hogy a nők, csak egy bővebb szabású, hosszú, kényelmes tunikát viseltek csupán, a férfiak pedig egy nadrágot, esetleg egy durvább szövésű rövid tunikát, melyet hűvösebb időben köpennyel egészítettek ki. Cipőjük sem biztos, hogy volt.

A földműves, kézműves réteg ruházata már nem sokban különbözött a nemesekétől, leginkább a felhasznált anyag minőségében, díszítettségében volt más. Bővebb szabású, réteges ruházatuk megóvta őket a hidegtől. Az előkelők drága anyagokból készült, ruházatot hordtak, melyet hímzésekkel, ékszerekkel gazdagon díszítettek. A legfontosabb szempont azonban a kényelem és a melegség volt.

Lábukra a nők is és a férfiak is bőrből készült, esetleg szőrmével bélelt cipőt, vagy rövid szárú csizmát húztak.

borcipoazoseberghajorol.jpg

A képen: bőr bokacipő az Osebergi hajóról,IX.század.

A férfiak hosszú nadrágot viseltek, de ismerték a térdnadrágot is.

skjoldehamtromsomuseumendof11thc.jpg

A képen: a Skjoldehamn-i nadrág a XI.század végéről. Forrás: Skjoldehamn Tromsö Museum

Lábszárukra gyakran tekertek vászonból készült lábszárvédőt. A keleti hódítások során megismert bő szabású nadrágot is felvették.

img_2646.JPG

A kép forrása: svenshaithabureise.blogspot.com

A nadrághoz térdig, vagy combközépig érő tunikát vettek fel, melyet övvel fogtak össze. Az előkelők tunikáit csuklónál, nyak résznél gazdagon díszítették hímzésekkel.

skjoldehamnitunika.jpg

skjoldehamnitunikareszlete.jpg

A képeken a Skjoldehamni leletek a XI.század végéről. Forrás: Skjoldehamn Tromsö Museum

forrassagy_vikingove_cz.jpg

A képen egy ruharekonstrukció. A kép forrása: sagy.vikingove.cz

Hideg időben a tunika fölé egy felső is került, majd arra sűrű szövésű, vállnál fibulával összefogott köpenyt terítettek. Ismerték a madártollakkal, pehellyel tömött kabátszerűséget is, ami talán a mai pufidzsekik őse lehetett, de szőrmés állatbőröket is kapcsoltak a vállukra.

hedebycoatsforrasarejorgenssonpiinterest.jpgA képen: a Hedebi (Haithabu) lelet alapján rekonstruált kabát. Forrás: Are Jorgensson, Pinterest

A férfiak hajviselete igen változatos volt. Akár természetesen hosszúra növesztett, fonatokkal összefogott, vagy borotvált is lehetett. Szívesen viseltek szakállt.

Fejüket szőrmés kucsma vagy bélelt kapucni, kezüket kesztyű védte a hideg ellen.

forrasppvkme.jpg

A kép forrása:ppvk.me

A nők a hosszú tunika fölött egy vállpántos, kötényszerű felsőruházatot viseltek, melyet a vállnál fibulák tartottak meg, derekuknál öv fogta össze.

9ea123d37ee79abf733a7e3fbdfd2172.jpg

f75039fc043e86723e7689e50e9dff57.jpg

A képek forrása:Pinterest

Az előkelő nők, mivel fizikai munkát nem végeztek, így akár testhez állóbb alsóruhát is hordhattak, melyhez a finom anyagból készített felsőruházat tartozott, amelyet színes hímzésekkel, szövött mintás ruhaszegélyekkel, selyemszalagokkal díszítettek és arany, ezüst fibulák tartottak össze.

forrasfbcom.jpg

A kép forrása: Pinterest

A hideg időben őket is csuklyás köpeny, vagy – mint a férfiakat - madártollakkal, pehellyel töltött kapucnis tunika, szőrmék, szőrmés sapka és kesztyű óvta az időjárás viszontagságaitól.

forrasvikingmuseumiceland.jpg

A képen: kesztyű. Forrás: Viking Museum Iceland

forrassigridvinje-christensenpinterest.jpg

A képen egy ruharekonstrukció, Katja Saveljeva munkája. forrás:Elise Kingstone, Pinterest

forrascoriedingerpinterest.jpg

A kép forrása:Cody Edinger,Pinterest

A nők hosszú hajukat fonatokba rendezték, homlokpántokkal fogták össze, de a munkát végző nők fejkendőt, az előkelők fátylakat is felvettek.

Kiegészítők:

Arany, ezüst veretes övek, nyakláncok, brossok, fibulák, karkötők, fülbevalók, üvegből, ásványból, esetleg borostyánból készült gyöngyök egészítették ki a jarlok öltözetét. Az övükre kötött kis zacskókban ott lapultak amulettjeik, szentjeik jelképei.

brossnationalmuseumofireland.jpg

A képen: viking fibula, British Museum

 vikingshipmuseumoslo.jpg

A képen: IX.századi lelet Hoenből, Norvégiából. Viking Hajómúzeum, Oslo

Textilek:

A vikingek gyapjú, len anyagokat használtak, de az előkelők selyemből készült ruházatot is viseltek. Ismerték a textilfestést, barna, bíbor, sárgászöld, kék, vörös színeket szívesen használtak.

A sűrű szövéssel előállított vastagabb anyagok különösen melegek voltak. A régészeti leletek között fellelhetők igen bonyolult szövési mintájú anyagtöredékek is, sőt kockás mintás textilmaradványokat is találtak.

textilmaradvanyazoseberghajorolkulturhistoriskmuseum.jpg

textilmaradvanyazoseberghajorol.jpg

Textilmaradvány leletek az Osebergi hajóról, IX.század.

Végül egy érdekesség. A vikingek – eltérően európai kortársaiktól – igen ápolt és tisztaságszeretők voltak. Rendszeresen mosakodtak, ruházatukat cserélték. A régészeti leletek között ugyanis számtalan fésűt, csipeszt, fogvájót és egyéb tisztálkodási eszközt találtak, amelyek mind erre utalnak. 

orkneymuseum.jpg

A képen, viking fésű, Orkney Museum.

Felhasznált irodalom: Johannes Bronsted: A vikingek. Corvina kiadó; Molnár Orsolya Anna: Viking szokások, kultúra és életmód. (Előadás anyag, Schola Artis Gladii et Armorum); Milyen ruhákat hordtak a vikingek (Múlt-kor magazin 2015.05.08.szám)

3 komment

Amikor a rossz tánctudásért kegyvesztettség járt

2017. augusztus 13. 17:43 - Contrapasso

A barokk báli táncokról röviden

 marie-antoinette-wedding-dance.jpg

Bizonyára sokunknak vannak filmes emlékei, amelyekben grandiózus bálok elevenednek meg XIV.Lajos, XV.Lajos, vagy esetleg XVI.Lajos idejéből. Pompa és csillogás, dúsan terített asztalok, színi előadások, több napig tartó mulatozás és táncoló párok jutnak eszünkbe. De mit is táncoltak a bálozók? Ennek jártam utána egy kicsit részletesebben. (A fenti képen részlet a Marie Antoinette c.Sofia Coppola által 2006-ban rendezett filmből.)

A francia udvarban tartott nagyszabású bálokról több feljegyzés is maradt ránk, többek között Jean-Philip Rameau-tól (1683-1764), a híres zeneszerzőtől is.

946115_1012592295478453_3003675093387584333_n.jpg

A barokk táncok között voltak egyszerűbben elsajátíthatók és voltak igen technikás, nehéz táncok is, melyek nagy felkészültséget igényeltek a táncostól. Ezek előre megkomponált művek voltak, nem a táncparketten találták ki az adott pillanatban, hogy hogyan is ropják. A táncokat a koreográfusok papírra vetették akként, hogy abból kiderüljön az előadók száma, neme, a térkoreográfia, a lépések fajtája és a zenei anyag is. A tánctanár feladata volt ezután, hogy segítsen mindezt elsajátítani.

0006.gif

(A képen: Guillaume Pécour: La Bourrée d'Achille című koreográfiájának egy lapja. ( A táncírásról bővebben a Mik ezek a titkos jelek a papíron? című cikkben olvashatsz. )

Az udvari bálok nemcsak a szórakozás színterei voltak, hanem az arisztokrácia számára a diplomáciai, politikai, gazdasági információk cseréjének a helyszínei is. Emiatt igen fontos volt minden meghívott számára a részvétel. A mulatságokat leginkább a Versailles-i kastély Mars termében és a méltán híres Tükör teremben tartották.

versaillestukorterem.jpg

(A képen: Versailles, Tükör terem. A kép forrása: google)

Mivel a király, legyen szó akár XIV.Lajosról - aki 22 éven át minden nap gyakorolta ezt a művészeti ágat - vagy XV.Lajosról – remek táncos volt, a vele együtt bálozóknak felkészült, gyakorlott táncosoknak kellett lenniük, különben könnyen kegyvesztettek, vagy legalábbis nevetség tárgyai lehettek. A mérce igen magas volt, illett tehát minimum 10-12 táncot alaposan ismernie minden résztvevőnek.

Louis de Rouvroy, Saint-Simon hercege (1675-1755) emlékirataiban feljegyzett egy esetet, amikor egy elhibázott tánclépés az udvaronc kegyvesztettségéhez vezetett: „…Montbron fia….szintén a társaságban volt. Megkérdezték, hogy jól táncol-e és ő olyan magabiztossággal válaszolt, amely alapján mindenki azt remélte, hogy az ellenkezője igaz. Mindenki kielégíttetett. Az első bóktól kezdve összezavarodott és eltévesztette a lépést. Megpróbálta elterelni a figyelmet a hibáról mesterkélt viselkedéssel és karjainak magasra emelésével, de ez még képtelenebbé tette őt és nevetés-orkánt váltott ki, amely a király – aki maga is csak nagy nehezen tudta megtartóztatni magát a nevetéstől – jelenlétének kijáró respektus ellenére végül szabályos kiabálássá fajult. Másnap ahelyett, hogy elhagyta volna az udvart, vagy tartotta volna a száját, mentegette magát mondván, hogy a király jelenléte hozta zavarba és csodát ígért a következő bálra. … Ahogy táncolni kezdett a második bálon, a közelben lévők felálltak, a távolabbiak felkapaszkodtak ahová csak tudtak, hogy jobban lássanak, és a kacagás hangjaihoz tapsolás is vegyült. Mindenki, még maga a Király is szívből nevetett, többen közülünk eléggé hangosan, annyira, amennyire nem hinném, hogy bárki is viselkedett volna addig. Montbron utána azonnal eltűnt és nem mutatkozott hosszú ideig.”

modeparisiennexvlouis.jpg

A képen: a Mode Parisienne egy lapja 1763-ból.

A táncok sorrendjét szigorú ceremónia határozta meg. A bált mindig branle táncolásával kezdték. (Már a reneszánsz időkből is jegyeztek fel ugyanilyen nevű táncokat, azonban ezek a branle-ok nem azonosak a reneszánsz idején táncoltakkal. Teljesen mások a tánclépéseik és a zenei anyag is, gyakorlatilag csak a nevük ugyanaz.)

litografia_francese_tardoismeretlenszerzokepe.jpg

A branle-t a páros táncok sora követte. Elsőként a király táncolt a királynéval, vagy annak távollétében a legmagasabb rangú hölggyel. Őket követték rangsorban a királyi család tagjai, majd a hercegek, hercegnők, stb. A király kivételével mindenki kétszer táncolt. A király tánca után a partnere a rangban következő úrral lejtett, aki általában a király legidősebb fia volt. Majd ő táncolt a feleségével, vagy a rangban hozzá legközelebb álló hölggyel és így tovább. A páros táncok sorát a courante nyitotta. 

Szívesen táncoltak bálokon szvitbe összefűzött páros táncokból álló tánccsokrot is. Ezért kialakult a szvit négy kötelező eleme, melyeket mindig egymás után és ilyen sorrendben táncoltak. Ezek az allemande– courante- sarabande- gigue kötelező négyese volt. Az allemande egy gyors tempójú lendületes tánc volt, ami hasonlóan a branle-hoz, csak nevében emlékeztet a reneszánsz allemande-ra. A sarabande mindközül a leglassúbb tempójú tánc, ami miatt az előadótól igen nagy koncentrálást kívánt. A sort a gyors gigue zárta. Később, a courante-t felváltotta a jóval könnyebb menüett. (Nekem ez az egyik kedvencem.)

A páros táncokat a vidám, könnyen megtanulható contredanse-ok követték, melyek kiváló lehetőséget adtak arra, hogy többen is tudjanak egyszerre táncolni, ne csak egy-egy pár. (A contredanse az angol country dance francia megfelelője, sokszor a zene is ugyanaz, csak a lépések a francia barokk táncok lépései, leggyakrabban Pas de bourrée, Pas de menuet és gavotte. )

36423ecf23acfc2ca0c448700ab89fed.jpg

Természetesen a táncok sora ezzel nem ért véget. A zenekar még játszhatott gavotte-ot, bourrée-t, rigaudon-t,  is, amelyre a bálozók a már jól begyakorolt lépésekkel és mozdulatokkal járták egészen pirkadatig, vagy akár másnap estig is.

f0096508_19292371.png

A képen: A Napkirály lába un. plié tartásban. A király táncol" című,Gérard Corbiau által 2000-ben rendezett filmből.

Felhasznált irodalom: Kovács Gábor: Barokk táncok, Garabonciás Alapítvány, 1999.

2 komment