Az 1840-es években a divat ismét a régmúltból merített ihletet. Amíg az 1825-30-as évekre jellemző biedermeier korszak a XVI.század eleji reneszánsz formákat idézte, pl. az Itáliában akkor igen divatos nagy puffos ujjakat, addig ez az évtized már inkább a barokk stílusjegyek újragondolásáról szólt. Megint divatosak lettek a női öltözködésben a V alakú nyakkivágások és derékmegoldások, melyek a korszak nőideáljának képét voltak hivatottak erősíteni, azaz a légiesen karcsú, erényes, család centrikus, finom lelkű nő portréját, aki nem foglalkozik politikával, vagy a gazdaság ügyeivel, ezeket meghagyja családja férfi tagjainak. Ugyanakkor a férfiak öltözködésében az elegancia, a kifinomultság köszönt vissza a barokkos túlzások mellőzésével. (Hogy hogyan öltözködtek a biedermeier korszakában, itt elolvashatod.)
Magyarországon sajátos kettősség volt jellemző az öltözködésben, hiszen a nemzeti identitáskeresés -mint Európa más országaiban is – nálunk is divatba hozta a nemzeti jellegzetességeket mutató öltözeteket. Az un. nyugati divat mellett a divatlapok magyaros ruhákat is bemutattak, sőt viselésüket szorgalmazták, lehetőleg honi anyagból készítve. A magyaros ruhák viselése egyúttal a nemzeti összetartozás üzenetével is bírtak. (Erről részletesebben lejjebb olvashatsz.)
Barabás Miklós: gróf Batthyány Lajos
Természetesen erre az korszakra is elmondhatjuk, hogy a ruházat függött viselője társadalmi rangjától, a napszaktól, az évszaktól és az alkalomtól is. Nézzük meg, hogyan is alakult tehát a divat ebben az izgalmas időszakban:
Női viseletek:
A len alsóinghez térdig érő bő bugyogó tartozott, harisnyával.
The Metropolitan Museum of Art
Az alsóingre jött a fűző, amit igyekeztek jó szorosra húzni, a karcsú derék elérése érdekében.
The Metropolitan Museum of Art
A fűzőhöz egy sokszor lószőrrel merevített alsószoknyát vettek fel, a szoknya szebb tartása érdekében. (Az abroncsos krinolinos szoknya majd csak a következő évtizedben jön divatba, amiről itt olvashatsz. )
Erre a vastag alsószoknyára egy fehér alsószoknya került.
Kent State University Museum
Lábukra lapos sarkú bőr vagy textil cipőt húztak.
The Metropolitan Museum of Art
A felsőruha lehetett egyszínű, vagy mintás is. Az ék alakú dekoltázs és derékrész optikailag nyújtotta az alakot. A ruha ujja lehetett rövid vagy hosszú, egyenes vagy picit puffos is. A szoknyarészt díszíthették kisebb fodrok, rátétek.
Délutáni ruha 1848-ból.
Divat 1845-ben.
Divat 1846-ban.
Hűvösebb időben meleg, vállkendőt terítettek magukra, vagy kis derékig érő kabátkát vettek fel.
A nők hajukat középen elválasztva, hátul kis kontyba fogva viselték, vagy barokkos csigákba göndörítették.
Christina Robertson:Maria Nikolaevna nagyhercegnő képmása. 1841. Részlet.
Franz Eybl: Hölgy portréja, 1849. Részlet
Az otthonukból kilépve masnival rögzíthető kalapot kötöttek. A legdivatosabb az ernyős, vagy másképpen bárka kalap volt:
Ernyős kalap 1849-ből. The Metropolitan Museum of Art
A ruházat kiegészítői voltak a napernyő, a kis táska, a kesztyű. Színházba látcsővel érkeztek, hogy messzebbről is jól láthassák az előadás fontosabb jeleneteit.
The Metropolitan Museum of Art
Virágos hímzéses finom bőr kesztyű. etsy.com
A legyező különösen fontos kelléke volt a ruházatnak. Nemcsak melegben volt hasznos, a titkos kommunikáció eszközeként különböző rejtett üzeneteket is lehetett vele közölni. Pl. ha a jobb kezében tartott legyezőt a szívére helyezte a hölgy, azt üzente: Szeretlek! Vagy ha a félig zárt legyezővel a jobb fülét érintette, az üzenet az volt, hogy figyelnek mások, vigyázz!
The Metropolitan Museum of Art
Estélyekre, bálokra selyem, brokát anyagú elegáns ruha illett.
Selyem estélyi ruha 1842-ből.
A nők ékszerként szerettek gyűrűket, karkötőket, brossokat, nyakláncokat viselni.
Arany fülbevalók smaragd és gyémánt kövekkel. Shoteby's
Gyöngyös karkötő miniatúrákkal. jeannepompadour.tumblr.com
Férfi viseletek:
A bő szabású ing és alsónadrág felvétele után zoknit húztak.
Kim Straus, Pinterest
Pamut harisnya.
Férfi alsónadrág 1830-40. The Metropolitan Museum of Art
Az egyenes szárú hosszú pantalló lehetett egyszínű és akár kockás is. Az ingre a nadrágtól és kabáttól elütő színű mintás vagy egyszínű mellényt vettek fel, majd következett a díszes csokorba megkötött nyakkendő és a kabát. Ez utóbbi lehetett térdig érő, vagy frakk szabású is. Nagyon divatosnak számított, ha a világos színű nadrághoz sötétkék, barna, vagy sötétszürke kabátot viseltek.
1835-45-ös modell. Powerhouse Museum
Nasjonalmuseet forKunst Arketektur og Design
1845-ös modell.LACMA
Lábukra puha bőr lapos sarkú cipőt húztak.
Europeana Fashion
The Metropolitan Museum of Art
Rövid hajukhoz bajuszt és szakállt is növeszthettek.
Az öltözetet a cilinder és a sétabot tette teljessé. Mellényzsebükbe óra került. Viseltek pecsét és köves gyűrűt is.
Estélyekre, bálokra, fekete frakkot öltöttek.
blacktieguide.com
Külön kell említenem a magyaros stílusú ruhákat. Ezek a viseletek eleinte kizárólag ünnepi alkalmakra készültek, sújtásokkal, zsinórozásokkal, hímzésekkel, csatokkal, prémekkel díszítve, selyembrokátból, selyemből, taftból. Az udvari magyaros díszruha, melyet később díszmagyarnak neveztek el, a férfiaknál tollas süvegből, zsinóros, sújtásos, prémmel díszített mentéből, atillából, szűk nadrágból, bokacipőből vagy sarkantyús csizmából állt. Az öltözet elengedhetetlen kiegészítője volt a szablya.
Aristide Oeconomo:Bornemisza János portréja 1846.
Az előkelő hölgyek jeles alkalmakkor pártát, vagy főkötőt, fűzött ruhaderekukhoz buggyos ujjú inget, földig érő szoknyájukon díszes kötényt viseltek, lábukra szalagokkal rögzített lapos talpú selyem, brokát, vagy puha bőrből készült cipőt húztak.
Barabás Miklós: Károlyi Györgyné szül: Zichy Karolina 1846-ban.
A hétköznapi öltözködésben a nyugatias szabású viseletek mellett a díszmagyar leegyszerűsített, kevésbé díszes formái is igen divatosak voltak. A férfiak sötét színű, általában gyapjúból készült, atillából, nadrágból és esetenként rövid, zsinóros mellényből álló ruházatot hordtak. A nők egyszerűbb anyagokból varrt, fátyol és kötény nélküli zsinóros ruhákat viseltek.
Charlotte Brontë híres regényét 2011-ben Cary Fukunaga dolgozta fel. A főbb szerepekben Mia Wasikowska, Michael Fassbender, Judi Dench láthatók. A kosztümök igényesen és korhűen idézik meg az 1840-es évek divatját. Tervezte Michael O'Connor.
Kapcsolódó témák, amelyek még érdekelhetnek: Ha arra vagy kíváncsi, hogyan öltözködtek az 1800-1820-as években, azaz Jane Austen korában, itt olvashatsz róla. Ha a krinolinos ruhák túlzásairól szeretnél olvasni, itt találod.A következő évtized, azaz az 1850-es évek divatjáról itt olvashatsz. Ha pedig még szeretnél keresgélni a cikkek között, ebben a tartalomjegyzékben teheted meg.
Felhasznált irodalom: Képes Divattörténet, Corvina Kiadó,1977.