Contrapasso

Divat- tánc- és zenetörténet

Divat a gépek és a népek forradalma idején

2018. március 27. 13:20 - Contrapasso

Az európai divat 1840 és 1849 között

1847lesmodesparisiennesfrance.jpg

Az 1840-es években a divat ismét a régmúltból merített ihletet. Amíg az 1825-30-as évekre jellemző biedermeier korszak a XVI.század eleji reneszánsz formákat idézte, pl. az Itáliában akkor igen divatos nagy puffos ujjakat, addig ez az évtized már inkább a barokk stílusjegyek újragondolásáról szólt. Megint divatosak lettek a női öltözködésben a V alakú nyakkivágások és derékmegoldások, melyek a korszak nőideáljának képét voltak hivatottak erősíteni, azaz a légiesen karcsú, erényes, család  centrikus, finom lelkű nő portréját, aki nem foglalkozik politikával, vagy a gazdaság ügyeivel, ezeket meghagyja családja férfi tagjainak. Ugyanakkor a férfiak öltözködésében az elegancia, a kifinomultság köszönt vissza a barokkos túlzások mellőzésével. (Hogy hogyan öltözködtek a biedermeier korszakában, itt elolvashatod.)

Magyarországon sajátos kettősség volt jellemző az öltözködésben, hiszen a nemzeti identitáskeresés -mint Európa más országaiban is – nálunk is divatba hozta a nemzeti jellegzetességeket mutató öltözeteket. Az un. nyugati divat mellett a divatlapok magyaros ruhákat is bemutattak, sőt viselésüket szorgalmazták, lehetőleg honi anyagból készítve. A magyaros ruhák viselése egyúttal a nemzeti összetartozás üzenetével is bírtak. (Erről részletesebben lejjebb olvashatsz.)

barabas-batthyany.jpg

Barabás Miklós: gróf Batthyány Lajos

Természetesen erre az korszakra is elmondhatjuk, hogy a ruházat függött viselője társadalmi rangjától, a napszaktól, az évszaktól és az alkalomtól is. Nézzük meg, hogyan is alakult tehát a divat ebben az izgalmas időszakban:

Női viseletek:

A len alsóinghez térdig érő bő bugyogó tartozott, harisnyával.

1840-50.jpg

 

 

silk_stockings1846frenchmet.jpg

1840smet.jpg

 The Metropolitan Museum of Art

 

Az alsóingre jött a fűző, amit igyekeztek jó szorosra húzni, a karcsú derék elérése érdekében.

1840scorsetmet.jpg

 The Metropolitan Museum of Art

 

A fűzőhöz egy sokszor lószőrrel merevített alsószoknyát vettek fel, a szoknya szebb tartása érdekében. (Az abroncsos krinolinos szoknya majd csak a következő évtizedben jön divatba, amiről itt olvashatsz. )

8436daa2476f6c3a003e22b365abd73b.jpg

 

 

Erre a vastag alsószoknyára egy fehér alsószoknya került.

alsoruha1838-42forrasksum.jpg

 Kent State University Museum

 

Lábukra lapos sarkú bőr vagy textil cipőt húztak.

pamut-selyem1845-60metmuseum.jpg

The Metropolitan Museum of Art

 

1849forrasoldrags_tublr_com.jpg

 

 

A felsőruha lehetett egyszínű, vagy mintás is. Az ék alakú dekoltázs és derékrész optikailag nyújtotta az alakot. A ruha ujja lehetett rövid vagy hosszú, egyenes vagy picit puffos is. A szoknyarészt díszíthették kisebb fodrok, rátétek.

6a01156f47abbe970c0120a876244b970b.jpg

 

1848asdelutaniruha.jpg

Délutáni ruha 1848-ból.

 

 1845.jpg

Divat 1845-ben.

 

1846-os.jpg

Divat 1846-ban.

 

Hűvösebb időben meleg, vállkendőt terítettek magukra, vagy kis derékig érő kabátkát vettek fel.

2048211-sweden_masolata.jpg

 

A nők hajukat középen elválasztva, hátul kis kontyba fogva viselték, vagy barokkos csigákba göndörítették.

 2e224cbb887a5912843c73df162ff905.jpg

 f785d297fb39a21f7d559fcd73a58a49.jpg

 tumblr_o1tb6vwtmd1t1o5dqo1_400.jpg

Christina Robertson:Maria Nikolaevna nagyhercegnő képmása. 1841. Részlet.

 

franzeyblladyportrait1849_masolata.jpg

Franz Eybl: Hölgy portréja, 1849. Részlet

 

Az otthonukból kilépve masnival rögzíthető kalapot kötöttek. A legdivatosabb az ernyős, vagy másképpen bárka kalap volt:

1849met.jpg

Ernyős kalap 1849-ből.  The Metropolitan Museum of Art

 

A ruházat kiegészítői voltak a napernyő, a kis táska, a kesztyű. Színházba látcsővel érkeztek, hogy messzebbről is jól láthassák az előadás fontosabb jeleneteit.

franciakezitaska1830-50museumoffineartsinboston.jpg

 The Metropolitan Museum of Art

 

tejfeherrozshimzeses1840-esevekforrasetsy_com.jpg

Virágos hímzéses finom bőr kesztyű.  etsy.com

 

A legyező különösen fontos kelléke volt a ruházatnak. Nemcsak melegben volt hasznos, a titkos kommunikáció eszközeként különböző rejtett üzeneteket is lehetett vele közölni. Pl. ha a jobb kezében tartott legyezőt a szívére helyezte a hölgy, azt üzente: Szeretlek! Vagy ha a félig zárt legyezővel a jobb fülét érintette, az üzenet az volt, hogy figyelnek mások, vigyázz!

1840smetmuseum.jpg

The Metropolitan Museum of Art

 

Estélyekre, bálokra selyem, brokát anyagú elegáns ruha illett.

selyemestelyi1842.jpg

Selyem estélyi ruha 1842-ből.

 

A nők ékszerként szerettek gyűrűket, karkötőket, brossokat, nyakláncokat viselni.

kb_1840forrassotheby_com.jpg

Arany fülbevalók smaragd és gyémánt kövekkel.  Shoteby's 

 

1840-45-oskarkotokminiaturportrekkalforrasjeannepompadour_tublr_com.jpg

Gyöngyös karkötő miniatúrákkal.  jeannepompadour.tumblr.com

 

 

Férfi viseletek:

A bő szabású ing és alsónadrág felvétele után zoknit húztak.

kim_strauspinterest.jpg

Kim Straus, Pinterest

 

stockings_date_1840_59_culture_american_medium_cotton.jpg

Pamut harisnya.

 

1830-40smet.jpg

Férfi alsónadrág 1830-40. The Metropolitan Museum of Art

 

Az egyenes szárú hosszú pantalló lehetett egyszínű és akár kockás is. Az ingre a nadrágtól és kabáttól elütő színű mintás vagy egyszínű mellényt vettek fel, majd következett a díszes csokorba megkötött nyakkendő és a kabát. Ez utóbbi lehetett térdig érő, vagy frakk szabású is. Nagyon divatosnak számított, ha a világos színű nadrághoz sötétkék, barna, vagy sötétszürke kabátot viseltek.

1835-45sforraspowerhousemuseum.jpg

1835-45-ös modell.  Powerhouse Museum 

 

1840skabatnasjonalmuseetforkunstarketekturogdesignnorvegia.jpg

 Nasjonalmuseet forKunst Arketektur  og Design

 

1845sforrascollections_lacma_org.jpg

1845-ös modell.LACMA 

 

Lábukra puha bőr lapos sarkú cipőt húztak.

1840seurpeanafashion.jpg

 Europeana Fashion

 

1840smetmuseum_1.jpg

The Metropolitan Museum of Art

Rövid hajukhoz bajuszt és szakállt is növeszthettek. 

Az öltözetet a cilinder és a sétabot tette teljessé. Mellényzsebükbe óra került. Viseltek pecsét és köves gyűrűt is.

b474d65d2b55b5927cd758a67fc17b27.jpg

 

 

Estélyekre, bálokra, fekete frakkot öltöttek.

dd4c9b692e51770bf2b4490d3d1b3c2b.jpg

blacktieguide.com

 

Külön kell említenem a magyaros stílusú ruhákat. Ezek a viseletek eleinte kizárólag ünnepi alkalmakra készültek, sújtásokkal, zsinórozásokkal, hímzésekkel, csatokkal, prémekkel díszítve, selyembrokátból, selyemből, taftból. Az  udvari magyaros díszruha, melyet később díszmagyarnak neveztek el, a férfiaknál tollas süvegből, zsinóros, sújtásos, prémmel díszített mentéből, atillából, szűk nadrágból, bokacipőből vagy sarkantyús csizmából állt. Az öltözet elengedhetetlen kiegészítője volt a szablya.

800px-oeconomo_portrait_of_janos_bornemisza_1846.jpg

Aristide Oeconomo:Bornemisza János portréja 1846.

 

Az előkelő hölgyek jeles alkalmakkor pártát, vagy főkötőt, fűzött ruhaderekukhoz buggyos ujjú inget, földig érő szoknyájukon díszes kötényt viseltek, lábukra szalagokkal rögzített lapos talpú selyem, brokát, vagy puha bőrből készült cipőt húztak.

barabasmikloskarolyigyorgynezichykarolina1846.jpg

Barabás Miklós: Károlyi Györgyné szül: Zichy Karolina 1846-ban.

A hétköznapi öltözködésben a nyugatias szabású viseletek mellett a díszmagyar leegyszerűsített, kevésbé díszes formái is igen divatosak voltak. A férfiak sötét színű, általában gyapjúból készült, atillából, nadrágból és esetenként rövid, zsinóros mellényből álló ruházatot hordtak. A nők egyszerűbb anyagokból varrt, fátyol és kötény nélküli zsinóros ruhákat viseltek. 

 

Charlotte Brontë híres regényét 2011-ben Cary Fukunaga dolgozta fel. A főbb szerepekben Mia Wasikowska, Michael Fassbender, Judi Dench láthatók. A  kosztümök igényesen és korhűen idézik meg az 1840-es évek divatját. Tervezte Michael O'Connor.

janeeyre2011-plaiddress.jpg

janeeyre2011-rochjanewalk.jpg

749b95858028bfff0208d8f1e4f0cb9b.png

jane-eyre.jpg

judi_dench_as_miss_matty_jenkins_cranford.jpg

image_1.jpg

cast_montage_jane_eyre_es.PNG

 Kapcsolódó témák, amelyek még érdekelhetnek: Ha arra vagy kíváncsi, hogyan öltözködtek az 1800-1820-as években, azaz Jane Austen korában, itt olvashatsz róla. Ha a krinolinos  ruhák túlzásairól szeretnél olvasni, itt találod.A következő évtized, azaz az 1850-es évek divatjáról itt olvashatsz. Ha pedig még szeretnél keresgélni a cikkek között, ebben a tartalomjegyzékben teheted meg.

Felhasznált irodalom: Képes Divattörténet, Corvina Kiadó,1977. 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://contrapasso2.blog.hu/api/trackback/id/tr113782148

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása